Gjennom ild og vann
Torsdag åpnet Rockheim dørene for publikum. Stedet har allerede vært gjennom ild og vann, men det er først nå det begynner, sier prosjektdirektør Arvid Esperø.

- Den er som vanlig. Huset er fullt av håndverkere, og den siste går ut når publikum går inn.

Arvid Esperø, Rockheims prosjektdirektør gjennom tykt og tynt, beskriver innspurten før det nasjonale opplevelsessenteret for pop- og rock åpnet torsdag 5. august.

- Det er stressende, men på en behagelig måte, poengterer han.


Gjennom ild og vann
Allerede siden sin spede start har Rockheim, ”Mellageret” på Brattøra i Trondheim, vært i hardt vær. Flere uheldige hendelser har ført til at åpningen har blitt utsatt, lagt på is og forflyttet.


- Det finnes ikke bare gode dager i slike prosjektfaser. Kom deg opp om morgenen, bit tennene sammen og bli ferdig. Det er det ferdige resultatet som gjelder.

Slik beskriver Esperø sin taktikk for å holde hodet hevet i en hverdag som prosjektleder for Rockheim – et opplevelsessenter med flere barnesykdommer på samvittigheten.

Den første forsinkelsen tok form av at entreprenøren Saga AS, som sto for renoveringsansvaret av mellageret, gikk konkurs i 2008. Snøballen rullet seg gradvis større da bygget begynte å brenne i slutten av oktober i fjor. Deretter, like før jul, førte en oversvømmelse til mindre vannskader i bygget. Rockheim har med andre ord vært gjennom ild og vann før åpningen – bokstavelig talt.

Men det er først nå det begynner.


Publikums åpning
- Det er når publikum slipper inn at det begynner for oss. Det er publikums åpning, og det vil først og fremst bestå i at folk får tilgang til senteret, forteller Esperø.


- Er dette en fullverdig åpning, eller føler dere at dere ikke kan utsette åpningen lenger?

- Vi er ferdig. Og det er mye bedre enn for ett år siden. Vi skaper mens vi jobber og vi forbedrer oss hele tiden. Rockheim er alltid i forvandling. Det er fordelen med et digitalt museum – at man slipper å stenge for å flytte utstillingsmontere.


Etterspurt siden 90-tallet
Behovet for et senter som kan ivareta informasjon om norsk musikkliv har vært til stede blant bransjen siden 90-tallet, hevder Esperø.


- Det var en bred bevegelse bestående av blant annet Helge Gaarder, Willy B. (Bakken, journ. anm.) og en del folk rundt Ballade og MIC som var sentrale for opprettelsen av et slikt senter. Rockheim er frukten av det arbeidet.


- Vanlig museumsarbeid
-
Hva er Rockheim nå, og hva skal det bli?

- Rockheim er et nasjonalt senter for pop og rock, et opplevelsessenter og museum. Det er semantisk om man bruker den ene eller den andre betegnelsen. Hovedoppgaven, i samarbeid med Nasjonalbiblioteket, er å researche, finne, ta vare på og stille ut norsk pop og rock. Ingen har gjort så mye arbeid med populærkultur i systematisk arbeid, forteller Esperø.

Han forklarer at senteret skal være et verktøy både for de som jobber ved museet og deres publikum.
For at dette verktøyet skal fungere, må relevant stoff bli funnet og bringes videre til Trondheim. Deretter bearbeider man hva som skal tas vare på, hva som skal arkiveres, og hva som skal kastes.

- Dette er vanlig museumsarbeid, hevder Rockheim-generalen.


Avventer virtuelle Rockheim
Virtuelle Rockheim, Rockheims opplevelsessenter i 3D, gir brukere mulighet til å vandre omkring i museet – via internett, selvfølgelig. Verken
Dagbladet eller Adresseavisen ble særlig imponert da de gikk fenomenet i sømmene.

- Vi har valgt å ikke gjøre noe mer med det. Kommer du hit, skjønner du at vi har hatt nok å gjøre, forteller Esperø.

Han hevder at forventningene til virtuelle Rockheim var basert på feil grunnlag.

- Altså, mange oppfattet at dette skulle være et spillteknologisk vidunderbarn. Vi ville bare ha et verktøy som kunne vise hva vi holdt på med, noe som kunne gi et innblikk i museet før det var ferdig. Vi hadde en lavere ambisjon enn det vi ble tillagt, og vi fikk julingen vi fortjente, medgir han.

Rockheim avventer med andre ord å gjøre endringer i det virtuelle museet, men ifølge Esperø vil de ikke gi opp 3d-teknologi som et sosialt medium.

- Når vi får tilbakemeldinger fra publikum og ser hva som fungerer og ikke, vil vi kanskje gjøre noe med det i retning av det pedagogiske miljøet – barn og unge. Det er mulig det vil fungere som en dialogmekanisme mellom Rockheim og barn i inn- og utland. Og spillteknologien er noe vi vil satse videre på.


Tre åpningsdatoer
Rockheim setter av tre dager til åpningen – i dag og i morgen, samt en egen åpning 19. august. I dag åpnes senteret for publikum, og rockebandet Beatniks – med røtter fra 60-tallet – skal innvie Rockheim-scenen. Morgendagen dedikeres til ungdommen, hvor lokale artister og band skal opptre. 19. august er for inviterte gjester som har bidratt til å reise Rockheim – fra første spadetak til dags dato.


Esperø uttrykker bastant at Rockheim ikke har behov for trekkplaster når tråden skal klippes.

- Vi har ikke bruk for eksklusive gjester, sier Esperø.

Han forklarer at Oslo-bandet Beatniks, Norges første og fremste eksponent for tidsriktig, britisk-inspirert rock, er det nærmeste man kommer eksklusivt på åpningsdagen.

- De representerer et stort overgangsfenomen fra en tid da det kun fantes shadowsband (rene instrumentalband à la The Shadows, journ. anm.). Da bandet så The Beatles live – et par måneder før Beatlemania – skiftet de helt stil. Det er en ære for oss at de spiller på åpningen, sier Esperø.

Rockheim åpnet 5. august klokken 16:00. Les mer her.

Av Marius Svaleng Andresen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Genre\Popular Music\Pop, Genre\Popular Music\Rock / Metal, Interviews, Exhibitions