Norske Festivaler: - Publikumsbesøk er bare én av mange målestokker for suksess
Mens festivaler som Norwegian Wood og Kongsberg Jazzfestival kan vise til økte besøkstall denne sommeren, er den generelle tendensen for nedadgående. Alene Quartfestivalen, Festspillene i Bergen og Molde Jazzfestival solgte til sammen i år rundt femten tusen færre billetter enn i fjor. Ballade har snakket med Øivind Pedersen i paraplyorganisasjonen Norske Festivaler, som poengterer at publikumsbesøk kun er én av mange målestokker for suksess. - En overprofesjonalisering av festivalene er neppe ønskelig, sier han.
Saxappell (235x315)

Av Kyrre Tromm Lindvig

NTB publiserte onsdag 30. juli tall som indikerer at årets festivalsommer ikke har fenget like mye som i fjor. Quartfestivalen i Kristiansand er stadig Norges største festival, og solgte i år 51 500 billetter, noe som likevel innebærer en nedgang på 8 500 billetter i forhold til fjorårets resultat. Andre store festivaler, som Festspillene i Bergen og Molde Jazzfestival, solgte henholdsvis 3000 og 4000 færre billetter enn i fjor, mens Festspillene i Nord-Norge opplevde en nedgang på 2 500 solgte billetter.

Flere av arrangørene sier seg overfor NTB likevel relativt godt fornøyd med årets resultater - og Øivind Pedersen i paraplyorganisasjonen Norske Festivaler poengterer da også at publikumsbesøk kun er én av mange målestokker for hvorvidt en festival har suksess eller ikke.

- Festivaler spiller også en viktig rolle for regionen den finner sted i, og er ofte en markør i forhold til regional og nasjonal kulturpolitkk, forklarer Pedersen til Ballade. - Hvor mange festivaler vi skal ha er i stor grad et kulturpolitisk spørsmål, og jeg synes at politikkens bevilgninger ofte ikke gjenspeiler festivalenes betydning, sier han.

Øyvind Persen er kultursjef på Lillehammer, og jobber bl.a. med Vinterspillene der, og er også leder av Norske Festivaler, et nettverk som mer enn førti festivaler, festspill og spel har gått sammen om å etablere. Her finner vi mange store og stolte navn i norsk festivalliv, slik som Førde Internasjonale Folkemusikkfestival, Vestfold Festspillene, Norsk Litteraturfestival, Molde Internasjonale Jazzfestival, Trondheim kammermusikkfestival, International Chamber Music Festival i Stavanger, Barnas Kulturfestival og Tromsø Internasjonale Filmfestival.

På spørsmål om han har noen tanker omkring hvorfor enkelte festivaler sliter og går konkurs, svarer Pedersen forsiktig:

- En festival planlegges lenge, ofte opptil et år eller to i forveien, og så er den plutselig over på noen dager. Det er alltid en risiko for at ting går galt, at publikum svikter, finansiering avklares for sent, og så videre. De fleste festivaler baseres på stort frivillig engasjement, med svært små profesjonelle administrasjonsressurser, noe som gjør dem sårbare, sier han.

Pedersen skynder seg imidlertid til å presisere at han heller ikke ønsker en overprofesjonalisering av festivalene.

- For mye proffhet er kostbart, og kan enkelte ganger hemme litt av den frivillige innsatsen, så dette er nok individuelt. Men det er uansett stor økonomi inne i bildet, og der håper vi at et nettverk som Norske Festvialer kan være nyttig, med bl.a. utveksling av erfaring og kompetanse. Vi har også et godt samarbeid med Norsk Jazzforum, som organiserer jazzfestivalene, og Norsk Rockforbund, som tar seg av rocken. Vi vil forsøke å videreutvikle dette nettverket, som kan komme alle som driver med festivaler i Norge til gode, fremhever Pedersen.

Vi hopper avslutningsvis inn på en av sommerens heteste musikkdebatter: Hva synes Pedersen om at en festival som Moldejazz, som får over 2 millioner i statsstøtte hvert år, benytter seg av kommersielle headlinere som ofte ikke har noe med jazz å gjøre?

- Store artister har en selvsagt plass, også i Molde, de er jo med på å bringe kroner i kassen. Vi ser uansett en utvikling i retning av at det blir stadig mer "cross-over" og forskjellige kunstneriske genre på festivaler. Hvem skal være politi og bestemme hva som skal få lov til å være med eller ikke, spør Pedersen. - Det er jo ingen som reagerer på at en musikkfestival har kunstutstilling.

Av Kyrre Tromm Lindvig Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Festivals, Interviews, Organizations