Global relasjonsbygging
IAMA-konferansen er en viktig nettverksarena for norske klassisk-managere. - Det er stor vekt på de fremvoksende markedene i Russland, Sør-Amerika og Kina som jeg er veldig interessert å høre mer om, sier Kathryn Naish Hjelsvold i Nordic Artists Management.

International Artist’s Managers Association (IAMA) er en verdensomspennende forening for selskap som opererer innen klassisk musikk. Den 23. utgaven av IAMA-konferansen foregår i år i Wien.


Globalt nettverk
James Dudek i Classical Management representerer blant annet Ole Edvard Antonsen, Wolfgang Plagge, Sara Chen og dirigent Kjell Seim.

Med sin deltagelse på årets konferanse, som foregår i perioden 25. – 27. april, ønsker Dudek å bygge relasjoner i bransjen, lære om nye trender og presentere sine artister for markedet. Dudek mener utveksling av ideer er like viktig som å gjøre avtaler med artistene i sin stall og ønsker å bygge et globalt nettverk.

- Det er ekstremt viktig å ha et internasjonalt nettverk. Verden krymper og det er viktig å være i stand til å booke artister internasjonalt, sier Dudek, som mener en av de viktigste tingene ved årets konferanse er å lære mer om hvordan markedet håndterer et dårlig økonomisk klima.


Viktig å bli sett
Kathryn Naish Hjelsvold i Nordic Artists Management representerer en rekke ensembler, deriblant TrondheimSolistene og Engegårdkvartetten, flere triokonstellasjoner, samt en rekke sangere, instrumentalister og dirgenter.

Med sin IAMA-deltagelse ønsker Hjelsvold å opprettholde gamle og skape nye kontakter, få inspirasjon og motivasjon til fremtidige prosjekter, og nettverke og sosialisere i et formelt og uformelt miljø med internasjonale kolleger.

- Som den største artistmanagerkonferansen i Europa er det viktig å bli "sett" fordi det gir en positiv tilbakemelding på hvordan selskapet utvikler seg, sier hun.

Hjelsvold prioriterer i år større og mer langsiktige mål.

- Det er sjelden å delta på en av disse konferansene i dag og komme hjem med et bestemt tilbud for på en artist. Konkurransen er nå svært høy og det gjør mulighetene for det små.

- I år vil jeg ha fokus på britiske og tyske managements for mine artister som forhåpentligvis vil hjelpe meg selge våre artister i utlandet, sier Hjelsvold, som også har blitt kontaktet av managere fra Tsjekkia og Russland som ivrer etter å bygge kulturelle utvekslingsavtaler.

- Hvilken innvirkning har dine tidligere besøk til IAMA-konferansen hatt for din karriere?

- Ved ankomst til Norge bidro mine første besøk som ansatt for TrondheimSolistene til å åpne opp den internasjonale kalenderen for dem. Jeg opprettet kontakter for dem med britiske og tyske arrangører som alle tilbød dem datoer i de første årene.

- Da jeg startet mitt eget byrå i 2009 var jeg i stand til å bygge videre på denne suksessen, og åpne opp det internasjonale markedet for mine artister. IAMA konferansen i 2011 for eksempel ga meg en mulighet til å møte BBC New Generation Artists hvor jeg oppfordret dem til å se på Christian Ihle Hadland som kandidat for ordningen, og de engasjerte ham for i 2011.

- Hva ser du som det viktigste aspektet av IAMA Conference-programmet i år?

- Det er en stor vekt på de fremvoksende markedene i Russland, Sør-Amerika og Kina som jeg er veldig interessert å høre mer om. Det er også en interessant sesjon om hvordan å bygge internasjonal karriere for unge dirigenter med noen interessante foredragsholdere, sier Hjelsvold.

Dudek og Hjelsvolds deltagelse ved IAMA er støttet av Music Norways ad-hoc-støtteordning.