Kommentarene til "Militærkomponistens...."
Kommentarene til artikkelen "Militærkomponistens misunnelige krasjlanding " har dessverre falt ut på grunn av en teknisk feil. I denne artikkelen ligger de etter hverandre fra første til siste innlegg.

MAN MISUNNER INGEN EN KRASJLANDING
Skrevet 13.04.2009 16:40 av Torstein Aagaard-Nilsen
Jeg blir litt oppgitt over at en debatt som omhandler kompetanse og realisering av kunstneriske prosjekt skal ende på et slikt nivå.

Synes det er rørende at Jenssen har funnet et bruksmusikkarrangement av en norsk folketone som eksempel på mine komposisjoner, og at jeg atpåtil får militær topp grad. Og det bare etter en eksklusiv førsteganstjeneste som arrangør og komponist for norske militærkorps i unge år. Å kalle meg militærkomponist og sjef fornærmer andre enn meg!Han forsåvidt greit i sin karakteristikk av arrangementet. Og det er helt uproblematisk! Men det er forskjell på bruksmusikkarrangement og kunstmusikkprosjekt. Så la oss holde oss til saken.Vi som er medlemmer av norsk komponistforening har det til felles at vi er veiet og målt før vi får bli medlemmer. Likevel kan vi være grunnleggende uenige rent estetisk, men vi repsekterer den andres musikk, ikke minst om det erhåndverksmessig godt og presist gjort i forhold til det komponisten ønsker å fortelle.

I den sammenhengen skal du legge merke til at jeg repsekterer deg som kunstner, Jenssen, og jeg er ikke nedlatende overfor det du står for som artist. Sånn sett får nok jeg hardere medfart i innlegget ditt.

Du har vært på hjemmesidene mine og sett at det ligger noen lenker til musikk der. Du kan velge å ikke klikke på janitsjar-stykkene. Test heller ut en av de andre musikkplanetene, og behold romdrakten på!
Kanskje er jeg en liten maktsyk mann i dine øyne, med styreverv og det hele, som av alle ting kan finne på å sitere et par hyggelige kritikker. Det har jeg faktisk ingen problemer med. Denne debatten handler egentlig ikke om deg og meg.Når Borealis gjør en såpass spenstig ting som å invitere Jenssen til å skrive for orkester, må likevel noen forutsetninger være på plass. F.eks. stille spørsmålene: kan ambientlignende musikk fungere for orkester? hvis ja (noen må ha svart ja??): hva må til?



MANGLENDE SJANGERFORSTÅELSE BL.A.
Skrevet 13.04.2009 18:47 av Erik Wøllo
Ville bare skrive at Torstein Aagaard-Nilsen avslører seg selv i sitt siste innlegg der han skriver: "Når Borealis gjør en såpass spenstig ting som å invitere Jenssen til å skrive for orkester, må likevel noen forutsetninger være på plass. F.eks. stille spørsmålene: kan ambientlignende musikk fungere for orkester? hvis ja (noen må ha svart ja??): hva må til?" (sitat slutt) Hadde egentlig ikke tenkt å involvere meg i denne debatten. Holder meg vanligvis milevis unna denslags. Men vi er faktisk med denne debatten kommet litt inn på hva slags musikkliv vi skal ha her i Norge framover.

Hilsen Erik Wøllo
Komponist/Musiker (Og medlem av Norsk Komponistforening)





ESTETIKK ELLER SMAK?
Skrevet 13.04.2009 21:33 av peterszilvay
Del1:(pga max2000ord): Det går gjetord om den gangen Klaus Egge visstnok skal ha reist seg i Aulaen under en oppførelse av et orkesterverk av Johan Kvandal. I progr. manglet årstallet for komposisjonens tilblivelse.Kvandal skal ha reist seg for å opplyse publikum om at stykket var skrevet i 1966.Egge responderte med følgende kommentar:”1966?1866!”Det er ingen tvil om at jegsavner ”volden” i norsk musikkliv.Med det mener jeg ikke at vi nødvendigvis skal ty til fysiske uttrykk i vår uenighet,men at vi alt for lenge har levd i en naiv enighetskultur.Hvem skal kunne si at et stykke ikke holder mål i forhold til gjeldende kvalitetskriterier?Når man leverer bilen sin på verksted stoler man på mekanikeren når han sier at han ikke kan godkjenne en bil ut fra tekniske kriterier.At bilen derimot har nydelige skinnseter uten barnespy forandrer ikke mekanikerens syn på bilens tekniske tilstand.Det er mange partiturer som i dag har ”pene skinnseter”, i form av nydelig ortografi levert av Finale eller Sibelius.En hver skjønner at dette ikke nødvendigvis betyr at vi står overfor mesterverk.Man må etter mitt syn ikke blande smak og estetikk!Debatten mellom Herrene Aagaard-Nilsen og Jenssen viser en debatt som vi sårt trenger i vårt konforme musikkliv der alle tilsynelatende er venner.Det som etter mitt syn er trist er at debatten minner om den mellom en industriarbeider og en astronaut.I en slags Woody-Allen-ekteskapelig tradisjon snakker partene om totalt forskjellige ting,og den ene part har dessverre ikke verktøy til å føre debatten på et nivå som gjør debatten interessant.Så vidt jeg vet har Aaagard-Nilsen ingen tilknytning til stabsmusikken og dette er et tegn på debattantenes manglende innsikt i hverandres karrierer.Det er for øvrig likegyldig hvilke karrierer de har,komponistenes verker bør diskuteres på egne premisser og ikke på komponistens suksess.Jeg har hatt gleden av å arbeide med begge komponister,sist på Borealis-
festivalen med Geir Jenssens omdiskuterte stykke.





ESTETIKK ELLER SMAK DEL 2
Skrevet 13.04.2009 21:33 av peterszilvay
Del2:Som dirigent er man i den situasjon at man skal kjempe for en hver komponist på podiet,som en advokat.Hva jeg mener om et verk er egentlig uviktig så lenge jeg har påtatt meg å dirigere det.Det hender jeg takker nei til å gjøre et stykke,fordi jeg ikke ønsker å komme i en situasjon der jeg kan komme til å være ubehagelig ærlig.I andre situasjoner blir man pådyttet stykker,fordi man er uvitende til en komponists nivå eller erfaring.Da kommer man i en vanskelig konflikt med seg selv:hvordan kan man kjempe for et stykke man ikke liker?Jeg har ofte måttet totalrevidere stykker,ominstrumentere, kommet med forslag om pålegg av elektronikk etc uten at jeg nødvendigvis får noe belønning for det.Det føles galt å redde stykker for uinteressante komponister og samtidig er det komponisten som stikker av med heder,ære og tonoinntekter.Jeg har debattert for at dirigenter skal inn i komponistforeningen tidligere, fordi jeg føler sterkt at vi bidrar til å redde mange komponisters stykker.I forbindelse med årets Borealis- festival i Bergen har jeg brukt mange timer både dag og natt på revisjon av uferdige partiturer som ville dødd i møtet med orkestermusikeren om ikke forsvarsadvokaten hadde vært innom og filtrert stykket.Det føles godt å hjelpe komponister og samtidig sikre arven vår.Særlig godt føles det når stykket er bra,komponisten er dyktig og man gjenkjenner en dypfølt estetisk orkestersans til tross for ortografiske slurvefeil.Verre er det når både innhold og det visuelle befinner seg i skammekroken.Som dirigent kan jeg ikke være annet enn generell i denne debatten,å gå inn på enkeltheter i denne debatten vil være å gå i mot mine idealer om dirigenten som komponisten advokat.Når det gjelder herrene Aaagard- Nilsen og Jenssen kan jeg bare håpe at debattantene snart vil bestemme seg for om de vil diskutere sin musikksmak,eller sin estetiske holdning til hva samtidsmusikk skal dreie seg om i dag.Jeg er gjerne med på debatten hvis den skifter form og farge!Peter Szilvay





MER "VOLD" I NORSK MUSIKKLIV
Skrevet 14.04.2009 09:16 av Geir Jenssen
Greit, la oss gjøre som dirigent Peter Szilvay foreslår (selv om han savner "volden" i norsk musikkliv) og forsøke å diskutere estetiske holdninger til hva samtidsmusikk skal dreie seg om i dag. Men først: jeg synes at Szilvay uttaler seg altfor vagt og tåkete. Hvis du skal være med, så må du være tydeligere. Ellers fremstår du bare som feig. Det går ikke an å kalle seg for "redningsmannen" som jobbet både natt og dag med å revidere diverse partitur til årets Borealis-festival. Da kan jo alle komponistene som ble dirigert av deg føle seg urettferdig behandlet. Så i stedet for dette tåkepratet, så bør du heller si det som det er. Er det ikke du som er "kilden" her eller?




SVAR TIL AAGAARD-NILSEN - PART 1
Skrevet 14.04.2009 09:20 av Geir Jenssen
Aagaard-Nilsen spør: "Kan ambientlignende musikk fungere for orkester?"

Det spørs hvordan man definerer ambient musikk. Brian Eno (som oppfant begrepet) definerer ambient musikk som noe som ikke skal lyttes til aktivt. Den er ment som bakgrunnsmusikk. Dette har aldrivært mitt mål med musikken. Derfor lager jeg heller ikke "ambientlignende" musikk. Hvis Brian Eno vil at hans ambiente musikk skal være som tapeten på en vegg, så vil jeg at min skal være som et bilde på den samme veggen. Altså noe som tiltrekker seg oppmerksomhet, og som man lytter til aktivt. Men jeg trenger ikke å tiltrekke meg denne oppmerksomheten ved å slå på stortrommen (selv om jeg hadde tilgang til et helt symfoniorkester). Lavt volum kan være minst like tiltrekkende som maks volum. I hvertfall for meg. Jeg hadde heller aldri noe ønske om å imponere publikum med flotte solopartier eller "storlagne" orkesterpartier. Slikt er helt ute i min "hippe tidsutslettende estetikk" (som Aagaard-Nilsen kaller den)Jeg ville heller skrive et stykke som skulle være ganske skjørt og stillferdig, men allikevel med en underliggende, ubehagelig nerve. Litt den samme ubehagelige følelsen man får når man skal presentere sitt første verk for det strenge, høyhalsete norske samtidsmusikkmiljøet.JA, jeg følte hele tiden presset fra Borealis og BFO om at jeg burde ha hentet hjelp fra en erfaren orkesterkomponist, men samtidig følte jeg at jeg ikke hadde noe lyst til dette. Jeg ville ikke bli påvirket av denne kjedelige flinkheten som jeg synes mange av de norske samtidskomponistene representerer. Om det ble noen unødvendige fortegn her og der, hva gjør vel det? Det lar seg lett rette opp.Mitt problem med mye av den norske samtidsmusikken er at den høres veldig gammeldags ut. Jeg har ofte lurt på hva dette skyldes? Sitter de for mye hjemme? Følger de ikke med på hva som skjer i resten av verden?





SVAR TIL AAGAARD-NILSEN - PART 2
Skrevet 14.04.2009 09:21 av Geir Jenssen
God musikk skal etter min mening skape bilder hos lytteren. Men det skapes som oftest ingen bilder når jeg hører på norsk samtidsmusikk. Kanskje med unntak av noen gamle krøllete svart-hvitt bilder av Anton Webern eller Arnold Schönberg. Men det meste blir bare teknikk uten følelser. For meg hardet som oftest vært de selvlærte artistene, de som ikke behersker instrumentene fullt ut, som har laget den mest interessante musikken. Men så fort de blir for teknisk dyktige, så forsvinner ofte magien i musikken deres, og jeg slutter å kjøpe platene deres.Aagaard-Nilsen skriver videre: "Men hvorfor gi en som ikke kan noen ting om orkester et oppdrag om å skrive for Norges fremste symfoniorkester? Hva oppnår man egentlig med slikt?"Man oppnår i hvertfall at ett styremedlem i Komponistforeningen blir mektig provosert. Men jeg tror at det er et behov for å røske litt opp i "vårt konforme musikkliv der alle tilsynelatende er venner"(for å sitere fra Peter Szilvays kommentar). Det bør ikke være slik at det bare er de skolerte komponistene som "kan sitt fag" som får skrive for de store orkestrene. Det er vel kanskje nettopp derfor at den norske "samtidsmusikken" er så kjedelig. Det er jo nesten ingen konkurranse. Det er de samme folkene som går igjen hele tiden. Og hvorfor er det aldri noen i utlandet som har hørt om en eneste av disse norske samtidskomponistene? Fordi de sitter så trygt her hjemme i stipend-redene sine? De trenger jo ikke en gang å selge plater.Til slutt må jeg bare beklage korps/militærhetsen av Aagaard-Nilsen, men det er vel bare tre år siden han skrev sitt "engasjerte innlegg på vegne av militærmusikken" i Ballade med tittelen "Det koster å kjøpe kuler og krutt".Men jeg skal ikke nevne det mer!




SVAR TIL JENSSENS SVAR PART 2
Skrevet 14.04.2009 10:36 av Torstein Aagaard-Nilsen
Da er vi ved sakens kjerne: trenger man kunne noen ting som helst i dag for å kalle seg kunstner?Et velfungerende samfunn forutsetter at man kan noe, har lært seg noe, og ser på kunnskap som en viktig ballast i livet.
Vår musikkopplæring er skrudd sammen på en måte som forvalter et slikt syn. Noen ganger kanskje et konservativt musikksyn. Lite Webern og Schönberg på notestolene, men et og annet verk som lyttepensum.Men fyttirakker´n så bra de spiller!
Disse menneskene spiller i våre orkestre. De kan virkelig noe, kan et fag, et håndverk. Hvor ender vi opp når folk med tjue års musikkopplæring (fem til tjuefem) møter alle dem som, av hensyn til magien i musikken, fornekter en slik tradisjon?
Og hva med dirigentene - skal ikke de heller lære seg noe? Selvsagt må de kunne faget sitt for å få lov til å stå foran et orkester!Men hvorfor ikke en komponist?Fører ikke en slik holdningen til dilletantisme? En komponist utdanner seg i mange år for å mestre faget sitt. De fleste blir ikke genierklært, naturlig nok, men de forvalter sin kunst med flid og presisjon, ikke minst i kraft av talent, men også fordi de kan det de holder på med, og hele livet øver seg på fortsatt perfeksjon.Det er mest sannsynlig helt andre forhold en god teknikk og orkesterbehandling som gjør at du mener magien forsvinner i musikken deres.Forøvrig er det flere påstander i innlegg part 2 som jeg eller andre kommer tilbake til:

1) norske samtidskomponister skriver kjedelig musikk
2) vi er ikke kjent i utlandet
3) vi sitter trygt i stipend-redene våre
4) vi trenger ikke engang selge plater



KOMMENTAR TIL AAGAARD-NILSEN
Skrevet 14.04.2009 11:27 av B. Torske
Var ikke selv og hørte Geir sitt verk fremført, dessverre.
Må likevel få lov til å si at jeg synes denne "debatten" som føres, bærer et visst preg av Klassisk Norsk Smålighet. Med respekt for alle de musikalsk skolerte, vil jeg spørre Aagaard-Nilsen:Har de såkalte dillettantene i musikkens verden aldri gjort noe godt for musikk som kunstart?Hvor ville musikk som en helhet ha vært hvis alle hadde holdt seg innenfor rammene av hva som er lov og akseptert?



KOMMENTAR TIL DEBATT
Skrevet 14.04.2009 11:55 av Geir Sundbø
Som telemarking hadde jeg for noen år siden gleden av å observere denne gøyale debatten i lokalavisene: "Er Sputnik norges flotteste populærkomonist ?". Jeg vurderte en stund å delta, men fant fort ut at debatten ikke bare foregikk på forskjellige språk, men i tillegg mellom mennesker som overhodet ikke levde på samme planet. Jeg avsto.....Geir Jenssen har i dette tilfellet tydeligvis tatt turen til en fremmed planet for å utføre et stykke arbeid, (arbeidsinnvandring, altså), som jeg har en mistanke om at noen av de bofaste pådenne planeten har en bedre forutsetning for å klare, (arbeidsmarkedet er til alt overmål stramt der). Når en fagorganisert (Aagaard-Nilsen) er frekk nok til å påpeke dette, blir det bråk. "Hvem f... er du som tør å komme her å kritisere, (bare fordi du har en imponerende verkliste å vise til ?) Jeg klarte til og med å grave fram et verk som ikke har noe med saken å gjøre".La det være sagt; Jeg er for å gi noen (også arbeidsinnvandrere med eller uten relevant kompetanse), en sjanse, men hvis tannlegen sier "gap opp" og står med en stavmikser i handa, er jeg frekk nok til å si at "dette burde kanskje noen andre gjøre ..?..".
Geir Sundbø (medlem av NKF).




SVAR TIL GEIR OM VOLD: DEL 1
Skrevet 14.04.2009 12:35 av peterszilvay
Jeg leser av svarene som kommer inn at det endelig utkrystalliserer seg en debatt vedrørende

hvorvidt man skal være:
1:Faglært for å skrive for orkester.
Det stilles også spørsmål om ikke historien har vist at det er
2:Utbryterne og avvikerne som har drevet stilartene fremover.
:Det heter seg at en skal kjenne sin musikkhistorie godt før man finner ut hvor dårlig man kjenner den.Jeg blir opprørt over dilettanter som på tynt grunnlag respektløst hevder at man ikke skal lære seg noe ordentlig.Geir Jenssen har i samtale med undertegnede avslørt sin totalt manglende kunnskap om det å skrive for orkester.Hvorfor skal man skrive for orkester hvis man ikke vet hva en bratsj er?Vet hvilket register den vanligvis ligger i?Skriver Pizzicato i tempo 320?(Pizzicato er å klimpre med fingrene direkte på strengene uten bue)Ikke definerer fortegn på en lesbar måte innenfor en tradisjon som viser at man har forstått tonearter, overtonerekker og skalatyper?Instrumenterer for Finale 2009,der låter jo alt balansert…
Med fare for å høres ut som en pedantisk gammel skolemester er jeg av den oppfatning at vi med referanse i felles språk kan skape god kunst.Når vi ikke snakker samme språk og kunnskapsfeltene er så forskjellig blir det hele pinlig.Språket er der for at musikere,komponister og dirigenter kan samhandle om felles prosjekter med stor kunstnerisk frihet.Min erfaring er at dårlig språk fører til sløsing med prøvetid,irritasjon,stress og fastlåste musikere.Den friheten man ønsker å skape fører til det motsatte.Min holdning er at stramme rammer kan avstedkomme fantastisk kunst.Improvisasjon fungerer også bra,i den grad man utelater språket eller notasjonen.Der kan et bilde,en lyd,en lukt generere stor kunst hos en utøver.En manglende språkforståelse eller språkreferanse derimot,fører bare til irritasjon.



NOK SNART?
Skrevet 14.04.2009 12:55 av Geir Jenssen
Aagaard-Nilsen skriver: "Da er vi ved sakens kjerne: trenger man kunne noen ting som helst i dag for å kalle seg kunstner? Et velfungerende samfunn forutsetter at man kan noe, har lært seg noe, og ser på kunnskap som en
viktig ballast i livet."Beklager, men dette høres ut som en gammel mann med stokk som skjeller ut en narkoman tigger. Men det er greit, jeg skal prøve å lære meg noe slik at samfunnet blir mer velfungerende. Noter kanskje?Aagaard-Nilsen skriver også: "Men hvorfor gi en som ikke kan noen ting om orkester et oppdrag om å skrive for Norges fremste symfoniorkester?"Igjen vil jeg gjerne vite hvorfor du mener at jeg ikke kan noen ting om et orkester?
Hvor har du dette fra? Kunne du "høre" det?Jeg har jobbet med noter helt siden jeg fikk min første datamaskin i 1984. Jeg skrev stykket mitt selv, og det ble akkurat slik som jeg ville ha det (med unntak av de korrigeringene som jeg har nevnt tidligere). Når jeg sammenligner studioversjonen (den programmerte versjonen) med konsertopptaket, så er de nesten helt identiske, med den selvfølgelige forskjellen at orkestret høres mer organisk ut fordi de spiller på ekte instrumenter.Joda, jeg lærte mye nytt om orkestre mens jeg jobbet med stykket, men det var jo en viktig del av den kunstneriske prosessen. Lær mens du går. Det var jo derfor jeg ble invitert? Fordi jeg hadde et annet, ikke-skolert utgangspunkt.Aagaard-Nilsen skriver til slutt: Forøvrig er det flere påstander i innlegg part 2 som jeg eller

andre kommer tilbake til:

1) norske samtidskomponister skriver kjedelig musikk
2) vi er ikke kjent i utlandet
3) vi sitter trygt i stipend-redene våre
4) vi trenger ikke engang selge plater

Oi, blir det styremøte i komponistforeningen nå?




DEMONENE ER LØS!
Skrevet 14.04.2009 12:59 av Dagfinn Koch
Jeg er overordentlig glad for Torstein Aagaard-Nilsens modige og befriende initiativ i et på overflaten konformt kulturliv. Aagaard-Nilsen har stukket hull på en enorm svær verkende byll som polariserer profesjonalisme og dillentantisme. Det er også et fruktbart innspill til diskusjonen om hvem som i fremtiden får lov til å bli medlemmer i Norsk komponistforening.Når det gjelder dette med at "vi ikke trenger å selge plater" er det positivt feil. Selv om inntektene er marginale, så er dokumentasjonen av verkene desto viktigere. En paralell: Det villevært forferdelig hvis bibliotekene bare skulle hatt bøker "for de fleste". Det vil blitt en ny form for bokbål.Når det gjelder dillentantisme er norsk kulturliv fyllt opp med det. Det er det jeg kaller "kuratorkunst". Alskens videoinstallasjoner i 8-millimeter kvalitet, med et teppe av søvndyssende ambientatmosfærer som tonefølge, der resonansfilteret blir "oppdaget" nok en gang, og hvor "komponisten" tenker, "mitt resonansfilter er veldig viktig å få formidlet". Dette er ikke bare navlebeskuende, her er det edlere deler som det er snakk om. Fritt etter en kjent billedkunstnerprofessor: Gir du en installasjonskunstner et videokamaera, går det rett i skrittet på vedkommede. M.a.o "underlivsbeskuende" historieløst slagg.Jeg har i en annen sammenheng sitert Lucianio Berio, det å være autodidakt er ikke noe å være stolt av, det er ren latskap hvis man man ikke har benyttet sjansen.





KOMMENTAR TIL DEMONENE ER LØS!
Skrevet 14.04.2009 13:30 av Geir Jenssen
Temperaturen stiger? Til Dagfinn Koch: Var du i Grieghallen selv? Eller stoler du så blindt på Torstein Aagaard-Nilsen at du automatisk sammenligner stykket med "underlivsbeskuende historieløst slagg".
Jeg grøsser ved tanken på at det sitter folk som deg i komponistforeningen. Du frykter liksom at denne verdifulle musikken din skulle komme på "en ny form for bokbål"? Jeg tror heller at det er en del andre kunstnere som bør frykte dine potensielle videobål




SVAR TIL GEIR OM VOLD DEL 2
Skrevet 14.04.2009 13:45 av peterszilvay
2: De største utbryterne, Bach, Mozart, Beethoven, Wagner, Berlioz, Bruckner, Mahler, Schönberg, Webern, Messiaen, Varese, Bartok, Ligeti, kunne virkelig sin historie, men klarte å fornye både stilen og forholdet til sin samtid. Den arrogansen Jenssen og andre debattanter viser overfor komponister som har innlemmet vår musikkhistorie i sitt arbeid gjennom faktisk å studere musikk gjør meg bekymret for fremtiden. I Norge er vi kommet langt på det såkalte samtidsfeltet, vi har et ekstremt åpent og interessant miljø, proppfullt av unge og gamle komponister som arbeider med interessante problemstillinger og leverer gode verker på rekke og rad. Vi har mye å takke undervisningsinstitusjonene for i Norge som lærer studentene og ha en bred og fordomsfri holdning til andre kunstuttrykk. I andre europeiske ”leire” er musikkutdannelsen for komponister og musikere langt mer konservativ og hemmende.Jeg er enig med Geir Jenssen i at det å ha god teknikk og beherske orkesteret til fulle ikke behøver å bety stor kunst. Jeg har dessverre likevel flere eksempler på at det finnes gode verker blant de faglærte enn de ikke-faglærte. Det er vel ikke til å komme unna at dersom man har noe på hjertet ønsker en å lære det språket som formidler det best.Håper jeg denne gang er mindre tåkete for deg, Geir…
Peter Szilvay



DEMONENE ER LØS!
Skrevet 14.04.2009 13:58 av Geir Jenssen
"Demonene er løs!" er jo forresten en fantastisk stilig kritikk å ha på c.v.en. Takk Dagfinn Koch og komponistforeningen! En hvilken som helst kunstner ville jo ha lagt seg på kne og kysset jorden hvis han fikk en slik overskrift fra Komponistforeningen! Yes!! Er du styremedlem også kanskje?




STRÅLENDE I ET HELT MINUTT! (DEL 1)
Skrevet 14.04.2009 14:39 av Glenn Erik Haugland
For å først gjøre seg kvalifisert til debatt; jeg var tilstede i Grieghallen. Det første minuttet i Geir Jensens verk var strålende - jeg hadde aldri før hørt et orkester låte slik. Men ettersom det varte og rakk gjorde jeg mine tanker (som Jensen selv ville ha sagt). Jeg ble til slutt sittende å lure på hvorfor dette verket måtte gjøres av et orkester. "Shhoctavoski" manglet helt enkelt en god nok begrunnelse for at det skulle realiseres utenfor Jensens eget studio.Siden debatten nå har kommet inn på det historiske, er det på sin plass å arrestere Jensen for omskivingen av denne. For det første gir Jensen ut sin musikk for å være oppdatert mens han mener Aagaard-Nilsen befinner seg på 70-tallet. Han kan gjerne prøve å late som noe annet, men Jensens musikk er neppe mindre 70-talls enn Aagaard-Nilsens. Dessuten er den diskusjonen komplett uinteressant og udatert, og et supermerkverdig argument å bruke av en som arbeider i et segment av musikklivet der slike ting ikke har betydning.



MEN SÅ GJØR MAN SEG TANKER (DEL 2)
Skrevet 14.04.2009 14:40 av Glenn Erik Haugland

I sin argumentasjon trekker Geir Jensen "Komponistforeningskortet" ustanselig i et forsøk på å tegne foreningen som selveste Satans laug. Vi som kjenner komponistforeningen vet at den er satt sammen av et ekstremt vidt spekter av estetiske preferanser og komponisttyper som bruker mange forskjellige teknikker. Jensen kan harselere så mye han vil med "Komprimissforeningen", men de som er medlemer her vil neppe kjenne seg igjen i hans forsøk på å mytifisere NKF ( på 70-tallet derimot...). Tvertimot. Som leder for musikkfagligutvalg i foreningen, og med ansvar for opptak av nye medlemer, ser jeg ingen estetiske argumenter mot at ikke Geir Jensen selv kan søke om medlemskap i "Kompisforeningen".Jensen tviler i sitt innlegg på om det er vanlig praksis at medlemmene i "Kompostforeningen" går offentlig ut mot hverandre. Det har vært praksis siden foreningens oppstart for snart 100 år siden. Vi har aldri vært redde for en diskusjon om musikalsk kvalitet. Kjør debatt, men la oss slippe uredelighet og historieløshet!



MYTEN OM DEN GRENSESPRENGENDE AUTODIDAKTE
Skrevet 14.04.2009 15:18 av Dagfinn Koch
Guisppe Verdi sa at "La oss vende tilbake til det gamle, det vil være et fremskritt". Det at en audodidakt skal bidra med noe grensesprengene tror jeg ikke noe på. En må kjenne grensene for å kunne sprenge dem.Det originale sitatet lyder: "Torniamo all'antico sarà un progresso"


SVAR TIL PETER SZILVAY - PART 1
Skrevet 14.04.2009 16:09 av Geir Jenssen
Takk for tydeligheten Peter. Jeg skjønte at det var du som hadde hvisket i krokene om min "totalt manglende kunnskap om det å skrive for orkester." Jeg er allikevel ikke enig i din karakteristikk.
Bratsj heter viola for meg! Jeg jobber med et engelskspråklig software som du vet. Jeg hadde en del å sette meg inn i, og brydde meg lite om de norske navnene. Du visste godt at jeg allerede hadde skrevet ferdig bratsj-partiene også.Pizzicato i tempo 320? Er du morsom? Tempoet var 120! Noen hadde sikkert klart det med litt mer øvelse.Men la oss også se på din holdning som dirigent i denne prosessen. Det første som skjer når jeg sender deg notene via e-post er at du blir SUR fordi de ikke blir levert ferdig innbundet med express-bud på døren din. Ingen hadde informert meg om disse snobbe-kravene dine. Allikevel forlangte du notene levert på døren innbundet SENEST dagen etter. Dette var mitt første møte med en norsk dirigent, og det ga ikke mersmak! Du vet også at de tingene som du ba meg om å rette opp ble gjort unna på noen timer. Så prøv ikke å fortelle noen at partituret viste en totalt manglende kunnskap om det å skrive for orkester. Ditt inntrykk var jo at musikken så cool ut, selv om det var ting som måtte korrigeres.




SVAR TIL PETER SZILVAY - PART 2
Skrevet 14.04.2009 16:10 av Geir Jenssen
Peter Szilvay skriver videre: "Når vi ikke snakker samme språk og kunnskapsfeltene er så forskjellig blir det hele pinlig."Det blir pinlig fordi du opptrådte som en ekstremt stresset og utålmodig type. Om jeg skulle ha hjulpet en orkestermusiker med å skrive noe for en synth, så hadde jeg ikke ledd og baktalt han fordi han ikke visste hva "Osc Mod" stod for. Du visste sikkert at det var en ikke-skolert musiker som hadde fått i oppdrag å skrive et stykke som
du skulle dirigere. Hvorfor takket du ikke bare nei? Du vet også at jeg faktisk ER interessert i å lære dette språket.Det er samtidig veldig interessant å se kontrasten mellom Peter Szilvay og de utenlandske komponistene og musikerne som jeg ofte er i kontakt med. Szilvay er en stresset kyniker, som baktaler folk i øst og vest, mens f.eks. italienerne er interesserte, positive og hjelpsomme hele veien, selv om de vet at jeg ikke er skolert som dem. De er kanskje gladere i musikk? Det er ikke bare en jævla jobb som det gjelder å få unna fortest mulig.




HVA NÅ?
Skrevet 14.04.2009 21:41 av peterszilvay
Dette har blitt litt av en ballade...
Hva om komponistforeningen tok initiativ til en konferanse der vi kunne snakke sammen face to face

med alle interessenter involvert?
Så kan vi sloss på kvelden, hehe...

PSZ



MØTENE HOS NKF
Skrevet 15.04.2009 02:03 av A I W P P
Jeg begynner å tro at møtene til NKF består av en gjeng av dere ubrukelige mennesker som sitter i ett bekkmørkt rom , MED bind for øya og fingrene i ørene mens dere roper i kakafoni "ÆÆÆÆÆH ALT VAR BEDRE FØR !! JEG NEKTER Å HØRE ETTER!"



USAKLIGHETEN HAR NÅDD NYE HØYDER
Skrevet 15.04.2009 08:22 av peterszilvay
Kjære AIWPP!Jeg synes minstekravet for deltagelse i denne debatten er at man ikke er anonym. Man forstår imidlertid ut fra usakligheten din at du ønsker anonymitet. Usakligheten til Geir Jenssen har også nådd nye høyder og jeg avstår fra å kommentere saken ytterligere i dette forum. En debatt av denne art bør holdes faglig dersom den føres i offentlighet, private angrep uten rot i virkelighten kan tas pr mail. Vennlig hilsen



KORPS
Skrevet 15.04.2009 10:35 av Håvard Sannes
Jenssen: du bruker en stor del av innlegget ditt til å skrive om korps. Det lyser ellers igjennom at du også mener at orkesterkomponistene er fastlåst i en tradisjon. Jeg bare lurer på om du selv er konservativ og fastlåst i ditt syn på korps, og om du kanskje kunne endre mening om du hører på litt annet enn gatemarsjer og Reinlenderfantasi. En god start kan være å kjøpe FMKVs CD "Oiseaux Exotiques", med musikk av "korpskomponistene" Olivier Messiaen, Eivind Buene OG Torstein
Aagaard-Nilsen. Den har fått terningkast 5 i Dabgladet, VG, Aftenposten og BT (hittil). Smaalenens har f oreløpig ikke anmeldt skiva. Jeg skal underrette deg hvis noen internasjonale tidsskrift anmelder platen - slik at norske komponister OG korpsmusikk får anerkjennelse i utlandet. Denne debatten toucher innom elite/folk flest/bedrevidet-debatten. En annen Jensen kunne sikkert vært koblet inn her. Korpsbevegelsen teller flere titalls tusen aktive medlemmer som elsker det de
holde på med og musikken de spiller. Det er tydelig at det er litt "omvendt ånds-snobberi" her: at en representant for populærkulturen rakker ned på en breddekultur.Ellers er selvfølgelig Jenssen hjertelig velkommen til å tilføre og forbedre korpslitteraturen med sin musikk!

Av - Red. Foto/illustrasjon: