Er dette Kulturrådets politikk i 2010?
- Vi oppfordrer Norsk kulturråd til å ta en viktig prinsipiell diskusjon på om det er sjangerdiskriminering som skal ligge i bunn når man forvalter statlige midler, skriver daglig leder i Norsk Rockforbund, Line Endresen i dette innlegget.

Etter å ha sett TV 2-nyhetene torsdag 10. juni 2010 må jeg si at jeg er forbannet og bekymret. Leder for festivalutvalget i Norsk kulturråd, Arnfinn Bjerkestrand uttrykker klart og tydelig at jazzfestivalene prioriteres fremfor rockefestivalene når utvalget tildeler støtte. (Les nyhetssak fra TV 2 her)

Bakgrunnen er at jazzen har lengre tradisjoner, har utdannelse som ligger i bunn og er mer institusjonalisert. Jeg er skremt. Er dette kultur-Norge anno 2010?

Norsk Rockforbund organiserer i overkant av 200 konsertarrangører; klubber, spillesteder og festivaler over hele landet. Vi har vært pådrivere for at Norsk kulturråd har gode ordninger som er tilpasset dagens arrangørhverdag, og treffer både nye og spennende tiltak samtidig som det gir gode rammebetingelser for de mer etablerte konsertarrangørene og festivalene. Vi har jobbet for en forenkling av dagens støtteordninger og har hele tiden berømmet Kulturrådet for å ha laget gode og sjangernøytrale ordninger. Men, vi tar tydeligvis feil.

Norsk kulturråd skal evaluere dagens Festivalstøtte og har invitert til et åpent dialogmøte med organisasjoner og festivaler. I forkant av møtet er altså leder av festivalutvalget ute i media og bekrefter at utvalget ikke er sjangernøytrale? I så fall må Norsk kulturråd fort få endret sine retningslinjer slik at ikke organisasjoner som oss fortsetter å spre feilinformasjon til våre medlemmer. Vi sitter nemlig godtroende på gjerdet og forsvarer støtteordningene hver gang arrangører og festivaler ikke får tildeling. – ”Jo, det er klart at bluesfestivaler er like høyt prioritert”, ”uff, ja det er dessverre begrensede midler og mange søkere”, ”jo Kulturrådet har kompetanse nok til å forstå at dere alle har stramme budsjetter selv om media ofte fremstiller det annerledes”, ”jo, vi er sikre på at ordningene ikke diskriminerer sjangre”.

Vi er i 2010. Er ikke sjangrene likestilt?

Er det virkelig slik at festivalutvalget i Norsk kulturråd vurderer kvaliteten på arrangementer etter om programmet består av utdannede eller ikke-utdannede musikere? Er det også slik at enkelte festivaler nå mottar tilskudd automatisk fordi de har lange tradisjoner? Når blir man da oppfattet som viktig nok? Snakker vi to, fem, ti år?

Festivalstøtten har som formål å utvikle musikkfestivaler på et høyt kunstnerisk og profesjonelt nivå i Norge. Er det da riktig at en jazzfestival mottar 1,1 million i støtte mens en rockefestival med samme budsjett må nøye seg med 100 000?

Bjerkestrand forklarer denne forfordelingen av jazzfestivalene med at Det er blant annet fordi jazzen nok har holdt på noe lenger med å utvikle festivalkonsepter. Så det foregår nok mer en prosess på pop- og rocksiden nå for å utvikle robuste strukturer”. Norsk Rockforbunds tall viser at våre medlemsfestivaler i fjor omsatte for 2,6 milliarder kroner. De aller fleste av festivalene er i aller høyeste grad ikke i en prosess for å utvikle robuste strukturer, men kan vise til år etter år med gode arrangement og sunn drift.

Heretter skal vi ikke lenger stole på at Norsk kulturråd følger egne retningslinjer. Vi skal gå gjennom tallene med lupe og håper nå inderlig at Kulturrådet umiddelbart endrer informasjon på egne sider, slik at søkerne til festivalstøtten får riktig informasjon. Vi oppfordrer også Norsk kulturråd til å ta en viktig prinsipiell diskusjon på om det er sjangerdiskriminering som skal ligge i bunn når man forvalter statlige midler.

Line Endresen er daglig leder i Norsk Rockforbund.


Music Industry, Debate, Festivals