Nettverk og fotarbeid
Det norske bandet Gazpacho er drevne på digital markedsføring, og har blitt større i utlandet enn de er i Norge. Men MySpace har de gitt opp.

I helga åpnet Oslo-bandet Gazpacho europaturneen "Missa Atropos Tour 2011" i Berlin. 12 konserter i Tyskland, Nederland, Belgia og Storbritannia står på programmet, før bandmedlemmene setter kursen hjem til sine åtte-til-fire jobber i februar.

-Du kan kalle oss alvorlige amatører, sier bassist Jon-Arne Vilbo til Ballade i Berlin.

Sammen med Jan Henrik Ohme og Thomas Andersen utgjør han bandets opprinnelige medlemstrio.

-Vi er ressurssterke fordi vi alle har faste jobber ved siden av bandet. Feriepengene går med til å finansiere hobbyen, forteller vokalist Jan Henrik Ohme. Han jobber til vanlig med digital markedsføring hos Sony Music.

Det var smekkfullt på Maschinenhaus i Kulturbrauerei da Gazpacho gikk på scenen i Berlin. Bandet har eksistert siden 1996 og har åtte plater og tre enkeltstående europaturneer på samvittigheten.


Fans på nett
Gazpacho har etablert en internasjonal karriere uten hjelp av plateselskap og promotører og kan takke internett for at de er nådd dit hvor de er i dag.

-For rundt ti år siden begynte vi å bruke nettet aktivt. Vi starta med vår egen nettside og promoterte musikken vår på MP3.com. Vi oppdaga raskt at folk brukte det til nedlastninger, så det var en veldig effektiv måte å distribuere musikken vår på. Vi endte opp med en liten fanskare som begynte å spre ordet videre. Det fungerte på samme måte som blogging gjør i dag, forteller Jon-Arne Vilbo, som har vært ansvarlig for bandets digitale satsning.

Han forteller at nettet hjalp bandet med å få lyttere i andre land enn Norge.

-Men i begynnelsen var det slik at vi hadde fem fans i Østerrike og fem i Nederland, ler Vilbo.

-Og én i Vatikanstaten. Vi tror det kan ha vært gamlepaven, smiler keyboardist Thomas Andersen.

-Det var litt problematisk i forhold til å spille konserter. Det tok tid før vi begynte å turnere, forteller Vilbo.


Les også: - Fordel for musikere at MySpace-alderen går mot slutten


Bandet fikk drahjelp da Marillion oppdaga stemmeprakten til Jan Henrik på deres fan convention i 2002. Året etter ble Gazpacho hyret til å være supportband på samme convention. Det gikk så bra at Marillion ville ha Gazpacho som oppvarmingsband til sin forestående europaturné.


Feil band
Over natta gikk Gazpacho fra å spille for 30 venner i Oslo til et par tusen hver kveld med Marillion. Men den store oppmerksomheten uteble, iallefall hjemme.

-Hadde det vært et annet band enn Marillion tror jeg Akersgata ville ha kasta seg over det. Men det var så erke 80-talls og rett og slett ikke kult nok, sier Thomas Andersen.


-Marillion er et skjellsord for mange musikkjournalister og vi fikk ingen oppmerksomhet i norsk presse da vi dro på europaturné med de i 2004. Og det til tross for at vi spilte for 60.000 mennesker i løpet av 45 dager, forteller Ohme.

Men turneen la grunnlaget for bandets fanbase på kontinentet.

Da bandet slapp plata "Night" i 2007 begynte den europeiske musikkpressen å skrive om bandet. Gazpacho spilte sin første egne internasjonale konsert i Nederland samme år.


Fotarbeid
Da albumet "Tick Tock" kom to år senere dro Gazpacho på sin første headliner-turné hvor de spilte i seks europeiske land.

-Folk spør meg ofte hva de skal gjøre for å slå igjennom, og jeg svarer alltid at det er det gode gamle fotarbeidet. Du må være villig til å spille mye og kanskje tape penger en god stund. Det er uvurderlig. Når vi kommer tilbake til byer hvor vi har spilt tidligere opplever vi at det er dobbelt så mange som sist gang, sier Ohme.

-Du jobber også med digital markedsføring i Sony Music. Hvordan bruker du kunnskapen din på begge sider av bordet?

-Jeg blander aldri hobby og business. Jeg vil være veldig forsiktig med å ikke ødelegge kredibiliteten jeg har opparbeida meg i bransjen med å mele min egen kake og mitt eget band. Derfor har Jon Arne vært ansvarlig for den digitale biten i bandet, forteller Ohme.

-Men jeg vet selvfølgelig hvor viktig dette arbeidet er, legger han til.


Fra Myspace til Facebook
Nå bruker bandet hovedsaklig Facebook og last.fm som kanaler ut til fansen.

-Vi ser at Facebook blir viktigere og viktigere. Tidligere brukte vi for det meste de klassiske musikkanalene, men nå er vi i gang med å flikke på en ny fanside på Facebook. Der legger vi ut både live-videoer og konsertkalender. Det er på Facebook og last.fm at ting foregår og hvor vi kan kommunisere med fansen, sier Vilbo.

-Hvis jeg vet at vi skal spille på steder hvor det kan bli glissent sender jeg ut en melding til kontaktene på last.fm som jeg kjenner der og ber de om å spre ordet. Det gjør de og får til gjengjeld kanskje en t-skjorte eller et klapp på ryggen når vi ses etter konserten. Det skader ikke å være hyggelig, sier Ohme.

-Hva med Myspace?

-Myspace er going down. Det er band som kommuniserer med band, sier Ohme og understreker at han nå prater som Gazpacho-medlem og ikke som medarbeider for Sony Music.

-Interessekurven for Myspace er dalende. De som etablerer seg der er gjerne helt ferske band som vil hooke opp med andre band, påpeker Ohme.

-Spotify?

-Ja, vi er på Spotify, men ikke med alt. Lisenssituasjonen gjør at de siste platene ikke er der, forteller Vilbo.

I desember i fjor inngikk Gazpacho en lisensdeal med K-scope for bandets siste album "Missa Atropos".


Les også: Goodbyespace


Profesjonalisering
For bandet er det nytt å være knytta til et plateselskap, selv om de har hatt en distribusjonsavtale med Sony Music i noen år.

-Hvordan er det å forholde seg til et plateselskap etter å ha vært uavhengige så lenge?

-Det er deilig at det er noen andre som tar seg av de tinga og å se at de er profesjonelle og like ordentlige som vi har vært i alle de åra hvor vi har drevet alene. Når det blir gjort på en seriøs og ordentlig måte går ting fortere enn når du roter mye. Når du møter folk som deler din attitude så er det helt nydelig. Det er en lenestol å hvile seg i, understreker Thomas Anderesen.

-Vi kan konse mer på det vi bør gjøre, spille og lage musikk. Det har vært helt fantastisk, sier han.

-Har det vært nødvendig å profesjonalisere seg for å overleve i bransjen?

-Den typen promo som løfter deg opp i en kategori som for eksempel Der Spiegel, som skrev om oss i fjor, krever at det er pengepromo i ryggen. Du får ikke Der Spiegel på word of mouth. Da har du folk som representerer deg. De kjenner redaksjonene så godt at de får dem til å lytte til platene dine. Slik fungerer det jo også i Norge, sier Ohme.

Men Gazpacho sikter seg ikke inn på det norske markedet.

-Den alternative scenen er større på kontinentet enn hjemme. Der har vi potensielt et mye større publikum, selv om musikken vår er nisje, sier Vilbo.

-Niche is the new mainstream, sies det jo. Jeg tror det er riktig. Og det har med nettet å gjøre. I gamledager kunne ikke folk finne ny musikk hvis det ikke ble spilt på P4 eller P1. Nå er det et mye større nettverk av særgrupper som aktivt leter etter musikk. Fordi Europa er så stort kan vi mate en av disse særgruppene og få det til å gå opp økonomisk, avslutter Thomas Andersen.

Av Ida Svingen Mo Foto/illustrasjon: