Nymusikk fra Japan
Japanese New Music Festival arrangeres i Oslo med en rekke interessante navn på plakaten.
Japanese New Music Festival 2008 (358x280)

Arrangøren Dans for voksne kjører i gang vårprogrammets siste konsert, med en minifestival bestående av mer eller mindre nye navn fra japansk undergrunn. Det finner sted på The Villa i Oslo, 18. april.

Hit kommer navn som ikke er dagligdagser er i landet: Tsuyama Atsushi solo, Kawabata Makoto solo, Ruins solo, Zubi Zuva X, Akaten, Zoffy og Acid Mothers Temple SWR.

Dans for voksne presenterer artistene på følgende vis:

TSUYAMA ATSUSHI solo
Tsyuyama er mest kjent som monsterbassen i Acid Mothers Temple, men han besitter også en fantastisk teknikk med gitar og vokal. Han har reist rundt i verden og samla kunnskap om forskjellige tradisjonelle typer gitar/vokal i Europa og Asia. Han bringer sin egen tolkning og lyriske oppfatning for å skape en vakker,- men snedig, "fake" musikalsk verden. Nylig utvikla han en ny modell, kalt "prog.rock > blues-ization plan". Han frigjør det monumentale i progressiv rock og restrukturerer det som en impromptu blues.

KAWABATA MAKOTO solo
Kawabata Makoto er mest kjent for sin speed-demon noise-fuzz gitar i Acid Mothers Temple, men han er også høyst aktiv som en suveren dronegitarist. Han spiller på et enormt repertoar av originale teknikker, som inkluderer metall glissando og bue-bruk, som nærmer seg lyden av et strykeorkester. Arbeidet hans innenfor dette området strekker seg langt utover de vanlige kategoriseringene som minimalisme, droner og eksperimentell musikk. Det er nesten vanskelig å tro at én gitar alene kan skape slike soniske verdener av meditativ og elegant dybde.

RUINS solo (Yoshida Tatsuya solo)
Yoshida er en av de mest innovative trommisene/komponistene/improvisatørene på den nye japanske musikkscena. Pioneer-duoen innenfor drum & bass, Ruins, ble starta av Yoshida i 1985. Låtene er kompliserte og mystiske, og sangene synges på et språk de skaper selv. Dette er høyspent, vilt, tungt, raskt, akutt og mektig; et fantastisk band som alltid har hørtes ut som om de var mye mer enn to stykker. Nå er Ruins uten bassist, men det er likevel Ruins-låter som spilles solo, bare med sampla bass.

ZUBI ZUVA X (Yoshida/Tsuyama/Kawabata)
Ekstentrisk, fler-rytmisk a capella-band, som covrer alt fra gregoriansk kirkesang til etnisk musikk, til doo-wop, til hardcore-skrik. De bruker mye av uregelmessige rytmer og flerrytmer. All slags ideer og avvikende musikaliteter endrer her inntrykket av a cappella. De totalt meningsløse tekstene og desperate scene-opptredenene kaster publikum inn i en avgrunn av latter og beundring. Det forandrer konseptet om "sangevne" til nonsens.

AKATEN (Tsuyama/Yoshida)
Starta i 1995 under mottoer som "uansvarlighet" og "skjødesløshet." AKATEN frigjør seg raslt fra den tradisjonelle forbannelsen om kunstens seriøse natur. Med dagligdagse forbruksting som sakser, tannbørster, lightere, kamera og plastflasker som perkusjonsinstrumenter, mens de roper bandnavnene sine om og om igjen som sanger, framføres showet under konseptet om lave kostnader og maks lydeffekt! AKATEN er det eksperimentelle dagligvarehandels-punkbandet som skaper lydbilder fra billige og enkle hverdagsliv.

ZOFFY (Tsuyama/Kawabata)
Ble starta i 1998. Zoffys musikk hinter både til medlemmenes dype musikalske kunnskaper, via improviserte opptredener med trubadurmusikk og europeisk tradisjonell musikk, og også til deres forkjærlighet for rock, via destruktive covere av klassisk rockelåter, som plutselig ikke høres ut som noe annet enn nettopp Zoffy. Bandet tror på humor som en essensiell bestanddel i musikk, og deres unike opptredener beveger seg langt fra allfarvei. Kan dette være den Ultima Tule som rockmusikken så lenge har søkt etter?

ACID MOTHERS TEMPLE SWR (Kawabata/Tsuyama/Yoshida)
Acid Mothers Temple har raskt blitt hyllet som det største, mest ekstreme trip-psykedeliske bandet i verden. De har gitt ut skiver rundt om på kloden med en helt sinnssyk hyppighet, og det hviskes allerede om "legendarisk" i krokene på de storslåtte konsertene deres. SWR er Acid Mothers Temple-familiens sterkeste mutasjon til nå. Med Tsuyama og Kawabata fra det opprinnelige AMT og Yoshida fra Ruins, pulveriserer de verdens hærskare av wannabe psykedelia-band med det knusende og akutte "freakout-soundet".

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Popular Music, Genre\Popular Music\Rock / Metal, Improvisation, Concerts