- Vanskelig å ta på alvor
Programsjef Joakim Haugland peker på by:Larms omfattende jurysystem, og avviser kritikken fra Anlov P. Mathiesen som handler om kompisbooking.

- Det er typisk at slik kritikk kommer fra en som spiller i band, sier Joakim Haugland, programsjef i by:Larm og grunnlegger av plateselskapet Smalltown Supersound.

=Oslo-redaktør Anlov P. Mathiesen, er tidligere medlem i bandet Turncoat, og delte denne og forrige uke ut kritikk av det han ser som kompispreget booking rundt by:larm og Øyafestivalen.

”Når man ser hvilke band som får lov til å varme opp for kjente internasjonale band er det veldig ofte basert på at det er en kompis som spiller i bandet. De vil sikkert hevde at de gjør dette på en objektiv måte, men på nært hold stemmer ikke det”, sa Mathiesen til Ballade.

- I by:Larm har vi et jurysystem på i flere sjangere, blant annet hiphop, jazz, metal og en mer allmenn jury, i tillegg booker jeg og en annen på skjønn. Det er til sammen 14 personer i juryene med geografisk spredning som snakker seg gjennom ting slik at vi for eksempel kan fange opp ting som skjer i Nord-Norge.

- Juryene er satt sammen etter beste evne for å få et så bredt nedslagsfelt som mulig, sier Haugland.

Mathiesen mener at Øyafestivalen og by:Larm har mye makt og mener den bør forvaltes slik at man ikke gir vennetjenester til hverandre. Hva er din kommentar til det?

- Når man skal ta slike beslutninger så har man innflytelse. Er man fotballtrener må man jo ta ut et lag og man har jo da innflytelse. Jeg ser på jobben min i by:Larm på samme måte, jeg prøver å ta ut det beste laget til alles beste, sier han.

Haugland mener Mathiesen prøver å røre til alt for å skape et mafiabilde.

- Det er ikke slik jeg oppfatter miljøet overhodet. I år booket jeg blant annet Bjørn Hellfuck og Narum som representerer noe helt annet enn det jeg driver med i Smalltown Supersound, sier Haugland.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate