Fenomenet fra Drammen
Bandet Donkeyboy har toppet salgslistene siden juni og selger i følge Warner like godt i platebutikken som på bensinstasjonen og internett.

Av Carl Kristian Johansen

Warner Music signerte kontrakt med Donkeyboy i slutten av januar i år. I mars kom singelen Ambitions. Den gikk inn på VG-lista på en 7. plass. To måneder senere rykket den opp til nr. 1, bare for å bli vippet av pinnen av en annen Donkeyboy-singel, Sometimes, i september. Mens Donkeyboy har kapret 1. og 2. plassen på singellisten har albumet ”Caught In a Life” inntatt 1. plassen på albumlistene.

På kort tid har de debuterende drammenserne gått fra å være et lovende Urørt-band til å varme opp a-has publikum på deres internasjonale ”Foot of the Mountain”-turné.

”Caught in a Life” nærmer seg nå dobbelt platina, som i Norge betyr 60 000 solgte album.

Terje Pedersen i plateselskapet Warner vil ikke røpe strategien som ligger bak suksessen, men er selvsagt fornøyd med responsen til det platekjøpende publikum.

- Vi har lagt planer som ble innfridd. Jeg kan ikke gå i detaljer, men vi har klart å følge planen vi la i vår. Det er ingen hemmelighet at Warner, bandet og deres management mente at vi hadde en hit i Ambitions, men man ikke planlegge fem ganger Platina, sier Pedersen.

Platebransjen gir Platina-trofeer til singler som selger over 10 000 eksemplarer. For album kvalifiserer 30 000 solgte eksemplarer til Platina-trofé.

Pedersen kan fortelle at Donkeyboy har solgt like godt i digitale butikker, bensinstasjoner, og tradisjonelle platebutikker. Han vil ikke rangere hvilket av disse utsalgsstedene som er viktigst, men mener at grossistmarkedet (cd-stativer i bensinstasjoner og ikke-platebutikker) er viktigere nå enn for noen år tilbake grunnet halveringen av platebutikkene i Norge.

- Donkeyboy selger godt både på grossistmarkedet og i platebutikkene. Tradisjonelt har dansebandmusikk solgt best i grossistmarkedet og ikke så godt i byene. Dette er i ferd med å jevne seg ut. Alle toppene på VG-lista er godt representert overalt, sier Pedersen.

Warner annonserer ”Caught in a Life” på TV fram mot jul, og Pedersen regner med å runde 60 000 solgte i løpet kort tid. Han mener det er viktigere for platebransjen å treffe med de platene man slipper på markedet nå enn det var før.

- Donkeyboy betyr enormt mye for Warner i et sviktende marked, sier Pedersen, og setter suksessen i perspektiv.

- Åsmund Nordstoga og Narum er begge debutanter og har solgt henholdsvis 13 000 og 12 000 eksemplarer av sine album så langt. Det er veldig sterke tall i 2009, og vi er kjempefornøyd med det. Briskeby solgte om lag 120 000 med sin debut ”Jeans for Onassis” på begynnelsen av 2000-tallet, men det var en litt annen tid, sier Pedersen.

Med unntak av Nordstoga har Warner har sluppet vinylutgaver av albumene til alle sine norske artister i 2009, og kommer til å slippe hele katalogen til Bigbang i det formatet nå.

- Vi har gitt ut på vinyl for å sjekke hvilke sjangere som selger. Det er en ny interesse for formatet, og selger vi de 500 eksemplarene vi trykker opp taper vi i hvert fall ikke penger. Men vi gir ikke ut vinyl for å tjene penger. Det er et ekstraformat, og vi erfarer at artistene selger bra med vinyl når de er ute og gjør spillejobber, sier Pedersen.


Donkeyboy spiller "Caught in a Life" på P4.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music