- Ikke en pådriver i prosessen
GramArt har balansert uenighet i medlemsmassen, men mener det er riktig å legge ned Rikskonsertenes offentlige konsertvirksomhet.

I vår ble det besluttet at Rikskonsertenes offentlige konserter skulle legges ned, og at midlene skulle overføres til musiker- og arrangørstøtteordningen under Kulturrådet.

Det var sterk uenighet om omleggingen av Rikskonsertene, både i nettdebatter og og internt i organisasjoner som GramArt.


Artikler og debattinnlegg om Rikskonsertene er samlet her


I et innlegg på Ballade redegjør GramArts daglige leder Elin Aamodt nå for organisasjonens ståsted i saken.

- Dette er en sammensatt diskusjon blant annet på grunn av det politisk-ideologisk delte synet på hvilken rolle staten bør ta som konsertprodusent. Dette gjelder også for Rikskonsertenes ansvar i distriktene. Noen mener markedet regulerer seg best selv, andre mener at staten må ta ansvar. GramArt mener at staten må bidra med drahjelp i distriktene, sier Aamodt.


Les Aamodts innlegg her


Krav til Rikskonsertene
Medlemmene i GramArt har hatt ulike synspunkter ut fra forhold som alder, sjanger, geografi og om de har oppdrag for Rikskonsertene eller ikke, forklarer Aamodt.

Blant GramArts medlemmer har flere vært på turné i regi av Rikskonsertene flere ganger, mens andre ikke har vært i systemet i det hele tatt.

- Vi har satt som krav til Rikskonsertene at vi ville vite hvilke kriterier de brukte for å plukke artister - de har for oss virket litt skjult. Som den største artistorganisasjonen vil vi ha en dialog om prosessen, og ønsker åpenhet om alle deler av Rikskonsertenes produksjoner. Vi har hatt god dialog om dette og andre spørsmål i en tid nå, og Rikskonsertene har vært imøtekommende og sett forbedringspotensial på mange områder, særlig hva gjelder de selvstendig næringsdrivende artistene.


Fulgt to spor
Aamodt sier at GramArts fokus i saken har vært det beste for norske artister. Dersom Rikskonsertenes offentlige konserter skulle bestå, måtte det vært i en forbedret utgave, mener hun.

GramArt er del av samarbeidsgruppen Samstemt!, hvor også Fono, Folkemusikk og folkedansorganisasjonen i Norge, Norsk jazzforum, Norsk Rockforbund og Ny Musikk er med. Samarbeidsgruppen ble stiftet i 2004, og er en viktig dialogpartner for kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap).

- Vi i GramArt har hele veien hatt en tosporet holdning: Vi har vært i dialog med Rikskonsertene direkte, og også med Kulturdepartementet. Men det er Kulturdepartementet som har avgjort saken, og GramArt var ikke vært en pådriver i prosessen. Vi har hele tiden gitt anerkjennelse til Rikskonsertene, og vi har vært nyansert i en sammensatt sak, sier Aamodt.


Les også: Samstemt!s innspill til Kulturdepartementet


Omleggingen vil styrke artistene
Aamodt mener Rikskonsertenes egne produksjoner har vært en stor ressurs for konsert-Norge.

- De har bidratt med mye viktig kompetanse og ressurser, og Rikskonsertene har også tatt et ansvar for konserter i distriktene. Men spørsmålet blir om det er riktig at staten skal arrangere konserter i direkte konkurranse med kommersielle aktører og artister som selv produserer konserter. Det er av mange oppfattet som en konkurransevridning. Det er tøft nok som det er å overleve i dagens livemarked.

Aamodt mener at kravene til dagens artister er store, uavhengig om det er Rikskonsertene eller andre kommersielle aktører som sender artistene på turné. Artistene må selv ta det langsiktige ansvaret for egen karriere, mener Aamodt, men hun tror at omdisponeringen av midlene kan styrke artistene og arrangørenes mulighet til å legge opp turneer og produsere konserter.

- Derimot er vi bekymret for at det finnes altfor lite midler i Musikerordningen, og omleggingen fordrer at Musikerordningen ytterligere styrkes. Men vi synes det er en riktig tanke at artistene får pengene direkte.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Concerts, Politics, Funding