- Bedre organisering kan bringe oss til topps.
Mer penger og ny organisering av norsk musikkeksport kan sikre norske artister en plass i toppen av internasjonale album- og singlelister, i følge en ny eksportplan fra IFPI og FONO
Larry Bringsjord 1 2006 (Foto: FONO) (200x)

Av Tellef Øgrim

Den strategiske planen som IFPI (den internasjonale bransjens norske organisasjon) og FONO (som organiserer en rekke uavhengige norske plateselskaper) har levert Kulturdepartementet setter ambisiøse mål for norsk musikkeksport de kommende årene:

- Tre norske artiser på turné i Europa sammen med store internasjonale artistnavn (i 2011).
- Tre norske artister på topp 10 på den europeiske singlelisten og en på den europeiske albumlisten (2012)
- En norsk artist kåres til årets internasjonale artist under Brit Awards (2013)
- Fem årlige Grammy-nominasjoner og en Grammy-vinner (fra 2012)
- En norsk artist inn blant topp 10 på den amerikanske singlelisten og et norsk album blant topp 20 på albumlisten (2012).


FONOs styreformann Larry Bringsjord sier at det viktigste må være å hindre at artister blir "skutt ut i verden" uten et apparat for å følge opp. Apparatet skal i følge Bringsjord være et styrket MEN (Music Export Norway), et tett samarbeid med plateselskaper og management og ikke minst en opprydding i dagens flora av reisestøtteordninger.

Han legger ikke skjul på at planen ble laget som et innspill til det kommende statsbudsjettet.


Lekket fra toppen
I så måte har IFPI og FONO allerede fått betalt i og med at kulturminister Trond Giske allerede lenge før budjsettet legges fram valgte å annonsere en kommende påplusning på MENs budsjett med tre millioner kroner.


Sterkere MEN
Planen innebærer en styrkinge av MEN innebærer en økning av bemanningen i Oslo, etablering av flere utenlandskontorer (Tyskland, USA, Asia), større reisebudsjett og tilføring av branseerfaring og eksportkompetanse.

Planen peker på at musikkbransjen "i tillegg til den generelle finanskrisen presses fra et marked som går over fra kjøp av fysisk produkt til i høy grad å domineres av ulogvlig nedlasting", og at "bransjen har gått på milliontap i Norge", men at en satsing på eksport kan gi bransjen nye muligheter.


Topping
Ikke minst slår planen (som litt overraskende har hentet sin tittel fra den sterkt sivilisasjonskritiske Raga Rockers-låta "Ekspander eller dø") at noen prosjekter skal få rollen som "lokomotiver" som skal skape oppmerksomhet og trekke med seg andre prosjekter. Til denne spesielle satsingen på "utvalgte artister" ber planen om 10 millioner kroner per år. Et utvalgt prosjekt kan få en million kroner i årlig støtte med mulighet for utvidelse. Støtten skal ikke gis direkte til artisten men til en prosjektleder i artistens apparat. Midlene fordeles til "de forskjellige profesjonelle aktørene i prosjektet".


Ryddejobb
Planen ber om at turnéstøtte, som i dag deles ut av henholdsvis Fond for utøvende kunstnere, Kluturrådet, UD og Fond for lyd og bilde, endres slik at "MEN koordinerer eller har innflytelse på tildelingene" og at "Støtte gis til artistenes støtteapparat".


Last ned rapporten her.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export