- En avsporing
Fountainheads-saken er en sak mellom DODA og Ekblom. TONO har selvsagt foretatt seg noe, så langt våre mandater strekker seg, skriver juridisk sjef i TONO, Irina Eidsvold Tøien.
Fountainheads - Circles (Foto: myspace.com) (300x)

Sist fredag etterlyste Frøydis Moberg TONOs engasjement i Fountainheads-saken der den polske artisten DODA og Universal i Polen er anmeldt av GramArt for krenkelse av opphavsretten. Her er TONOs svar:

Av presseoppslag i foregående uke, kan det synes som om Ola Per Ekblom urettmessig ikke har fått hjelp av TONO i sin plagiatsak mot DODA. TONO har selvsagt foretatt seg noe i saken, så langt våre mandater strekker seg. Denne saken dreier seg imidlertid om en konflikt mellom den som har plagiert Ekbloms (gitarist i Fountainheads, red.anm) verk og Ekblom, ikke om TONO versus Gramart. Vinklingen i pressen synes derfor som en medieoppblåst avsporing. Nedenstående vil forhåpentligvis forhindre en ytterlig opptråkking av saken i feil spor.

Fra saken kom inn i TONO i november 2007 har TONO og NCB (som forvalter innspillingsrettighetene) brukt sitt søsterselskapsnettverk i forsøk på å løse saken på lavest mulig nivå. TONO og NCB i København tok umiddelbart kontakt med Zaiks (TONO i Polen), der krenkelsen hadde funnet sted, for å kartlegge om Zaiks hadde fått plagiatet innregistrert i systemet. Saken dreier seg om at en kjent, polsk artist - DODA - har gitt ut som sitt eget, Ola Per Ekbloms verk "Circles" under navnet "To jest To" på plateselskapet Universal Music Polska.

Det må bemerkes at TONO ikke selv har foretatt noen vurdering av verkenes likhet, men har lagt til grunn at det foreligger plagiat, ulovlig utgitt i Polen, på grunnlag av dokumentasjon som er forelagt oss av Harald Sommerstad, Ekblom og Gramarts advokat.

Fra Zaiks har NCB fått opplyst at verken DODA eller andre har registrert ”To jest To” som verk gjennom Zaiks-/TONO-systemet, og derfor blir vederlag ikke feilavregnet verken for innspilling og eksemplarfremstilling, eller for fremføring. I tråd med vanlig praksis i forvaltningsselskapene blir all utbetaling av vederlag satt på vent inntil spørsmålet om hvem som er rettmessig opphavsmann til verket er avklart, enten direkte mellom de impliserte parter eller ved en domsavgjørelse.

TONO har også henvendt seg til plateselskapet Universal Music Polska i forsøk på å presse frem en tilstrekkelig god løsning. I brevet som ble sendt den 17. juni 2008, bes det om at opphavsmannen blir behørig kompensert for krenkelsen han er blitt utsatt for. Se utdrag fra brevet:

“TONO has been informed that Universal Music Polska (after this “Universal”) has offered Ekblom/Swann /Fountainhead compensation for the infringement caused by Universal and Mark Tysper. We strongly urge Universal as soon as possible to compensate our member for the damages suffered by him as a result of the infringement, including any profits of the infringer that are attributable to the infringement.

We expect Universal to present and find an acceptable solution to this case in order to avoid further legal proceedings in this matter.

TONO has through its connections with ZAIKS, the Polish performing society, tried to supply the society with information regarding the rights held in the work and all other information relevant to the case. TONO also expects Universal on their hand, to ensure that ZAIKS is given the correct information regarding the ownerships of the work, in order for the Polish society to make correct distribution to Ekblom in connection to the performing- and mechanical exploitation of the work in Poland.”

I tillegg er saken fremmet overfor TONOs styre der det ble tatt stilling til hvorvidt TONO kunne påta seg å dele ansvar for evt. saksomkostninger med Gramart, dersom plagiatsak ble reist. Styret fant ikke å kunne påta seg et slikt ansvar som følge av at saken ikke er en tvist innenfor TONO/NCBs forvaltningsområder, men man ønsket naturligvis å bistå Ekblom utenomrettslig gjennom bla å foreta en henvendelse fra TONO til plateselskapet Universal. Se ovenfor.

Det er blitt fremhevet gjennom oppslag i pressen, at ordlyden i TONOs forvaltningsavtale er så vid, at den skulle tilsi at slike saker ligger innenfor TONO/NCBs oppgaver.

Dette er etter vår vurdering klart uriktig, og endring av praksis på dette feltet vil kunne resultere i en kostbar presedens på bekostning av midler til fellesskapsaker. Vide ordlyder skal alltid tolkes i lys av relevante kilder, i dette tilfellet TONO/NCBs arbeidsoppgaver, som er å forvalte fremførings- og innspillingsrettigheter, ikke å ettergå plagiater. Påstand om plagiering er en problemstilling som må avgjøres av domstolene. Derfor krever TONO at det skal foreligge en rettskraftig dom, dersom vi skal endre på eierforholdet til et verk. Her foreligger det som sagt, verken et konkurrerende verk i systemet eller noen domstolsavgjørelse.

Heller ikke erstatningssaker for enkeltmedlemmer som følge av plagiat ligger det innenfor TONO/NCBs mandat å forfølge. TONO må prioritere bruk av medlemmenes midler slik at vi går til søksmål innenfor våre mandatområder for saker av betydning for fellesskapet, dvs. saker av prinsipiell betydning. TONO er en nonprofittorganisasjon med 16 000 norske og 2 millioner utenlandske medlemmer, og kan derfor ikke påta seg det økonomiske ansvaret for å føre sivil- eller strafferettslige enkeltsaker for ett enkelt medlem.

TONO har naturligvis vært i kontakt med Ekblom for å formidle hvorfor dette "ikke er en TONO-sak", og for å unngå at dette blir en sak mellom Gramart og TONO, fremfor en sak mellom DODA og Ekblom. Ekblom selv syntes klart innstilt på dette. TONO ønsker naturligvis å rådgi sine medlemmer på best mulig måte og gjør det daglig. Det er imidlertid ikke mulig for oss å gå inn som økonomisk ansvarlig part på vegne av det enkelte medlem i en rettsprosess i alle de tvister som pågår på dette området.

Irina Eidsvold Tøien er juridisk sjef i TONO

Av Irina Eidsvold Tøien Foto/illustrasjon:
Debate, Copyright