Kultur og skjenking
INNLEGG: Jeg ser på skjenkepolitikerne som mine uvenner. De forstår ikke at kultur er noe som må få gro over tid og som må kultiveres, skriver musiker Frode Gjerstad.

Den pågående diskusjonen rundt endring i skjenketider i Stavanger, har gått meg fullstendig hus forbi. Men i går kveld var jeg på en aldeles utmerket konsert på Cementen og der opplyste Nils, som driver stedet, at fra 1. Juli er det slutt på all smal musikk i konsertform hos dem. Dette skyldes at Cementen da blir regnet som nattklubb og dermed ikke får åpne før kl 22:00. Dette betyr i neste runde at konserter vanskelig kan starte før kl 22.30 og dermed vil publikumsgrunnlaget for å arrangere en konsert for eksempel en tirsdag, være borte.

(Hittil har utesteder med sein åpningstid kunnet søke om såkalt "kulturbevilling". Bevillingen gir lov til å starte konserter tidligere enn åpningstiden for nattklubber. Representanter for utelivet i Stavanger hevder at noen utesteder har jukset seg til kulturbevilling ved å la en visesanger spille noen ganske få låter for så å gå videre til neste "konsert", red.anm)

For de som ikke vet det: Cementen har i mange år vært et sted som med små midler har presentert ulike former for smal musikk. Musikk som vi ellers aldri ville fått høre. Det står det respekt av!

Personlig er jeg nokså uinteressert i hvilke skjenkeregler Stavanger kommune har. Men når politikerne vil vedta regler som gjør at jeg ikke lenger kan spille i Stavanger, ja da må jeg si jeg skvetter til. Om jeg ikke husker feil, var Stavanger Europeisk kulturhovedstad ‐ for 6 måneder siden. Og nå skal man innføre musikalsk sensur???? Hvor kult er det?

Det betyr jo at Stavanger skal gjøre noe som vi vel forbinder med totalitære stater som vi vanligvis ikke vil forbindes med. Stavanger blir en idiotby fordi man ikke tar vare på deler av kulturen. Og i dette tilfellet dreier det seg faktisk ikke om stengning pga manglende ressurser! Dvs ‐ det er kanskje nettopp det det gjør: det dreier seg om noen som ikke ser lenger enn til sin egen nesetipp!

Helt fra jeg begynte å spille, har jeg spilt på ulike, små steder i byen. Før var det stort sett Korvetten som gjaldt, men i løpet av de siste 15 ‐ 20 årene har det vokset fram en del steder i byen som i større og mindre grad har presentert smal musikk som jazz, folkemusikk, rock, støy, improv etc og dette har ført til at Stavanger er kommet på kartet blant byer som er interessante. Det skjer noe.

Og vi har etter hvert fått en rekke musikere som spiller smal musikk, men som har markert seg nasjonalt og internasjonalt. For eksempel Anders Hana og Morten Johan Olsen, Paal Nilssen‐Love – som i år er nominert til Nordisk råds musikkpris, Per Zanussi, Stine Janvin Motland mfl. De startet alle med å spille på disse småstedene som nå står i fare for å måtte si nei til å arrangere smal musikk.

Jeg spiller på disse stedene noen ganger hvert år. Jeg gjør det sjelden fordi betalingen er så fantastisk, men fordi jeg kanskje er med i et prosjekt og vi ønsker å lage en konsert for å teste ut nytt materiale eller nye samarbeidspartnere. Dette samspillet som i mange år har eksistert mellom musikere og pub eierne har vært fruktbart for alle. Og har vært en forutsetning for videre utvikling.

Jeg ser derfor på skjenkepolitikerne som mine uvenner. De forstår ikke at kultur er noe som må få gro over tid og som må kultiveres. Dette er en liten sak som kan løses på en enkel måte: man gir de stedene som gjennom flere år har vist at de driver med kulturarbeid, anledning til å åpne kl 20:00 de dagene de har konserter/teater/forestillinger av ulike slag . Så kan man for eksempel pålegges å søkeom dispensasjon 7 dager før forestillingen. Så er problemet løst. Og vi får fortsette å ha et rikere liv når vi konfronteres med noe vi ikke har hørt eller sett før.

Om denne saken ikke får en lykkelig slutt, vil jeg sterkt oppfordre mine kolleger å droppe å spille i Stavanger.

Frode Gjerstad er saxofon‐ og klarinetteier.

Av Frode Gjerstad Foto/illustrasjon:
Debate