Fritt mellom sjangre
Improvisasjon er komposisjon og komposisjon er improvisasjon, sier saksofonist Torben Snekkestad. Hans første solo-cd er en klar ytring om hvordan utarbeidede idéer og øyeblikkelig improvisasjon henger sammen
Torben Snekkestad (210x315)

Av Tellef Øgrim

- Jeg vil kalle den en jazz-cd, først og fremst begrunnet i måten vi spiller sammen på, ikke først og fremst det musikalske.

Det sier Torben Snekkestad om cd-en Conic Folded som er ute på "indie-platekollektivet" ILK records. Dermed har han også gitt nøkkelen til å forstå prosjektet, en utforsking av grenselandet mellom klassisk musikk og moderne improvisasjon.

Snekkestad fikk med seg pianisten Jon Balke og bassist Jonas Westergaard til to dagers opptak i kjelleren til en pianobutikk i Købehavn. Resultatet er en samling 11 lavmælt gjennomsiktige spor fremført av en trio som like gjerne legger av og lar solisten spille helt alene.

- Jeg har tenkt lenge på å lage en plate med min egen musikk.

Den direkte inspirasjonen til prosjektet er hentet fra en annen saksofonist, amerikaneren Jimmi Guiffre, og særlig hans tidlige frijazz-trio med pianist Paul Bley og bassist Steve Swallow.

Snekkestad har valgt samme besetning som Guiffre for sin debut-cd. En annen likhet ligger i materialet. I likhet med Guiffre trekker også Snekkestad på sin sans for, og skolering innen, kunstmusikken, til de grader at Conic Folded, i intervjuerens ører godt kan bli en referanse for de prosjektene som i dag nettopp utspiller seg nettopp i grenselandet mellom jazz- og kunstmusikken.

- Jeg har ikke forsøk å gjøre det samme som Guiffre, men de som kjenner hans innspillinger med Bley og Swallow vil kanskje høre noen likheter.

I tillegg til innslag av klassisk tradisjon bidrar Conic Folded med en ny og personlig utfordring av skillet mellom improvisasjon og komposisjon.

- I min verden er det ikke noe klart skille mellom improvisert og komponert musikk. En komponist jobber med improvisasjon og en som improviserer jobber selvsagt kompositorisk. Det å arbeide ut strukturer i en vellykket improvisasjon krever like stor nøysomhet som det å komponere. Hvis det er noe skille går det mellom noter eller ikke noter.


Drømmelag
De tre musikerne kom sammen dagen før opptaket i København.

- Jon (Balke) og Jonas (Westergaard) er mine to drømmemusikere, som samtidig er ganske forskjellige. Jeg syns forskjellen kler dem godt.

Innspillingen er gjort i Bach Recording, et studio sentralt i København som i sin tid ble etablert under Back Klaver og Flygler.

Trioen gjennomførte en øvelse og spilte så inn i to dager.

Det har blitt en innspilling der Snekkestads avklarte saksofontone står i sentrum enten den spiller med trioen eller i partiene der han spiller alene. Bortsett fra at Balke på et kutt utfolder seg med håndholdt batterivifte a la Nille (eller var det Clas Ohlson) direkte på flygelstrengene, er det lite egentlig rå galskap å spore på Conic Folded, uten at den på noe tidspunkt blir stivt eller overkontrollert.


En ytring, og videre til neste prosjekt
Snekkestad kaller cd-en en ytring, og som sådan blir den stående. Trioen skal i utgangspunktet nemlig ikke spille konserter.

- Jeg er mentalt på vei mot plate nummer to. Denne utgivelsen var viktig for meg for å komme i gang med eget materiale, sier saksofonisten som har bodd i København i åtte år (som resultat av tilfeldigheter og kjærlighet, som han sier). Han misunner sine kolleger i Norge som han mener er flinkere til å få betalt og som har "et godt tak på utlandet".

- Her i Danmark skal man være glad om man får minstetarriff på 1600 kroner per musiker.

Til gjengjeld har han tilgang til det spennende og nyskapende plateselskapet ILK Records som er et "selveid" kollektiv av 19 unge musikere, de fleste av dem hører hjemme i jazzen. Snekkestad beskriver tiltaket som litt av en protest mot mainstream-jazzens tak på det danske jazzlivet.

- I ILK jobber vi sammen. Vi har møter der vi fordeler penger mellom prosjekter. Er det et som trener en ekstra puff så går vi sammen om det.


Det ligger smakebiter fra Conic Folded på Snekkestads hjemmeside.


20. mars kommer artister fra ILK til Nasjonal Jazzscene i Oslo for å arrangere label night.

På programmet står:

Fattigfolket
Hallvard Godal - saxofoner, Gunnar Halle - trp, Putte Frick Meijer - bass, Ole Morten Sommer - tr

Sekten Miniatyr
Qarin Wikstrøm - vokal, Simon Toldam - pno, Stephan Sieben - gui, Putte Frick Meijer - bass

jogujo circuit
Gunnar Halle - trp, Joakim Frøystein - gui

Solborg/Eilertsen/Bruun feat. Jesper Løvdal
Jesper Løvdal – reeds, Mark Solborg - gui, Mats Eilertsen - bass, Peter Bruun - tr

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon: