Musikkvideoens nye liv
I løpet av 2010 har en lang rekke oppsiktsvekkende musikkvideoer blitt lansert. Onsdag presenteres en ny, norsk video - som i likhet med flere av de mest omtalte videoene i år kanskje ikke lenger kan kalles en musikkvideo.

I løpet av våren og sommeren har flere sjangerbrytende, nytenkende og oppsiktsvekkende musikkvideoer fått stor oppmerksomhet . Lady Gaga har laget flere lange og påkostede videoer, den foreløpig seneste var til singelen ”Telephone”. Huffington Post oppsummerte det kanskje best: ”Som vanlig er det mord, masturbasjon, produktplassernger, Tarantino-referanser og mange upraktiske hodeplagg.”

Artisten selv har sagt at hun ville at videoslippet skulle være en ekte ”pop-event”. Og slike eventer har kommet på løpende bånd i år.


Lite subtilt
Utenom Lady Gagas eskapader, er det nok M.I.A. og videoen til singelen ”Born Free” som har fått mest omtale. Videoen, som minner mest om en kortfilm, viser soldater på jakt etter unge med rødt hår. Disse blir samlet sammen og drept på brutalt vis. I samme avdeling for smakløse banaliteter finner en også Erykah Badus video til ”Window Seat”. Her spaserer artisten i Dallas, langs samme rute som John F. Kennedy fulgte dagen han ble skutt og drept. Badu kaster ett og ett plagg før hun faller naken sammen like ved stedet der Kennedy ble truffet.”Jeg sammenligner et attentat med det karakterdrapet en blir utsatt for om en viser seg selv fullt og helt”, forklarte Badu selv i et intervju. Spesielt subtil kan ingen anklage henne for å være.

Også Kanye West har endevendt musikkvideosjangeren den seneste tiden. Etter å ha laget en 11 minutters kortfilm med Spike Jonze, slapp han for kort tiden en halvannet minutt lang snutt hvor en får høre litt av en låt, mens West fryses i en positur som klarer å toppe selv hans egen standard for pompøsitet.



Norsk dokumentarprosjekt
Torgny Amdam, tidligere vokalist i Amulet, driver nå et soloprosjekt simpelthen kalt Torgny. Første singelen fra hans hånd, ”The Only Game”, ble akkompagnert av en dokumentarisk video som fikk frem adjektiver sjelden hørt her til lands siden ahas ”Take on me”. Her er videoen:


Onsdag presenterer han en ny video under konserten på Øya, før den slippes til nettet uken etter. I likhet med ”The Only Game” er også videoen til ”Big Day” regissert av Emil Trier. Det blir del to av en lovet trilogi. Amdam selv sier at verken han eller Trier i utgangspunktet tenkte å lage noe som kunne være fungere som ”eventer”.


Lei av opptreden-videoer
- Utgangspunktet en fascinasjon for det som skjer når lyd møter bilde. Vi har alle sett nok av de typiske opptreden-videoene, med artister som spiller og noen folk i danseformasjoner. For oss var inspirasjonen til "The Only Game" mest basert på en scene i Emils dokumentar ”The Norwegian Solution”, en sekvens der den lokale rånegjengen intervjues. Jeg ble veldig fascinert av den, og ville gå lenger inn i det en kan kalle ung, skandinavisk virkelighet. Så var det produsenten Hans Jørgen Osnes som på vei fra en location til en annen sa det rett ut: "La oss lage en til!".

- Handler dette om å lage en "musikkvideo" i det hele tatt? Jeg mener, er dette videoer laget for å passe til sangen, eller er det verk der musikk og film er laget til hverandre?

- Det er resultatet av gjensidig inspirasjon - men når det er sagt, det er ikke sånn at jeg har skrevet sanger direkte for trilogiprosjektet, det har vokst frem underveis. Og vi har ennå ikke bestemt oss for hvilken låt vi skal bruke til den tredje videoen, sier Amdam.


Snever betegnelse
Den norske duoen Röyksopp slapp nylig en nær ti minutter lang, surrealistisk film som viser de to bandmedlemmene som gamle menn, boende i et slags Barbiemuseum. I løpet av filmen blir flere spor fra duoens kommende album ”Senior” spilt i bakgrunnen, men mest som en distraksjon i forhold til bildene. Er det fortsatt en musikkvideo? Er det en kortfilm?


Röyksopp's Adventures in Barbieland from Röyksopp on Vimeo.


Trier selv ser at ”musikkvideo” i seg selv er en snever betegnelse også for filmene han og Amdam har laget.

- Nikolai Frobenius fortalte meg nylig at da han jobbet med programmeringen av kortfilmfestivalen i Grimstad, ville han helst presentere ”The Only Game” i kortfilm-kategorien, ikke som musikkvideo. Noen av de scenene jeg er mest glad i i spillefilmer, er montasjesekvenser der en sterk dynamikk oppstår i møtet mellom lyd og bilder. Vi kaller det jo musikkvideoer, men det er musikkvideoer som har en tydelig frihet.

Til ”Big Day” valgte Trier og Amdam å følge en russegjeng fra 16. til 17. mai. Amdam forklarer:

- Det å filme en russefeiring hvor en gjeng med folk drikker og danser, er i seg selv ikke så spennende. Russetida er en klisjepositur i norsk sammenheng. Vi måtte finne ut hva ville fortelle, hva vi ville med det. Vi var utrolig heldige som fant en gjeng russ som hadde en intuitiv forståelse av hva dette prosjektet handler om.


Poetiske dokumentarer
Trier er fascinert av det han kaller ”poetiske dokumentarer”.

- Romain Gavras, lagde M.I.A.-videoen til Born Free. Han har også laget det jeg mener er en av verdens aller beste videoer, ”Signatunes” til DJ Mehdi. Det er et skikkelig bra forstadportrett av en ung gutt som viser frem bilstereoen sin til vennene. M.I.A.-videoen er for kontroversiell, og funker ikke sånn sett.  

Her er Gavras' video:



Trier og Amdam ville begge lage filmer som var spesifikt skandinaviske.

- Videoen til The Knifes
”Pass this on”, for eksempel, har noe spesielt skandinavisk ved seg, en tydelig, nordisk identitet. Det var veldig inspirerende. Torgny og meg har det som premiss at det vi lager skal være partikulært og tydelig skandinavisk. En i Tokyo som ser denne videoen skal skjønne at det kommer fra et spesifikt sted i verden, sier Trier.

Både Trier og Amdam er enige i at 90-tallet var "musikkvideoens gullalder". Da hadde bransjen mye penger, og mange regissører fikk eksperimentere fritt.

- Men det skal bli spennende å følge med på hva slags "nysyn" vi kan få fremover, sier Amdam.

"Big Day" blir presentert under Torgnys konsert på Øyafestivalen onsdag. Da vil Amdam og Maria Due synge live over bildene fra videoen. Videoen vil bli lagt ut på Ballade.no i neste uke.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Popular Music, Interviews, Multimedia, CD Releases, World Premieres