Notodden knøt kjerringknute
De er få, men høylydte. Notoddens 23. bluesfestival satte fokus på kvinnelige artister med 3 konserter "Women who Cook", "Damer i Blues" og "Respect".

Med gratis avslutningskonsert på Torget, var det damene som satte punktum for festivalen som kunne telle 18.000 solgte billetter.

Først stakk en kvinne av med NBFs bluespris da Rita Engedalen ble den andre kvinnen som har mottatt hedersbevisningen siden 1991.

"Women who Cook" åpnet bryggekonserten for 5000 frammøtte i steikende sol. Janiva Magness, som har fylt lommene med priser i år, hadde fått oppdraget å koke sammen et program, dermed tok hun med seg Robin Rogers, en liten dame med stor stemme og munnspill og fyrverkeriet Thornetta Davis med gospel i stemmen. De tre damene åpnet med hver sin avdeling, eller forrett, før de sto samlet på scenen og serverte rein og skjær kvinnekraft.

Krafta disse tre koker, er hentet fra en oppvekst med rusmisbruk og dårlige relasjoner. Ingen slankekost med andre ord. Janiva Magness åpnet med
«I´m Feelin´ Good» og tittellåten fra det nye albumet «Devil Is An Angel Too» som ligger på topp over mest solgte bluesalbum i Norge.

Om festivalene burde kvotere inn flere kvinnelige artister, svarer hun:

- Vi kan snakke hele dagen om de negative sidene av bransjen, men vi må fokusere på hva vi kan. Ikke mange tenker på at vi også er bandledere med ansvar for å ansette – og i enkelte tilfelle gi noen sparken. Jeg er for at bookingansvarlige gjør jobben sin og booker kompetente kvinner, sier artisten som en gang opplevde at bandet hennes ble booket inn til en konsert – uten henne.

Det skjer neppe igjen for damen som i fjor mottok Blues Entertainer of the Year, utdelt av B.B. King og Bonnie Raitt.

Rita Engedalen (38) har tidligere vunnet spellemannsprisen for beste bluesalbum og har i mange år arbeidet for å synliggjøre de kvinnelige pionerene i sjangeren. Forbundsleder Jan Davidsen leste fra juryens begrunnelse - Denne komponisten, tekstforfatteren, gitaristen og sangeren er i stadig utvikling og er ikke redd for å ufordre verken seg selv, artistkolleger eller sitt publikum.

Prisvinnerens evne til å skrive tekster fra hverdagslivet ble trukket fram. En rørt prisvinner delte låta ”Yellow Moon” med publikum.

På kvelden var det unge Dana Fuchs sin tur til å ta publikum på senga. De som ikke kjente til henne fra før, fikk mer enn de kunne gape over. Barbeint, med flower power i looken og ei raspende Janis Joplin i stemmen inntok hun scenene, forførte publikum med troverdighet og stemmeprakt.

Avslutningskonserten bød på en boblende gryte av kvinnelige artister. "Damer i Blues" med Rita Engedalen og Marit Bakken som blant annet hyllet Koko Taylor og Willie Mae "Big Mama" Thornton. - Willie Mae var den første som spilte inn "Hound Dog", det er det ikke alle som veit, sa Engedalen som raust deler glansen med andre kvinnelige artister.

En egen konsert med Noora Noor ”Respect”, oppkalt etter hennes store forbilde Aretha Franklin, tilsatte det lille krydderet som manglet: funk og soul. Kalaset ble betalt av LO.

NBF, som har mottatt Notoddens kommunes likestillingspris, valget å sette fokus på kvinner i årets program. Festivalen har neppe flere kvinnelige artister enn andre festivaler, men har gjort svært mye ut av de få

Jostein Forsberg, kunstnerisk leder av festivalen, uttalte at festivalen ikke på langt nær har kommet dit de vil. Kanskje hadde han fått en sleiv av kvinnekrafta da han entusiastisk ropte "girlpower".

Notodden Bluesfestival fikk knutepunktstatus for 3 år siden, likestillingspris av kommunen i 2010 og har lykkes med årets kjerringknute.

Av Tove Andersson Foto/illustrasjon: