Google lanserer ny tjeneste
Kan ikke vente på musikkbransjen lenger, presser ut halvferdig produkt.

Markedet har lenge ventet på Googles neste trekk i musikkfeltet. For bare få dager siden mente informerte kilder å vite at nettgiganten skulle lansere en ny tjeneste den 23. mai, samtidig med slippet av Lady Gagas seneste album.

Nå skriver blant andre Wall Street Journal at Google kommer på banen allerede tirsdag, med en tjeneste som ligner på den Amazon lanserte tidligere i vår. Det vil i praksis si en ekstern harddisk i skyen, hvor brukere kan laste opp musikk de allerede har kjøpt og deretter nå den via ulike plattformer.


Tungvint
Google har ikke fått rettighetsavtaler med alle de store plateselskapene, noe som foreløpig er med på å gjøre tjenesten mer tungvint. Tanken var i utgangspunktet at spor skulle lagres på én sentral server, hvor antall avspillinger skulle registreres og rettighetshavere skulle få betalt etter hvor mye låtene ble spilt. Per nå blir løsningen i stedet at hver enkelt bruker laster opp og lagrer sine musikkbibliotek separat.


Lite samarbeidsvillige
Billboard skriver at dette er langt fra den tjenesten Google i utgangspunktet ønsket å presentere. Selskapet mener musikkbransjen har vært lite samarbeidsvillig.

- Vi har vært i forhandlinger med bransjen om en mer utviklet tjeneste, med blandede resultater. Enkelte av de store selskapene var mindre opptatt av innovasjon og mer opptatt av å stille urimelige og ikke-gjennomførbare krav, sier Zahavah Levine i Google.

Det skal spesielt ha vært Sony og Universal som ikke ville samarbeide denne gang.


Tjenesten foreløpig vil være kun for inviterte brukere fra USA.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Internet, Media