Lanserer "den ultimate hitlisten"
Nettselskap vil ta over posisjonen til Billboard.

Billboards Hot 100 har lenge vært regnet som den definitive musikklisten. En av tingene som er med på å definere aha som vårt største popband gjennom tidende, er at de er det eneste bandet fra Norge som har toppet listen (med "Take on me" i oktober 1985). Listen lages ved at radiospillinger og salgstall kjøres gjennom diverse kompliserte regneoperasjoner som igjen avgjør om en låt er på vei opp eller ned.

Men salgstall og radiospilling er i dag bare deler av totalbildet for en låt. Låter streames på tjenester som Spotify, de sees på YouTube, de deles på Facebook.

Firmaet BigChampagne har derfor utarbeidet noe de kaller "Ultimate Chart" - den ultimate hitlisten. Denne er basert på tall fra en lang rekke steder hvor musikk kan høres, og mener å kunne si hvilke låter som virkelig er størst i dag. Firmaet hevder selv at de "henter mer relevant informasjon fra flere kilder enn noen andre noensinne har gjort", og nevner Amazon, iTunes, YouTube, Pandora, Clear Channel, Myspace, Facebook og Yahoo som noen av kildene.


Et eksempel
Listene blir ikke veldig forskjellige. Denne uken, for eksempel, har de to samme låt øverst, Eminems "Love the way you lie".

Men en låt skiller seg ut, nemlig Shakiras "Waka Waka". Den ligger på andreplass på "Ultimate Chart" og på 44. plass på Billboards liste. Låten blir ikke spilt mye på radio, men tilknytningen til VM i fotball har tydeligvis ført til at den streames og deles på nettet i stor stil.

Sånn som her.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Internet