Storåsfestivalen lever videre i 2010
Sveinung Sundli har samlet tilstrekkelig egenkapital, justert ambisjonsnivå, og ønsker seg selv en sterk posisjon i nyhippie-festivalen.

Det blir en Storåsfestival også 2010. Det sier Sveinung Sundli til Ballade i dag etter at han i helgen har jobbet hardt med å skaffe til veie egenkapital og bygge lokal entusiasme.

Storåsfestivalen har nå 890.000 kroner i egenkapital, men kommer i nær framtid til å gjennomføre en emisjon, som betyr at det skal hentes inn nye penger. Festivalen skal gjennomføres 30. og 31. juli. Sundli har som mål å foreta første artistslipp allerede 14. desember, altså om én uke. Billettsalget skal starte umiddelbart etter det.

Foruten Steinar Vanebo i plateselskapet MBO, er et lokalt gammeldanslag og et lokalt idrettslag store bidragsytere, sammen med næringsliv med bilforhandlere og trevareforhandlere i spissen. Familien, tidligere Storås Utested, i Trondheim er også med.

Det har ikke blitt avholdt generalforsamling enda, men Sundli håper at den finner en plass til ham i festivalens administrasjon.

- Det er generalforsamlingen som velger daglig leder, men jeg har et håp om å befinne meg i en sterk posisjon i festivalen, sier Sundli.

Ambisjonsnivået er justert, og festivalen kommer til å skje over to dager i stedet for tre som i fjor. Ideer om kleskolleksjon, bookingbyrå og festivalavlegger i India er lagt på hylla. Nå skal Storås finnes sin plass i den midt-norske festivalmarkedet og konsolidere posisjonen.

- Nå er det to dager på Storås som teller. Det er mange gode festivaler i området. Pstereo har akkurat booket Robyn og trekker folk fra Øya-segmentet i Trøndelag. Mellom sine religiøse fiksfakserier har Olavsfestdagene enkelte gode arrangementer. Vi vil være den tradisjonelle hippiefestivalen som henter inspirasjon fra Woodstock og Roskilde, sier Sundli.

Sundlig vil vise at Storåsfestivalen kan levere et godt økonomisk resultat som kan peke framover mot 2011.

- Vi tenker litt mer stein på stein. Oppskriften er enkel. Vi skal se tilbake til de fire første årene og samtidig fornye oss. Vi skal være innovative, men samtidig tilpasse oss den gjengen som synes det er greit med bål som brenner og som synes det er greit å være i skauen og koser seg med det.

Det er totalpakken som er viktig, sier Sundli.

- En billett med adgang til å være med på alt som skjer er hovedkonseptet nå.


Vis større kart

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon: