Travel tiåring
Music Export Norway har rundet ti år. Vi benyttet sjansen til å spørre hva de brukte jubileumsåret til.

- 2010 var et særdeles begivenhetsrikt år for Music Export Norway. Vi var involvert i nærmere 40 ulike prosjekter, samtidig som vi åpnet kontor i Berlin og lanserte vårt nye
eksportprogram, sier daglig leder Inger Dirdal i Music Export Norway (MEN) til Ballade.

På tampen av fjoråret markerte MEN sitt tiårsjubileum. Vi fikk dem selv til å oppsummere hva de hadde gjort i jubileumsåret. Den komplette oversikten kan leses her.

- Det er en vanskelig målbar øvelse dere driver med. Hva har dere selv som suksesskriterier?

- Slikt endrer seg hele veien, sier Dirdal.

- I denne typen arbeid gjelder det å bygge stein på stein. Det er ikke sånn at man gjør noe én gang, og så har man nådd neste nivå. Ser man på enkeltartisters karrierer, er det vanskelig å si at der og der skjedde det og det. Enkelt sagt er jobben vår å generere inntekter tilbake til Norge. Hvis ikke vi klarer å øke inntektene, så har vi ikke nådd målsetningen. Men - inntektsstrømmen på dette feltet er veldig fragmentert, og det er vanskelig å føre noen fullstendig oversikt over disse tallene. Et annet mål er å skaffe gode samarbeidspartnere i utlandet for den norske musikkbransjen. Heller ikke det er alltid så lett å føre statistikk over: Er det en artist som får seg en agent, er det greit nok, da har man en kontrakt å vise til. Men er det en norsk komponist som ønsker å treffe andre komponister å jobbe med, er det ikke alltid like lett å vise til konkrete samarbeidsavtaler etterpå.


- Bare så flinke som bransjen er
MENs prosjektansvarlige Helene Dolva Broch er i disse dager til stede på bransjefestivalen Eurosonic i Nederland. (Les mer om det i saken "- Viktigere enn SXSW".)

- Hvordan kan dere bli flinkere til å kommunisere hvilke resultater MEN oppnår?

- Vi er bare så flinke som bransjen er, sier Dolva Broch.

- Det er de som skal gjøre jobben, vi er tilretteleggere. Vi går ikke inn og skriver kontrakter, det er det bransjen selv som gjør. Vi ser resultater på hvor mange bransjefolk som finner gode representanter ute, og hva det igjen fører til, ellers finnes det få målingsbarometere.

Av Espen A. Eik og Ida Svingen Mo Foto/illustrasjon: og