- Et partsinnlegg
Platebransjens opplegg for ny norsk musikkeksport savner troverdighet som eksportstrategi, i følge Martin Revheim.
Martin Revheim (350x296)

Av Tellef Øgrim

Mens kulturminister Trond Giske har rukket å skryte av platebransjens nye eksportplan under Øyafestivalen, er det få i musikklivet forøvrig som har fått tid til å sette seg inn i rapporten.

GRAMART-leder Elin Aamodt ønsker planen velkommen, selv om hun ikke har deltatt i utarbeidelsen av dokumentet. Aamodt har i det minste lest raporten i egenskap av medeier i Music Export Norway (MEN) og ser fram til en prosess der hele bransjen samler seg om en styrking av eskportsatsingen.

Bortsett fra Aamodt er avtroppende direktør for Kringkastingsorkesteret, Martin Revheim, den eneste Ballade har funnet som har lest rapporten, utover initiativtakerne selv.


(Revheim tiltrer om to uker ny jobb som direktør for MIC, som blant annet gir ut Ballade.no.)


Han ønsker en styrking av eksportarbeidet i Music Export Norway velkommen.

- Jeg er positiv til å gi mer penger til eksport og vil gjerne koordinere alt bedre. Vi (MIC, red.anm) støtter et forsterket MEN. Problemet med denne rapporten er at den er preget av å være et nødrop fra en truet bransje.

Revheim mener at planen i alt for liten grad fokuserer på de smale musikksjangere med musikere med tusenvis av reisedøgn i utlandet.

- Det segmentet er ikke representert og det er i seg selv bemerkeslesverdig siden FONO, en av organisasjonene bak rapporten, har mange medlemmer som gir ut smal musikk og som allerede er sterkt eksport-rettet.


Revheim støtter visjonen om å nå høyt opp internasjonalt og er også positiv til å dytte fram enkelt-prosjekter som kan fungere som "lokomotiver", men hevder at smale sjangere blir neglisert i rapporten.

I likehet med flere Ballade har vært i kontakt med er Revheim usikker på rapportens status.

- Det er uheldig dersom dette forstås som en eksportstrategi. Rapporten er et partsinnlegg og savner som sådan troverdighet som en plan. Den har flere gode poenger, men arbeidet fram mot en strategi må involvere hele musikklivet på tvers av sjangere på en helt annen måte enn dette, sier han.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon: