Kirkemusikkfestival i barokkens tegn
Oslo Internasjonale Krikemusikkfestival går 12. til 21 mars av stabelen for fjerde gang, også i år med et bredt og kvalitetsrikt program. Årets festival tar utgangspunkt i barokken, og søker å føre sammen profesjonelle og amatører, unge og voksne. I dette intervjuet trekker festivaldirektør Bente Johnsrud frem høydepunkter fra programmet, samtidig som hun apellerer til politisk satsingsvilje: - Vi trenger helt klart mer å rutte med, for vi trenger mangfoldet og historien, linjene og perspektivet, og vi trenger også en kirkemusikkfest med den åndelige føde som der formidles, sier Bente Johnsrud.
Bente Johnsrud (foto: Håkon Styri) (300x480)

Av Knut Steen

Festivaldirektør Bente Johnsrud ser frem til å presentere et solid og variert program for publikum:

- Barokken, som er utgangspunktet for årets festival, har noe av den fineste kirkemusikken som finnes. Vi har et mangfoldig program, med mye for barn og unge og mange gode prosjekter, forteller Johnsrud, som spesielt vil trekke frem barnas barokk-workshop:

- Med over 200 barn, 100 strykere og et jentekor på over 100 skulle dette bli en meget flott produksjon. I tillegg kommer blokkfløytistene fra St. Sunniva, Oslo musikk- og kulturskole, Norges skoleorkester, Ung kirkesang og Norges barn- og ungdomskorforbund, så dette skulle bli et fruktbart og spennende prosjekt, tror Johnsrud, som forteller at workshopen skal ta for seg barokken, og sette sammen en crossoverkonsert frem til vår tid. I tillegg til overnevnte kommer også en støttegruppe av proffer, barokkorkesteret Barokkanerne, og musikklærerne fra de involverte skolene, kan Johnsrud fortelle.

På spørsmål om høydepunkter fra programmet, er Johnsrud nesten ustoppelig:

- Åpningskonserten, med Westminster Cathedral Choir, kommer til å bli fantastisk! De regnes som det beste engelske guttekoret, og vil presentere høydepunkter fra korlitteraturen, med utgangspunkt i barokken. Deres spesialitet er den latinske musikken, de gjør blant annet spansk og italiensk renessansemusikk, forteller en begeistret Johnsrud, før hun fortsetter:

- London Community Gospel Choir, som har sunget for George Michael, Paul McCartney, Sting, Jessye Norman, Celine Dion og mange flere, skal holde gospelhøymesse på Grønland på søndag. Vi gleder oss også veldig til urfremføringen av Nils Henrik Asheims "Rift", som blir en scenisk forestilling i domkirken, sier Johnsrud.

I "Rift" har Asheim har tatt utgangspunkt i domkirkens arkitektur og plassering som et "veikryss" i hovedstaden, som fører sammen byens mennesker som krysser hverandre på sine ulike reiser. Både musikere og dansere vil bevege seg fritt i kirkerommet, og et gjennomgangstema vil være en salmetone fra Genève-psalteret: "Frels, Herre, for de fromme er borte, de trofaste er forsvunnet blant menneskenes barn" (fra salme 12).

Johnsrud ønsker også å trekke frem organisten Thomas Trotter, som mange anser for å være blant verdens beste. Trotter har samarbeidet med kapasiteter som Sir Simon Rattle, Bernhard Haitink, Riccardo Chailly og Sir Charles Mackerras, og er første organist som har vunnet Royal Philharmonic Society Award som beste instrumentalist. Trotter vil holde konsert i domkirken på lørdag, og i tillegg holde mesterklasser for organister og studenter fra musikkhøyskolen.

Samtidig skulle Johnsrud, som i tillegg til å være festivaldirektør også er idéutvikler, initiativtaker og kunstnerisk leder, ønske at politikerne i større grad så verdien av en slik festival - og viste det med å gi større tilskudd:

- Det er veldig vanskelig og anstrengende å gjøre noe slikt for kirkemusikken, vi har dratt dette lasset i mange år. Den formidlingen vi gjør er historiske overleveringer som er preget av sin samtid, men som også gis nye uttrykk i vår tid. Formidlingen av musikk er viktigere i vår tid enn noensinne, og vi feirer det levende musikkuttrykket i vår festival, der vi samler noen av verdens beste utøvere, og gir muligheter for samspill mellom proffer og amatører, voksne og barn. Vi håper virkelig at kulturbyråkratene og politikerne ser viktigheten av det arbeidet vi gjør, og ønsker å bevare det ved å gi oss mer levelige kår. Vi trenger mangfoldet og historien, linjene og perspektivet, og vi trenger også en kirkemusikkfest med den åndelige føde som der formidles, sier Bente Johnsrud.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Classical\Sacred Music, Interviews, Choir