Regionale institusjonar ynskjer kor
Stein Henrichsen i Den Nye Opera meiner det er uheldig at NTO frontar eit syn som er i strid med medlemmene sine interesser.

Torsdag uttalte spesialrådgjevar Trond Okkelmo i Norsk teater- og orkesterforening (NTO) at ein som første steg i profesjonaliseringa av korfeltet bør satsa på Det Norske Solistkor, og at Kulturrådets forslag, som inkluderer etablering av profesjonelle regionale vokalensemble, kan vera for kostbart.

Fleire regionale orkester og operainstitusjonane er usamde i dette, mellom andre Den Nye Opera i Bergen.

- Jeg er overrasket over at NTO bruker tid på å fremme en sak som opplagt står i konflikt med mange av medlemmenes interesser, seier Stein Henrichsen i Den Nye Opera.


Samla Bergensmiljø
Han hevdar at Den Nye Opera har eit samla Bergensmiljø bak seg når dei stør innstillinga frå Kulturrådet.

- Okkelmo er bekymret for at man ikke får gjennomslag om man tenker ambisiøst. Men modellen han skisserer, med ett elitekor, har vi forsøkt siden 1977 uten å lykkes, man har manglet nasjonal politisk forankring. Ved å tenke regionalt håper vi å få en slik nasjonal politisk oppslutning. Kulturrådets forslag er basert på en moderne tankegang rundt hvordan vi ønsker å utvikle det profesjonelle kulturlivet i landet.

KorVest, oppretta under Den Nye Opera, har ein modell tilsvarande den Kulturrådet skisserer. Henrichsen hevdar at det administrative samarbeidet har vore gunstig.

- Jeg har registrert at Okkelmo sier at han ikke ser gevinsten i denne måten å organisere på. Vi har forsøkt, og finner at kombinerte administrasjoner gir økonomisk gevinst og en større kompetanseutvikling. Dessuten gir større miljøer større gjennomslagskraft. Selvsagt skal korene ha sin autonome kunstneriske ledelse. Vi mener det er forenlig med at de også deltar i operaens og orkestrenes større satsinger, seier Henrichsen.


Infrastruktur på plass
Også i Stavanger og Trondheim sluttar ein opp om Kulturrådet sitt forslag.

- De aktuelle opera- og orkesterinstitusjonene har fått ta del i diskusjonen som har ledet frem til Kulturrådet sin rapport og vi stiller oss bak denne, seier programsjef i Stavanger Symfoniorkester, Arne Almroth, som meiner det er naturleg at vokalensembla vert administrerte frå ein større organisasjon.

- Orkestrene har blitt bygget opp gjennom en årrekke, og vi ser verdien av å bruke den erfarne organisasjonen når vi nå profesjonaliserer kor. Hos orkestrene er infrastrukturen på plass. Vi ser dette som en enkel måte å få i gang noe på kort tid.

Stefan Sköld, som er programsjef i Trondheim Symfoniorkester, er samd.

- Vi støtter forslaget fra Kulturrådet. Jeg er ikke sikker på om uenigheten er så stor, men man må ha klart for seg hva man snakker om. Det er noe annet å bygge opp et konsertant profesjonelt ensemble som Radiokören i Stockholm og ensemblene vi snakker om i regionene. De regionale vokalensemblene skal ivareta musikalske behov i regionene. I Trondheim Symfoniorkester er behovet gitt: Vi har fått i oppdrag fra staten å profesjonalisere operavirksomheten i byen. Vi mener dette er umulig å fullføre om man ikke også skaper et profesjonelt vokalmiljø, seier Sköld

- Norsk teater- og orkesterforening trur at Kulturrådets forslag kan vera for ambisiøst, og at ein først bør satsa på Solistkoret. Kva meiner de om dette?

- Jeg tror at NTO mener det finnes behov for begge deler, både det konsertante koret og regionalt tilknyttede vokalensembler. At Solistkoret skulle kunne besørge seks profesjonelle orkestre og fire operaselskap er uansett en utopi. Til det strekker ikke tiden til.


For tidleg i nord og sør
I Nord-Noreg er forholda noko meir komplisert. Nordnorsk Opera og Symfoniorkester signaliserer at det er for tidleg for dei å etablera noko profesjonelt kor.

Likeeins skjer det store endringar i Kristiansand. Ved opninga av konserthuset Kilden skal byens teater, opera og symfoniorkester verta ein samla institusjon. Dagleg leiar i Opera Sør, Frøydis Emilie Lind, meiner ein i augneblikket ikkje er klare for å ta i mot endå ein organisasjon, men understrekar at det er behov for eit profesjonelt vokalensemble i regionen.

- Vi har samarbeidet mye med Solistkoret og unner dem profesjonelle betingelser. Men vi trenger også et profesjonelt vokalensemble i regionen. Når vi skal lage opera eller større vokalproduksjoner blir kvaliteten begrenset i forhold til korleddet. Jeg forstår NTOs realisme, men på sikt ønsker vi oss en løsning slik Kulturrådet skisserer, seier Lind.


Realistisk men ikkje motstandar
Trond Okkelmo i NTO har forståing for medlemene sine standpunkt.

- NTO er for at det skal etableres regionale vokalensembler, en klønete formulering fra min side må ikke svekke dette inntrykket. Det vi først og fremst er uenige i med Kulturrådets forslag, er måten de behandler Det Norske Solistkor på. Vi trenger ikke noe regionalt kor i Oslo utenom dette, og vi ønsker at Kulturrådet gir et løft til dette ensemblet.

- For nokre dagar sidan sa du til Ballade at du meiner den regionale delen av Kulturrådet sitt forslag kan vera for omfattande, og at ein bør satsa på eitt kor i første omgang. Stein Henrichsen i Den Nye Opera innvender at dette er noko ein har forsøkt i meir enn 30 år utan å lykkast. Forstår du innvendinga?

- NTO har i mange år, etter at Det Norske Solistkor ble medlem hos oss, forsøkt å få dem inn på post 78 i statsbudsjettet. Vi mener dette er et profesjonelt kor, som lider av at det ikke får skikkelige økonomiske betingelser. Men vi innser at de regionale miljøene trenger en profesjonalisering av sin korvirksomhet. Vi tenker realistisk, og med det menes at Det Norske Solistkor kan støttes bedre nå. Det er ikke det samme som at vi ikke ønsker en profesjonalisering også i regionene.

- Du har uttalt at du ikkje er sikker på om orkestra ynskjer ansvar for organisasjonen av desse vokalensembla. Fleire orkester og operaer seier at ynskjer dette. Har du nokon kommentar til det?

- Det Kulturrådet har innstilt på er at de regionale korene skal ha kunstnerisk ansvar for sin egen virksomhet men at administrasjonen deres skal ligge under en orkester- eller operainstitusjon. Dette kan være en modell som kan skape problemer mellom det kunstneriske og det administrative. Kanskje er det en bedre løsning at organiseringen av korene løses gjennom økte bevilgninger til institusjonene og at disse har overordnet ansvar.

Av Ida Habbestad Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Classical, Choir, Politics