Melancholiadebatten: - Hvorfor tilsløre begrepene, Rege?
- Det har aldri vært stilt spørsmål ved om Den Nye Opera ”formelt og rettighetsmessig” har alt i orden, når det gjelder operaen Melancholia, skriver Bodil Johanne Jensen i dette innlegget.
Av Bodil Johanne Jensen
Men jeg har stilt spørsmål ved hvordan Den
Nye Opera har kunnet påstå noen forbindelse mellom disse ”formaliteter
og rettigheter” og selve ”bestillingen” av operaen.
At min begrepsbruk her skulle være i ”utakt
med vanlig praksis”, får stå for Den Nye Operas egen regning. Ved å ordlegge
seg slik Den Nye Opera gjør i denne saken, er det umulig for publikum og
lesere å forstå Den Nye Operas faktiske rolle i forbindelse med Melancholia.
Men når den er god nok som den er, hvorfor
ikke få det klart frem? Og uten å tilsløre historien forøvrig?
En forespørsel om den aktuelle operahistorien
til professor Dr. Hans Landesmann, gav følgende svar (gjengitt med Landesmanns
tillatelse):
To answer your questions. I proposed to
Fosse to write the libretto at the beginning of 2001. The contract with
his publisher Rowohlt was concluded on May 6th, 2002. By the way this is
a somewhat complicated story since I gave him the commission as music director
of the Wiener Festwochen and since I left me position in 2004 there were
some problems with the regisseur (Jossi Wieler) and therefore my successor
Mr. Listener cancelled the project. The libretto was already finished and
also part of the music so Gerard Mortier was so kind and took over this
commission and also repaid the fee.
Med andre ord: Wiener Festwochen var den
opprinnelige bestilleren, og bestillingen ble overtatt av Pariseroperaen.
Dermed har vi fått forklaringen på hvorfor
Pariseroperaen kan skrive: “Commande de l’Opéra national de Paris” og
”Coproduction avec Den Nye Opera”, dvs. ”bestilt av Nasjonaloperaen
i Paris” og ”samproduksjon med den Nye Opera”.
Vanskeligere er det ikke.
Pariseroperaens hjemmeside.
Dette er svar til informasjonssjef Geir Rege i Den Nye Opera, og hans
innlegg på Ballade 30.05.08.
Bodil Johanne Jensen er journalist i musikkredaksjonen,
NRK.