Fortsatt vekst for Førdefestivalen
Oppturen skyldes troskap mot profil i et stadig åpnere musikklandskap, økt profesjonalitet, og en aldri så liten Grand Prix-effekt, mener festivalsjef Hilde Bjørkum.
The Snuff Grinders (Foto: fordefestival.no) (330x)

Av Carl Kristian Johansen

Den 20. Førdefestivalen, inntil nylig kalt Førde Internasjonale Folkemusikkfestival, melder om en respektabel økning i antall betalende i jubileumsåret. Festivalen, som ble arrangert i perioden 2. - 5. juli, har oversteget 14.000 solgte billetter. Det er en økning på over 1000 fra 2008.

Regner man det totale antall besøkende, som også omfatter gratiskonserter, melder festivalen at nesten 30.000 mennesker har vært innom bygdebyen og hørt musikk i løpet av festivalen.

Litt av denne veksten tilskrives dansekompaniet FRIKAR med koreograf Hallgrim Hansegård i spissen. FRIKAR var sterkt delaktig da Alexander Rybak vant Grand Prix tidligere i år, og festivalen melder at FRIKAR-showet The Snuff Grinders alene solgte over 2000 billetter i idrettshallen i Førdehuset.

The Snuff Grinders er et møte mellom hallingdans, brasiliansk capoeira, og amerikansk break dance, med musikk komponert av Andreas Ljones.

Frikar var en også en del av festivalen for to år siden, og dansekompaniet ble booket til årets festival før Grand Prix-finalen. Årets Førde-opptreden er altså ikke et resultat av den voldsomme medieeksponeringen post-Grand Prix, selv om publikumsoppmøtet kanskje er det. Grand Prix-effekten er åpenbar, mener festivalens leder Hilde Bjørkum.

- FRIKAR har gjort mye for interessen for hallingdansen. Nå er det kult å danse halling og spille fele. Det er klart at Grand Prix har hatt en effekt, sier Bjørkum.

Festivalsjefen har merket at interessen for FRIKAR fra utlandet har økt etter det gigantiske TV-showet, og mener at vi nå er inne i en tid der den rådende tendensen er at folk i større og større viser en åpnere holdning for nye uttrykk.

- Folk er åpne for uttrykk fra hele verden, og det er helt klart interesse og potensial for norsk musikk der ute. Mankoen i Norge i forhold til utlandet er at det er få folkemusikere i stallene til bookingbyråer og agenter slik at de kan komme seg ut, mener Bjørkum, som har en avtale med Utenriksdepartementet, Norsk Folkemusikkformidling og Norsk Musikkinformasjon om å lage et opplegg for internasjonale journalister i forbindelse med festivalen.

Men FRIKAR er ikke alene årsaken til oppgangen. Festivalen har truffet bra med programmet i år, og det har vært flere ressurser til å drive markedsføring, sier Bjørkum.

- Vi har holdt på i 20 år og har greid å holde på en klar profil som innebærer et klart budskap om hva vi driver med, nemlig å samle stemmer fra hele verden i Førde. Folker nysgjerrige og det lønner seg å være tro mot idealene og ikke kommersialisere.

Festivalen blir likere og likere rundt om i landet, og det er mange av de samme bandene som reiser rundt på sommeren, mener hun.

- Førdefestivalen er original og står ut blant norske festivaler fordi man får musikk man ikke får andre steder. Det appellerer til folk.

Bjørkum har vært leder i 20 år og understreker at sjelen og ideene er den samme nå som da den ble startet av entusiaster som en festival først og fremst for folkemusikkfolket. Første året var det 6000 besøkende og Bjørkum som satt i en halv stilling som leder. I dag er det fem stillinger i festivalen.

- Nå er vi en festival for det generelt musikkinteresserte publikum som kommer fra hele Norge. Vi har en bredere publikumsgruppe enn det tradisjonelle folkemusikkmiljøet. 42 % av de besøkende kommer fra andre fylker enn Sogn og Fjordane.

Førdefestivalen fikk tidlig statsstøtte, og løftet som har kommet feltet til gode med den rød-grønne regjeringen har også påvirket festivalen. Festivalen har utviklet kvaliteten på den tekniske produksjonen, som også gjør flere egne produksjoner og bestillingsverk. Det er gjør at festivalen fremstår som mer profesjonell, mener Bjørkum.

Utviklingen av hele folkemusikkfeltet, der man blant annet har mulighet til å ta formell utdanning, har også gjort musikerne tryggere og de blir sett på av andre med en grad av respekt som gjør at de kan opptre med selvtillit.

- Dette er med på bringe folkemusikken framover, sier Bjørkum.

Du har vært sjef i 20 år, hva har vært viktig for deg å holde på gjennom denne perioden?

- Det er å tørre å være sta og modig i programvalget, og følge visjonen og være tro mot originalideen. Jeg er gald for at vi har greid det. Folk oppfatter at vi har bevart sjela og ser det som en kvalitet. De får det vi sier at de skal få. Samtidig tenker jeg nøye over hvordan vi kan utvikle oss, og fornye oss i forhold til programkonsept og arenaer, sier Bjørkum.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Folk / Traditional