Ønsker økt konkurranse velkommen
Gratismodellen "har balletak" på lytteren, sier Spotify - nå strammes grepet enda mer. WiMP tar avstand fra talemåten, men sier tiltaket er velkomment.

Sean Parker, for tiden spilt av Justin Timberlake på norske kinoer i Facebookfilmen "The Social Network", uttalte for kort tid siden at Spotifys gratismodell har "balletak" på lytteren.

- Hva er folk villige til å betale for? Jeg tror svaret er noe som er praktisk og tilgjengelig. Det leder oss til en modell hvor man gir ubegrenset streaming på datamaskinen, men at innholdet samtidig bare er tilgjengelig der.(...) Man blir avhengig av det musikkbiblioteket (...) Og da har du ikke lenger noe valg - vi har balletak på deg. Hvis du vil ha det samme innholdet på iPoden din, må du betale for det. Hvis du vil ha det på telefonen, må du abonnere. Det tror jeg er løsningen, sa Parker under en debatt.


Premium i én uke
Nå har Spotify kommet opp med et nytt, og noen vil kanskje si strammere, tak om sine lytterne: Abonnenter i Storbritannia tilbys å prøve premium-abonnementet gratis i én uke. Den store forskjellen er ikke at man slipper å høre reklame - den virkelig store forskjellen er at man dermed kan ta med seg musikken på iPod- og telefon. For å få tilgang til prøvetilbudet må man oppgi kredittkortinformasjon. Glemmer man å avbestille innen forsøkstiden utløper, blir man automatisk trukket for en månedsavgift.

Det gamle bokklubb-trikset, med andre ord. Det gjenstår å se om det virker.

- Alt som får folk til å betale, er velkomment
Platekompaniets streamingtjeneste WiMP tilbyr 30 dagers gratis prøvetid.

Kristin Eldnes i Aspiro vil ikke si nøyaktig hvor mange som forblir WiMP-abonnenter etter at prøveperioden er over, men skriver i en mail at "de aller fleste blir med videre etter prøveperioden. Trenden er enda sterkere i den gruppen som ikke er så opptatt av reklamefinansiert streaming, det vil si de som er over 18 år."

- Ut fra vår modell, som ikke har en form for reklamestreaming, synes vi at man i det minste bør ha tilgang i en måned for å se nytteverdien og rekke å føle en slags avhengighet til tjenesten. Undersøkelser viser at dess lenger man har tilgang, jo mer fornøyd blir man med WiMP. 30 dager er den perioden vi har blitt enige med plateselskapene om å tilby, sier Sveinung Rindal, butikksjef i Platekompaniets digitalavdeling.

- Hvis norske Spotifybrukere får samme tilbudet som de britiske, vil det påvirke måten dere velger å presentere WiMP?

- Gratistjenesten til Spotify har hatt sin funksjon, men er i dag med på å holde utviklingen tilbake. Derfor er det vel sånn at alt som kan gjøres for å få flere til å abonnere, er velkomment. Så blir det vår jobb å være førstevalget blant betalingstjenestene. Om Spotify lanserer det samme tilbudet i Norge, vil nok vi jobbe for å være enda tydeligere i kommunikasjonen. Vi er allerede mer på offensiven nå, med daglige sponsorplakater på TV3 og Viasat 4, som vi ser gode resultater av.


Nærmest provosert av Parker
Sean Parkers balletak ble lagt merke til av mange.

- Hva slags grep går WiMP for?

- Vi ville aldri i livet omtalt et kundeforhold på den måten. Jeg vil heller si at det er med en viss stolthet at vi vil vise frem tjenesten vår i 30 dager. Jeg ble nærmest provosert av hvordan Parker fremstiller streamingtjenester. Vi respekterer kundene, og setter dem i høysetet. Den største forskjellen mellom Spotify og WiMP finner man i det redaksjonelle innholdet WiMP tilbyr, noe kundene våre også trekker fram. På dette får vi lignende feedback fra vidt ulike kundegrupper, både de som vil videre inn spesielle nisjer og de som kjøper to album i året. Det sier meg at vi gjør noe riktig.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry