Bedre oppgjør fra nettmusikkens frelser?
Kritikken mot Spotifys utbetalinger må basere seg på gamle tall, sier Niklas Ivarsson, ansvarlig for katalogen på den populære musikktjenesten.
Niklas Ivarsson (200x)

Av Tellef Øgrim

Denne uka var Niklas Ivarsson i samtaler med TONO for å avtale nye satser for avregning til rettighetshavere etter at tjenesten har nytt godt av lettelser i innkjøringsperioden.

Avtalen vil blant annet omfatte betaling i forhold til antall norske abonnenter, det vil si de som betaler for å bruke Spotify uten annonser, og på selskapets annonseomsetning i Norge.

Ivarsson vil ikke ut med detaljer om forhandlingene.


Gamle tall
Han vil ikke være med på at Spotify betaler artistene dårlig. Konfrontert med klagene fra band og selskaper i Norge om lave utbetalinger sier Ivarsson at noen av disse utspillene tydligvis bygger på det han kaller "veldig tidlige rapporter fra den tiden da vi smøg igang".


Dagbladet: Tjener lommerusk

Folkebladet: Spotify er svindel

Aftonbladet: Magnus Uggla vil ut


Ivarsson peker han på at en tjeneste som baserer seg så mye på bredde i utvalget inspirerer brukeren til å lytte veldig bredt og ikke bare på listetopper.

Han hevder også at annonsesalget i Norge nå er sterkt økende. Selskapet har fem ansatte selgere basert i Oslo.

Spotifys grunnlegger, Daniel Ek, uttalte nylig til Techcrunch.com at målet er at 60 prosent av brukerne skal bli betalende abonnenter.

Ivarsson sier at Norge utmerker seg, i forhold til andre land der Spotify er lansert, med at mange nordmenn velger å betale de 99 månedlige kronene det koster å slippe unna annonsene. Han peker på at i tillegg til å slippe reklamen får betalende brukere bedre lydkvalitet (på noen sanger), mulighet for tilgang til mobil-varianten av Spotify (tjenesten fungerer bare på noen telefoner) og dessuten tilbud om ekslusive Spotify-utgivelser av enkeltlåter.


Nedlastning på vei
- I løpet av noen uker blir det mulig også for norske brukere å kjøpe musikk for nedlasting via Spotify i tillegg til streaming, sier han.

- Noen vil eie datafilene, noen vil kjøpe cd og noen vil ha vinyl. Vi ønsker å være "the ultimate celestial jukebox", og tar sikte på å utvide tilbudet til alt som har med musikk å gjøre. Det kan innebære såvel bestilling av vinyl som salg av effekter knyttet til artister og band, sier Ivarsson.

- Er iTunes Spotifys farligste konkurrent?

- Nei. Mange spør om det, men det var ikke derfor vi startet. Vi startet på grunn av den ulovlige piratkopieringen. I enkelte land er 80 prosent av internettrafikken bit torrent (fildeling, red.anm) og dette er et veldig dårlig produkt for brukerne. De gjør seg til kriminelle og får ofte dårlig lydkvalitet og virus på kjøpet. Vår konkurrent er den ulovlige fildelingen, sier han.


Dylan ut
En skuffet Magnus Uggla er ikke Spotifys største problem, til tross for at firmaet er svensk. Det gjorde trolig mye vondere da Bob Dylan på seinsommeren trakk hele repertoaret sitt fra tjenesten. Sony Music hadde først sendt over His Bobness' innspillinger til Spotify, men da Dylan oppdaget dette beordret han full retrett og innspillingene forsvant (både fra Spotify og andre streamingtjenster). Sony er medeier i Spotify.

Niklas Ivarsson vet ikke når han kommer tilbake.

- Det er svårt att svara på: Vi hoppas givetvis att Dylan återkommer men det är för tidigt att säga när eller om detta kommer hända, sier han.

Selskapets egen blogg legger ikke skjul på at såvel Dylan som Metallica, The Beatles, Pink Floyd, ACDC, Led Zeppeling og flere andre er dypt savnet.

En av nettets mange debattanter kommenterer Bob Dylans avgjørelse slik: "You better start streaming or you'll sink like a stone. For the times they are a-changing."


Et søk i Spotify her i Norge (skriv "year:0-3000" i søkefeltet) viser at norske brukere pt har tilgang til 4,8 millioner spor.

Spotify ble lansert på slutten av 2008, og smøg seg i vår inn på det norske markedet via invitasjoner fra bruker til bruker.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Internet