- Perfekt avslutning på tysk konsertrunde
Søndag varmer Young Dreams opp for Kings of Convenience i Hamburg. - Det hyggelig å kunne gi litt starthjelp til en ung gjeng fra vår hjemby som jobber hardt og målrettet, sier Eirik Glambek Bøe.

Foto: Maren Eline Skaskiewicz

Young Dreams fra Bergen slapp sitt debutalbum «Between Places» på K.Dahl Eftf./Warner Music i februar (Norge) og mars (internasjonalt). Siden har Young Dreams blant annet spilt i Berlin, og på festivalene Immergut i Neustrelitz og Maifeld Derby i Mannheim.

Søndag varmer Young Dreams opp for bysbarna Kings of Convenience, som lever sitt helt eget liv på internasjonale konsertscener. Arena er Stadtpark i Hamburg, og kapasiteten er på 4000 mennesker.

- Young Dreams er et band vi har tro på, og som vi føler passer inn i vårt landskap. Vi ble bedt av arrangøren om å foreslå et band, og da er det hyggelig å kunne gi litt starthjelp til en ung gjeng fra vår hjemby som jobber hardt og målrettet, sier Eirik Glambek Bøe i Kings of Convenience.

Kostbart på veien
- Kings of Convenience spiller kun én konsert i Tyskland i sommer og de har en helt unik posisjon - tenk bare på at de solgte ut Operahuset i Sydney tidligere i vår, sier Young Dreams’ manager Maren Eline Skaskiewicz.

- Både bandet og vi som jobber i teamet rundt er store fans av Kings of Convenience. Så det er veldig gøy at de har invitert med seg Young Dreams som support til Stadtpark Hamburg. På det stadiet Young Dreams er betyr en slik invitasjon mye, sier hun.

Skaskiewicz mener at helgens konsert er en perfekt avslutning på vårens konsertrunde i Tyskland.

- Siden det er svært kostbart å turnere har Young Dreams vært veldig selektive i forhold til hvilke spillejobber de har takket ja til. De har ikke hatt muligheten til å turnere Tyskland på kryss og tvers. Men jeg håper at de nøye utvalgte datoene likevel danner et grunnlag slik at bandet kan besøke Tyskland i fremtiden.

Legger grunnlag for neste runde
- Hva kan du si om bandets posisjon i Tyskland nå?

- Før albumrelease fikk vi tildelt støttemidler fra Music Norway til markedsføring i Tyskland. Sammen med bandets plateselskap Modular og MADE Management bestemte man seg for å investere i et tysk promoteam, ettersom en god del tyske studentradioer hadde begynt å plukke opp singlene uten noen som helst målrettet markedsføring mot Tyskland fra vår side.

- PR-agentene Off The Record og Queen About Music, samt plateselskapets distributør gjorde en god jobb og tok tak i interessen som var der for så å bygge videre på dette. Albumet gikk for eksempel rett inn på College Airplay Charts Topp 100. De har også fått god pressedekning på albumet. Målet har vært å sakte, men sikkert bygge seg opp et publikum og legge et godt grunnlag for neste album, sier Skaskiewicz.

- Hva slags type scener passer Young Dreams best på?

- Young Dreams har et komplisert og rikt lydbilde som krever god tid til lydsjekk og en nøye forberedt produksjon. På showcasefestivaler og mindre klubber er dette noen ganger vanskelig å få til på grunn av veldig liten tid, pluss at de tekniske forholdene ofte ikke er optimale.

- Foreløpig er gode supportjobber ideelt, da får de tilgang til større scener enn de hadde gjort på egen hånd og en teknisk produksjon som passer de godt. Men bandet jobber hele tiden med å kunne takle alle situasjoner. Da alt utstyret var forsinket til SXSW tidligere i vår endte de opp med å spille de første konsertene på lånt utstyr, og de fikk likevel god tilbakemelding. Da var jeg imponert!

Young Dreams har mottatt støtte fra Music Norway til konserten i Hamburg.