Snur i forholdet til Spotify
Garantert minimumsvederlag i ny avtale gjør at plateselskapet daWorks relanserer katalogen på Spotify. - Det skal være mulig allerede i 2011 å få et betydelig løft for norsk musikk også hos Spotify, sier Jørn Dalchow.

Plateselskapet daWorks trakk katalogen sin fra Spotify i høst. Hovedsakelig var det på grunn av det selskapet mente var lave vederlag, men også fordi Spotify ikke tillot innholdsleverandørene å kunne velge bare å ha sitt repertoar på betalingstjenesten.

Nå vil daWorks gjøre katalogen sin tilgjengelig igjen på Spotify. Årsaken er en ny avtale som gir platebransjen mer penger.


Les også: - Sterk vekst i streamingmarkedet


Sammenlignbart med WiMP
- Vi er garantert et minimumsvederlag, det var det ikke tidligere, som ligger i overkant av dobbelt så høyt som tidligere. Man sikter seg inn på en høyrere andel utover dette uten at den er satt, sier Jørn Dalchow i daWorks.

- Betalingsmodellen i Spotify tilsvarer omtrent det samme som WiMP, som er pluss minus 20 øre pr stream. Det er gratis-modellen som gjør at vederlag per forbruk synker så dramatisk i Spotify. Vi må opp i minst 20 øre før dette kan være bærekraftig for næringskjeden til en innspilling.


- Vederlaget må opp
Den nye avtalen som trår i kraft i vår tillater fremdeles ikke muligheten å velge mellom gratis og betalingsmodellen. daWorks vil derfor ved hver enkelt utgivelse vurdere hvorvidt dette skal skje simultant på Spotify og ordinære betalingstjenester, eller ikke.

Som leverandør av norsk repertoar til Spotify skal man være fornøyd med at vi har framforhandlet en ny avtale. Men det må ikke stoppe her, mener Dalchow.

- Vi må opp på betydelig høyere vederlagssatser for at det skal være liv laga for platedelen av musikkindustrien, og vi må jobbe sammen for å komme dit. Da kan vi ikke bare ha sporadiske møter, men aktivt jobbe med for eksempel markedskampanjer. Det bør også reflektere i en felles målsetning og en plan for hvordan man skal jobbe tettere og komme hyppigere i møte, sier Dalchow.

- Får man en og halv million nordmenn over på betalingstjenestene vil det kunne bli bra tider for innholdsleverandørene. Norge er kanskje det landet som utvikles raskest på streamingområdet og det er derfor viktig at Spotify og bransjen ikke trekker i hver sin retning.


Les også: - Spotify: 750 000 betalende abonnenter


Aksepterer sluse-tanken til Spotify
FONO – foreningen for uavhengige norske plateselskaper – frarådet sine medlemmer i fjor å legge ut musikk på Spotify for FONO mente at betalingen var for dårlig.

I går kunne Aftenposten melde at også FONO snur i forhold til Spotify på bakgrunn av den nye avtalen.

- Vi har fått bedre betingelser per stream, og med Spotifys over én million kunder i Norge, synes vi dette nå er blitt så bra at vi ikke lenger vil anmode selskapene om å ikke være på Spotify, sa Fonos styreleder Larry Bringsjord til Aftenposten.

- Vi aksepterer deres tanke om å sluse folk inn gratis, for så å “spytte” dem ut igjen som betalende “premium”-brukere i andre enden. Vi ser at den betalte delen av Spotify nå er blitt så mye bedre at vi tror dette vil fungere og gi mer penger.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate