Fire lys på kaka
Det trondheimsbaserte artistbyrået Polar Artist setter denne helgen fire lys på kaka. Det i en tid hvor arrangørfeltet blir stadig mer marginalisert.

Så sier i alle fall daglig leder Thomas Ryjord, som flyttet byrået inn i egne lokaler for fire år siden. Da som et datterselskap av Storåsfestivalen, under navnet Storås Artist.

Festivalen ville skaffe arbeidsplasser for aktørene innad i festivalsystemet også utenom sommermånedene, og mente dessuten at Trøndelag ville nyte godt av flere bedrifter med fokus på eksportsiden av musikk. Dermed var artistbyrået et faktum.
- Storåsfestivalen backet firmastarten, og gjorde det hele mulig. Vi hadde verken kapital eller noe annet selv til å starte et firma i en slik skala. Eirik (Søreide, bookingagent, journ. anm.) og jeg har vært kjernen i driften, forteller Ryjord.


Kuttet strengene
Etter hvert fant begge parter det naturlig å la byrået stå på egne bein, etter økende etterspørsel og det Ryjord kaller ”heavy konjunktur” i festivalmarkedet. Dette skjedde for to år siden, men ikke før i år ble byrået omdøpt til Polar Artist.

- De første årene brukte jeg veldig mye tid på festivalen, og hadde ikke så mye tid til artistene i min egen stall. Mye av arbeidet da var å levere oppdrag til selve festivalen. Nå er vi et rent artistbyrå som jobber med andre prosjekter, forteller han.


Variert segment
I norsk målestokk har Polar Artist hatt suksess år etter år – altså har regnskapet gått i balanse. Ifølge Ryjord har suksessformelen vært å jobbe med flere musikalske segment, som kan jobbes opp mot flere typer arrangører.

- Det går ikke an å lage en arbeidsplass i Norge av å sende rundt screamoband på turné. Vi har vært trofaste til musikk som et kunstnerisk produkt og musikkformidling som fag – ikke noe som bare skal generere en viss inntekt per måned. Policyen vår er at bandene skal levere en bra vare live, være et band som arrangører vil ha tilbake gang på gang, understreker han.

Sammen med arrangører og øvrig bransje bestreber Ryjord og byrået å bygge opp hvert enkelt band til å bli en suksess.

- Vi holder oss unna kjappe løsninger og ting vi tror vi kan tjene raske penger på. Det er viktig for alle artistbyrå å ha respekt for arrangøren og markedet man jobber i. Vi driver med salg, men samtidig er det kunst vi selger.


Marginalisert arrangørvirksomhet
I løpet av fire år kan mange forandringer se, og dette er ikke et unntak i musikkbransjen.


Les også: Er konsertmarkedet mettet?


- Arrangørfeltet over hele året blir stadig mer marginalisert. Det finnes færre rockeklubber, færre bluesklubber og færre idealistiske konstellasjoner som arrangerer konserter. Samtidig har sommermarkedet eksplodert. Det gjør at man må jobbe på en annen måte, forteller Ryjord.

Flere band og aktører til færre spillesteder har gjort det desto vanskeligere å få et band til å vokse seg veldig store hva popularitet angår.. Det er viktigere å legge tid og energi der man får resultater, hevder Ryjord.

For Polar Artist har dette ført til en økt utenlandssatsning med fokus på et reelt marked hvor bandene kan bygge en karriere i framtiden. Dette har sine utfordringer.

- Det er viktig å ha i bakhodet at når alt kommer til alt, må noen kjøpe plata eller gå på konserten. Det hjelper ikke å bare spille showcaser, spille på Øya eller bli namedroppa i kule blogger. Vår jobb er å skape noe som gjør at man kan ta med seg penger hjem etterpå. Det skal ikke bare være en slitsom ferietur for bandene våre.


Etablerer konsertserie
Polar Artist markerer sine fire år med å etablere et nytt konsertkonsept døpt Polarfest, som kort fortalt er en konsertserie i Trondeim, bestående av band artistbyrået selv vil se og vise fram til Trondheims befolkning.


- Det er stadig vanskeligere å få media og konsertpublikum til å bry seg om å sjekke ut nye ting uten at det er blitt hypet på forhånd. Tanken er å lage en festlig ramme rundt en kveld hvor man kommer for å drikke seg full og herje, men også for å få med seg fete konsertopplevelser, avrunder Ryjord.

Polar Artist feirer seg selv i kveld, fredag, på Blæst i Trondheim. Les mer om det her.

Av Marius Svaleng Andresen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Interviews, Concerts, Concerts\Outside Norway, Tours, Outside Norway