Musikere tjener mer i Danmark
En undersøkelse av dansk musikkliv viser at skapende og utøvende musikere tjener over dobbelt så mye som i Norge. - De norske tallene kan være høyere, mener Anders Sørbo.

En omfattende rapport, utarbeidet i april-desember 2010, gir et bilde av pengestrømmene i dansk musikkliv i dag.

Den gjennomsnittlige musikkrelaterte inntekt for skapende og utøvende kunstnere som har deltatt i undersøkelsen er 270.000 kroner. Den gjennomsnittlige rytmiske musiker tjener 230.000 kroner, mens den tilsvarende klassiske 350.000 kroner. For en “underviser”, det vil si lærer eller pedagog, er snittlønnen 360.000, ifølge rapporten. (Alle summer fra undersøkelsen er oppgitt i danske kroner. Per dags dato koster 100 danske kroner 106,89 norske, journ. anm).

Disse tallene er langt høyere enn snittet for norske musikere, i alle fall i følge masteroppgaven ”The Norwegian Music Industry in the Age of Digitalization” skrevet av BI-studentene Anders Sørbo og Richard Bjerkøe. I den oppgaven kom det fram at gjennomsnittsinntekten til norske musiker/artist er 133.000 norske kroner i 2010.


- Kan være høyere
Sørbo mener de norske lønnstallene kan være høyere.

- Det som er mest viktig er at danskene har brukt de samme metodene som oss, og gått gjennom årsrapporter, gjort dybdeintervjuer og brukt tidligere undersøkelser.

- De har også fått gjort spørreundersøkelsen som vi ikke fikk til. De har x antall rytmiske musikere og inntekten deres og snittet av det ble 230 000. Vi har tatt totalmarkedet og delt på antall artister og fikk 133.000. Det kan faktisk være høyere i Norge, mener Sørbo.


Lovende forskning
Offentlig og privat støtte utgjør den største inntektskilden i dansk musikk: Nesten 3,5 milliarder kroner, hvorav private støtte er om lag 350 millioner kroner. 60 % av støttepengene går til det klassiske feltet.

- Det er voldsomme subsidier. Over en tredjedel av markedet er subsidier, noe som er mer enn i Norge, sier Sørbo.

- Totalmarkedet er ganske likt. Live er enda større i Danmark, det er den eneste forskjellen jeg kan se. Livespilling i Danmark utgjør nesten 75 % av inntektene, det synes jeg er veldig spennende. I snitt får en artist 15 % av platesalg, mens halvparten av konsertinntekten går til artisten. Det synes jeg reflekterer godt i prosentfordeling hovedinntekten til en artist i Danmark, sier Sørbo.

Livemarkedet er i følge undersøkelsen den nest største kilden til inntekt for dansk musikkbransje og utgjør nesten 3,3 milliarder kroner, mens salg (ca. 1 milliard kroner) og rettighetsinntekter (ca. 0,9 milliarder kroner) kommer på de neste plassene.


Kan også gjøres i Norge
Sørbo mener en slik rapport også bør lages på norske forhold.

- Dette er noe man absolutt kan gjøre i Norge. Vi startet med totalmarkedet for ti år siden. Nå må noen se på hvordan pengene fordeler seg på artistene i Norge. Det er tydelig at noen har hatt god tid og ressurser til å gjøre jobben, og rapporten er lovende forskning, mener Sørbo.

Rapporten er utarbeidet for Statens Kunstråds Musikudvalg i Danmark, for å etablere et grunnlag for en kvalifisert debatt om prioriteringer i den fremtidige støtten til dansk musikkliv. Statens Kunstråd tilsvarer Norsk kulturråd i Danmark.

Les rapporten
her.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate