God øving kan gjøre underverker!
INTERVJU: - Man skal ikke stikke under en stol at det visse dager ikke er så gøy som på andre, men jeg tror noe av det viktigste man gjør er å lære seg å trives på øvingsrommet. Man må jo være interessert og dedikert til det man gjør, seier INTRO-musikar Fredrik Schøyen Sjölin til Ballade. Laurdag held han sin solokonsert på Siljustøl, der verk av Beethoven og Sjostakovitsj står på programmet.
Fredrik Schøyen Sjölin_bak (Foto: John Hughes/Rikskonsertene) (330x)



Av Ida Habbestad

- Jeg har liten lyst til å lukke dører, seier Fredrik Schøyen Sjölin når me spør han om hans musikalske preferansar.

INTRO-musikaren opererer difor med eit breidt repertoar i si musikalske verksemd; òg med samtidsmusikk som han oftast framfører i ensemblet ”Nordic Fusion 6”. Sistnemnte var aktuelle under årets Nordlysfestival, der dei heldt konsert med tittelen "clinic".

- Nordic Fusion er en gruppe vi startet i Stockholm. Vi var venner som studerte sammen, noen på Musikhøgskolan i Stockhom og resten på Edsberg Musikinstitut. Instrumentsammensetningen; saxofon, klarinett, trompet, slagverk og piano i tillegg til cello finnes det ikke så mye for – så det endte med at vi begynte å bestille nye verk, fortel han.


Intuitivt program

Under solokonserten i Bergen har han imidlertid eit klassisk repertoar på programmet.

- Det er jo ganske naturlig, når man ikke har like mange konserter på nakken som de største og får sjansen til å gjøre en konsert i så stor sammenheng som festspillene, at man velger et klassisk repertoar. Til denne konserten har jeg tenkt helt intuitivt hvilke verk jeg har hatt lyst til å gjøre. Jeg tenkte at sonatene av Beethoven og Sjostakovitsj kunne være en fin kombinasjon, seier Sjölin.

Dagen før, stadig i regi av festspela, deltek han ved konserten "Arve Tellefsen & venner". Då er det Schönbergs "Verklärte Nacht" og Dvoraks "Klaverkvintett i A-dur" som skal framførast. Det er ikkje første gong Sjölin deltek i Tellefsens regi; dei var på turne med eit ensemble i vinter – også det i regi av Rikskonsertene.

- Det var en fantastisk opplevelse å være med; ikke minst å få gjøre et stykke på konsert så mange ganger etter hverandre i løpet av kort tid. Det er ikke så ofte man erfarer ellers, seier Sjölin om verksemda.


Frå keisamt til positivt

Det 26 år gamle cellisten byrja handtera instrumentet då han var seks år gamal, og meiner å huska at han alt frå det tidspunktet var innstilt på å halda på med musikk gjennom livet.

- Selv om akkurat det å spille cello ikke var det kuleste jeg gjorde da, var jeg veldig interessert i musikk. I 12-13 års alderen begynte jeg å forstå hvor mange av vennene mine som var i miljøet rundt musikkskolen i Trondheim; jeg var integrert i det hele mer enn bare gjennom cellotimene. Da gikk det opp for meg at det ville være kjedelig å slutte, og spillingen gikk fra å være nesten kjedelig til veldig positiv, seier Sjölin.

Etterkvart har det til og med blitt artig å øva, seier han vidare.

- Man skal ikke stikke under en stol at det visse dager ikke er så gøy som på andre, men jeg tror noe av det viktigste man gjør er å lære seg å trives på øvingsrommet. Man må jo være interessert og dedikert til det man gjør.


Den viktige balansen

Etter den nokså solide utdanninga i Trondheims aktive musikkskulemiljø, gjekk turen til Stockholm, der læraren Thorleif Thedén lokka.

- Edsberg er unik i sitt slag, med det vesle miljøet, fortel Sjölin om røynslene derifrå.

- Det er et tett miljø, på godt og på vondt, men aller mest på godt. Jeg tror vi hadde flaks med veldig mange bra folk, og vi jobbet mye sammen. Noe av det viktigste vi lærte der var å samarbeide. Vi spilte mye kammermusikk, og lærte å gjøre hverandre gode. I et så tett miljø var det viktig å hjelpe hverandre fram, snarere enn å ha spisse albuer.

Som INTRO-kollega Anders Nilsson, er Sjölin ikkje berre oppteken av variasjonen kva gjeld sjangrar, men òg av å få spelt i så varierte besetningar som mogleg. Solistverksemd, kammermusikk og orkester er like viktige ingrediensar i kvardagen, og han har tidleg fått prøva seg i varierte besetningar på høgt nivå, mellom anna som solocellist i Trondheim Symfoniorkester i sesongen 2004-2005.

- Jeg vil definitivt jobbe både som solist, kammermusikk eller orkester, i alle fall vil jeg ikke utelukke noen av delene. Det viktige er å få en fin balanse i det, så de ulike tingene jeg gjør utfyller hverandre, seier han.

Mellom hans konkrete planer vidare, er ei rekkje prosjekt med Den danske strygekvartet (tidlegare Den unge danske strygekvartet), der han nyleg er blitt medlem. Til hausten går dessutan turen til Flanders i Belgia der han skal framføra Schumanns cellokonsert med eit festivalorkester.


Fallhøgde

Men ut over det er ikkje planane for hausten konkrete.

Er det eit hardt yrke du har valt?

- Det er det, men kanskje ikke på den måten som man skulle tro. Selvfølgelig kan det være økonomiske utfordringer, men det vil du finne i andre yrker også. Det spesielle, slik jeg ser det, er at man legger ned så ekstremt mye tid og arbeid til noe som ofte ikke skal mer enn en time. Da oppstår en ganske stor fallhøyde, seier Sjölin.

Han utdjupar at det ikkje så mykje er redselen for at noko skal gå gale i sjølve konsertsituasjonen som er påtakande; men like dei høge krava ein gjerne stiller til seg sjølv.

Uansett er det berre ein veg mot målet.

- Det handler om øving, god gammeldags, seier cellisten.

- Men det er selvfølgelig flere måter å øve på – iblant kan en tur i parken være akkurat det du trenger for å komme videre. For meg er det viktigste at jeg nyter stor glede av å hele tiden søke nye veier å gå for å utvikle meg selv. Øvelse gjør ikke nødvendigvis mester, men god øving kan gjøre underverker.

Konsert 31. mai på Siljustøl i Bergen
Med: Fredrik Schøyen Sjölin (cello) og Christian Ihle Hadland (klaver)
Komposisjonar av Beethoven, Sjostakovitsj og Sæverud

Av Ida Habbestad Foto/illustrasjon:
Genre\Classical\Classical