- Rikskonsertene overraskende rotete
Høsten 2009 var Datarock ute på en omfattende norgesturné i regi av Rikskonsertene og Statnett. - Dette var en kjempemulighet for oss, men både vi, Rikskonsertene og de satsingen var ment for kunne nok fått mer ut av turneen, sier vokalist Fredrik Saroea i Datarock.

Sommeren 2009 slapp høyprofilerte Datarock albumet Red. I august gjorde bandet en godt mottatt konsert på Øyafestivalen, og fra slutten av august til begynnelsen av oktober hadde bandet 26 konserter i USA og Canada. Da bergenserne kom til Norge la de ut på en omfattende turné i regi av Rikskonsertene og Statnett.

- Vi ser på bandet som en spydspiss på den norske elektronikascenen. Og Rikskonsertene er riktig stolte over å kunne sende Datarock på tur. Vi tror bandet har stor appell og er veldig glade for å kunne hjelpe dem med en stor produksjon – som når langt ut, sa Åse Kleveland, Rikskonsertenes direktør, til Aftenposten ved turnéstart.


Store ressurser
- Turneen var enormt viktig for oss. I og med at dette skulle bli den mest omfattende turneen vi noensinne hadde gjort i Norge dro vi kraftig på, og leide inn en svær turnébuss med plass til større produksjon. Samtidig tok vi med både DJ Denga Denga, Karin Park som oppvarmingsband og et omfattende crew for egen regning. Både vi og Rikskonsertene la ned store ressurser, sier Saroea, som i etterkant ser at ting kunne vært gjort litt bedre fra Rikskonsertene sin side.

- For å si det sånn, det virket vel som at det var overraskende mye rusk i systemet. Da det nærmet seg turnéstart opplevde vi Rikskonsertene som overraskende rotete. PR og promo virket dårlig organisert, så vi leide selv inn ekstern hjelp for både online promo og generell PR.


Mangler kompetanse?
Når det gjaldt promotøransvar og arrangørteknisk forarbeid og kvalitetssikring virket det rett og slett som at Rikskonsertene manglet nødvendig kompetanse både på booking og produksjon, mener Saroea.

- Også på den biten måtte våre partnere, helt uavhengig av Rikskonsertene, trå til. På ett strekk måtte vi faktisk supplere den faste turnémanageren vår, som har vært med oss jorden rundt, med en ekstra turnémanager bare for å drive kreativ problemløsning. Den biten var mildt sagt uvanlig, ler han.

- Datarock er heldig som har partnere som ordner opp når vi støter på rot og problemer, så vi som band hadde jo en fantastisk turné, fortsetter han.


Jevnt over bra
Saroea mener det kan se ut som at Rikskonsertene, i lys av hvilken enorm organisasjon de er, og sammenlignet med andre promotører, arrangører og bookingbyråer, burde ha gjort bedre forarbeid, men understreker at turneen for Datarock sin del fikk et jevnt over bra utfall.

- Samtlige lokale arrangører gjorde en strålende jobb så det var bra oppmøte og vi fikk enormt god tilbakemelding fra publikum på alle spillestedene. Vi var dessuten flinke til selv å skape PR rundt turneen, og det var nok en viktig suksessfaktor, mener Saroea.

- Om vi ikke i hui og hast fikk sluppet singelen The Pretender, og underveis i turneen på egenhånd kom oss med på alt fra Radiofront på P2, Lydverket på P3, TV Aksjonen på NRK1 og Waschera på TV2, så hadde vi nok ikke vært like strålende fornøyd med den suksessfulle storsatsingen.

- Og så avsluttet vi jo på Logen Teater hjemme i Bergen med Bergen Live som lokal arrangør, og det er jo den beste avslutningen Datarock kunne ha drømt om, sier Saroea.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Genre\Popular Music, Tours