- Lang prosess
Susan Jacobs, som nylig var på by:Larm, har løftet flere ukjente artister ved å plassere musikken deres i kinofilmer.

Music supervisor Susan Jacobs fra New York besøkte nylig by:Larm og deltok på en SyncSession med en rekke norske bransjeaktører, på invitasjon fra Music Norway.

Søndag kveld amerikansk tid kan en film hun har plassert musikk i, Silver Linings Playbook, vinne Oscar som beste film.

- Jeg har vært heldig og har vært med på mange filmer som har blitt nominert til Oscar. Det beste med en nominasjon er at en regissør man har tro på lager bra filmer, sier Jacobs.


Lang prosess
Jacobs startet sin karriere i musikkbransjen i A&R-administrasjonen til Island Records. Der var hun manager, og ble partner med Hal Miller, som hun jobbet som manager og produsent for. Jacobs og Miller gjorde sine første filmer med regissør Robert Altman, nemlig ShortCuts og Kansas City.

Senere startet Jacobs sitt eget music supervision selskap på midten av 1990-tallet.

- Hvordan var prosessen bak Silver Linings Playbook?

- Den var veldig, veldig lang. Vi jobbet tett sammen i åtte måneder for å finne den rette musikalske tonen. Det er veldig lite egenkomponert musikk til den filmen, og det var en vanskelig film å finne den rette musikken til fordi vi ville ikke ha for mye komedie, drama eller «edge».

- Vi prøvde en hel del musikk, og det er stor variasjon i filmen. Danny Elfman var det siste elementet, og han vil nok hevde at han jobbet mer med de 10 minuttene han komponerte til filmen enn et stykke for orkester på 60 minutter. Det var en veldig vanskelig balansegang mellom følelser, humor og morsomheter.


Stort bibliotek
Alle filmer hun har plassert musikk i er forskjellige, mener Jacobs, men som music superviser er filmens budsjett det første man må forholde seg til.

Det er vanskelig å gi en generell vurdering av hva det koster å klarere en låt eller et stykke musikk til bruk i en film, men arbeidsdagen til Jacobs er delt 50/50 mellom å finne passende musikk og deretter klarerer rettighetene for bruk.

Jacobs finner musikken hun bruker i sitt eget bibliotek, fra A&Rs i plateselskapene og hos publishere, fra managere, og fra surfing på nett.

- Har du greid å løfte ukjente eller mindre kjente artister til et høyere nivå ved å bruke musikken i en sync?

- Ja, opp til flere ganger. Det er veldig takknemlig. Jeg liker spesielt å gjøre dette med komponister. Det er min favorittgreie.

- Hvilke plasseringer er du mest stolt av å ha gjort så langt i karrieren?

- Det er ganske mange, men et par høydepunkter er Alt-J og Alabama Shakes til Silver Linings Playbook. Billy Strayhorns «Valse» i Girlfight, og Jimmy Bo Hornes «Spank» og «If You Could Read My Mind"-cover i 54.

- Men den største favoritten min er Paul Cantelons tema i Diving Bell and the Butterfly, som ble skrevet før filmen, men som vi gav ny tittel til filmen.

Oscar-utdelingen skjer natt til mandag norsk tid. Ved siden av beste film er Silver Linings Playbook er nominert i syv andre katergorier.