Avviser musikk-krig med Kanal 24
Dagbladets Sven Ove Bakke kritiserte i går Kanal 24 for å spille for mye gammel musikk, noe som reflekteres i avisens egen Hit40-liste, som nå har 12 "gamle" sanger på listen mot normalt to til tre, ifølge Bakke. Problemet er bare at GGF enda ikke regner med Kanal 24: - Kanalen blir stilt inn i løpet av denne uken, tallene skyldes først og fremst forandringer i P4s profil, sier GGF-formann Mats Nilsson til Ballade. Bakkes påstand om at P4 nå fremstår "i konkurranseskjerpet skrud" i forhold til sin nye konkurrent, avvises imidlertid kontant av P4s musikksjef, Even Rognlien.
Even Rognlien (Foto: www.p4.no) (300x381)

Av Knut Steen

Fra neste uke av vil også Kanal 24s musikk bli målt av GGF - men hvor stor vektlegging de vil få er enda ikke bestemt. Kanal 24s første lyttertall fra Norsk Gallup er klare i morgen. Først da vil det bli klart hvor mange lyttere den nye kanalen har klart å kapre fra hovedkonkurrenten P4.

- Vi vil se på hvor store lyttertall kanalen får etter litt mer tid på lufta, inntil det er mer klart kommer vi til å dele P4s vektlegging i to, og gi halvparten til Kanal 24. Men dette kan selvsagt forandre seg om vi ser at virkeligheten blir en annen. Hit40 skal fremdeles reflektere ny og gammel hitmusikk, etter hvor mye sangene spilles på radio, sier Nilsson.

Dermed vil GGFs vektlegging av plateselskapenes innrapporterte, radiospilte hit-låter se slik ut i den aller nærmeste fremtid:

NRK 1: 35 - 40%, Petre: 9%, P4/Kanal 24: 27-28%, utvalgte nærradioer på Østlandet og i Rogaland: 15% (lyttertallene er reelt 15%, men er av GGF justert til å gjelde som 20%, fordi disse kanalene spiller mye såkalt hit-musikk), .

GGF er nå også i gang med å motta rapporter fra over 300 Statoil-stasjoner over hele landet, som vil gi utslag på VG-lista. Dette er Nilsson svært fornøyd med.

- Det har vært vanskelig å tilrettelegge denne prosessen, men nå måler vi disse stasjonenes salgstall på lik linje med platebutikker landet over. Vi er også i dialog med Shell og Posten, og håper på sikt å få en enda mer representativ liste enn den vi har i dag, forteller Nilsson.

Dagblad-journalist Sven Ove Bakke skrev igår at han frykter at P4 i tiden fremover kommer til å være mindre delaktige i å presentere ny musikk for sine lyttere, og heller satse på sikre slagere folk kjenner fra før - for å skjerpe konkurransen mot Kanal 24 ved å gjøre det samme som dem. Radioekspert Alf Lande hevdet i et intervju med DN at Kanal 24 i hovedsak spiller to typer musikk: Adult Contemporary og Soft Adult Contemporary. P4s musikksjef, Even Rognlien, avviser Sven Ove Bakkes påstander om at kanalen nå har lagt musikkprofilen sin opp mot Kanal 24s.

- Vi har fortsatt den samme musikkprofilen. Vi spiller musikk for folk mellom 20 og 50 år, slik vi har gjort i over 10 år nå.

Det sterke nærværet av "gamle" låter på listen betegner Rognlien slik:

- Låtene på listen er ikke gamle låter, det ville vært historieløst å si. Mengden gammelt og nytt er den samme som før. Undersøkelser viser også at våre lyttere setter større pris på god musikk de allerede kjenner.

GGFs vektlegging av Kanal 24 i forhold til P4s opp imot Hit40 ønsker ikke Rognlien å legge seg opp i.

- Vektingen av Hit40 styres av GGF, de har sikkert rutiner som fanger opp eventuelle feilvektinger.

Lenge før, og spesielt etter at P4-sjef Kalle Lisberg i Dagbladet erklærte krig mot Kanal 24, har stemningen vært spent mellom de to konkurrentene. Dette er imidlertid ikke en virkelighet musikksjefen kjenner seg igjen i.

- Vi har ingen krig med Kanal 24, vi konsentrerer oss om å gi våre lyttere den beste radioen, sier Rognlien.

P4 har tidligere saksøkt Kanal 24, både for navnet "Kanal 4" og jinglen kanalen brukte frem til retten fant at den var for lik P4s. På spørsmål om hvordan P4 kommer til å skille seg fra Kanal 24 rent musikkmessig, svarer Rognlien:

- Vi fortsetter å spille musikken lytterne våre liker, slik vi har gjort i over 10 år nå. Vi har ikke tenkt å gjøre noe for å skille oss ut, vi er orginalen.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Interviews, Media