- Genererer null engasjement
- Hvis vi legger ned STAR ville ingen merket det, skriver Stavanger Aftenblad i en kommentar. STAR svarer med at de har oppnådd mye.

I en kommentar i Stavanger Aftenblad denne uken kritiserer journalist Leif Tore Lindø Stavanger Rock (STAR) for å være en usynlig organisasjon.

STAR er en interesse- og samarbeidsorganisasjon for det rytmiske musikklivet i Rogaland, og et regionalt kompetansesenter som jobber for hele musikkbransjen i regionen.


Les også: STAR inviterer til debatt på søndag


Kunsten å gjøre én krone til to
- Stavanger Rock skulle være bikkja som glefset på vegne av et kultureltøkonomisk stebarn. Vi endte opp med en logrende, lydig kommunal puddel, skriver Lindø.

- Hva skal vi med det, spør han, og kritiserer STAR for ikke å bety noe til eller fra. Stavanger kommune har brukt rundt fem millioner kroner på STAR og bransjetreffet Nordic Music Week. Det er knapper og glansbilder, mener Lindø, målt opp mot hva andre kulturuttrykk får av offentlige midler.

- Problemet er at de 5 millionene i all hovedsak har gått til å holde liv i organisasjonene. Pengene har generert cirka null engasjement, og STAR har ikke klart det de beste kulturorganisatorene klarer: Å gjøre én krone til to.


Kommunal beingnaging
Lindø mener at STAR aldri har stått på barrikaden og ropt ut evangeliet om rogalandsk musikk, ei heller gått i krigen for rocken.

- STAR har aldri tatt en kontrovers. STAR har snakket om kompetansebygging, nettverksbygging og utvikling av næringskjeden som om det skulle være et videreutdanningsprogram på BI, skriver Lindø.

Aftenbladets journalist spør videre hva vi skal med en rockeorganisasjon som først og fremst danser en stille vals med stat og kommune. STAR burde heller “rope skrike og skru volumet på 11, gå forrest i toget, og gnage på det kommunale beinet til det faktisk ble åpnet et øvingslokale", mener Lindø.


Formidlingsproblem
Marianne Bjørnelv, leder i STAR, svarer at det er vanskelig å synliggjøre det organisasjonen gjør fra dag til dag.

- Vi utfører de oppgavene vi skal, men har tydeligvis mislykkes i å formidle det, sier Bjørnelv til Aftenbladet.

Hun mener STAR har oppnådd mye.

- Én gang i måneden arrangerer vi bransjekurs. Vi gir blant annet råd om hvordan uetablerte musikere skriver søknader og setter dem i kontakt med konsertarrangører over hele landet. Vi har vært sentrale i utviklingen av Tou-visjonen, presset fram øvingslokaler og gjort Nordic Music Week til en ren bransjekonferanse hvor lokale aktører har muligheten til å treffe noen av de største musikkorganisasjonene i Norden.


Støttet Kvelertak
STAR deler ut 300.000 kroner hvert år som er øremerket musikere eller bransjefolk i etableringsfasen. Kvelertak, ett av de mest omtalte bandene i Norge i 2010, er ett av bandene som har fått penger til å etablere sin egen nettbutikk.

- Den er nå en god inntektskilde for bandet. Også Sandnes Rockeklubb fikk 25.000 kroner for å bygge opp en ny nettside. Tilbakemeldingene derfra er at de nå når ut til flere folk og at besøket har gått opp, sier Bjørnelv til Aftenbladet, og legger til at STAR har gitt støtte til over 50 aktører de siste fire årene.

Aftenbladet har også snakket med Daniel Engen, et medlem i STAR, som mener han ikke kunne ha etablert Daniel Engen Productions om ikke STAR hadde støttet ham med 20.000 kroner i 2008.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate