Rockheim-oppdrag ikke på anbud
Oppdraget med å lage multimediapresentasjonen for Rockheim ble aldri lagt ut på anbud. Kulturdepartementet hentet inn en juridisk vurdering for å unnta jobben verdt 30 millioner kroner fra loven om offentlige innkjøp.

Da Rockheim endelig kunne åpne dørene, var reaksjonene jevnt over svært positive. Som VGs anmelder skrev: ” Det er gjort et fantastisk arbeid med innsamling av materiale - videoer, bilder, plakater, plateomslag, artikler, anmeldelser - som presenteres i så morsomme interaktive formater at man kan risikere å bli stående og fikle i et utall timer.”

Denne presentasjonen er gjort av kanadiske Stacey Spiegel. Oppdraget, verdt cirka 30 millioner kroner, ble aldri lagt ut på anbud. Ballade har tatt kontakt med Kulturdepartementet for å høre hvorfor.

- Ringve museum ønsket i 2007 å basere utviklingen av Rockheim på et virtuelt mulitimedialt formidlingskonsept, skriver Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef i Kulturdepartementet, i en mail.

- Museet foretok undersøkelser i markedet og hadde kontakt med ulike leverandører innenfor blant annet utstillingsteknologi og spillproduksjon. Det var særlig ett firma, Parallel World Labs Inc. (Stacey Spiegels firma) som ble vurdert som det som kunne levere best kunstneriske og moderne multimedieutstillinger. Det ble utarbeidet en anskaffelsesprotokoll.


Innhentet juridisk vurdering
Gjørtz skriver at Spiegel leverte et forprosjekt med en skisse til formidlingskonseptet.

- Spiegels leveranse var individuell, nyskapende og original. Både for Ringve museum og for departementet framsto saken slik at denne ytelsen av kunstneriske årsaker bare kunne virkeliggjøres av én leverandør. Det ble innhentet en juridisk vurdering på om leveransen av Spiegels multimediapresentasjoner juridisk sett kunne defineres som kunstnerisk leveranse.

Det ble fastslått at jobben med å presentere norsk rockehistorie kunne defineres som et kunstnerisk oppdrag.


Er det et åndsverk?
- Spørsmålet er: Dreier det seg her om en vanlig leveranse, eller er det et åndsverk? Ut fra slik det blir beskrevet fra Kulturdepartementet, så er det et uttrykk, og et uttrykk vil være styrt av åndsverksloven, sier Arnhild Dordi Gjønnes, advokat i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

- Jeg velger å tro at når Kulturdepartementet skriver at "både for Ringve museum og for departementet framsto saken slik at denne ytelsen av kunstneriske årsaker bare kunne virkeliggjøres av én leverandør", så betyr det at de sikkert har tatt kontakt med flere mulige leverandører i tillegg.

- Hvordan defineres et "kunstnerisk oppdrag"?

- Det er sjelden hjemmelen om unntak blir brukt. Det skal i så tilfelle dreie seg om kunstnerisk utsmykning - men "kunstnerisk utsmykning", hva er det? En må ikke tolke begrepet ortodokst, det trenger ikke være slik at det da handler konkret om å utsmykke en del av en bygning eller område, sier Gjønnes.


Åndsverksloven er uklar
Gjørtz i Kulturdepartementet påpeker at hva som skal til for at et produkt er et åndsverk, ikke klart fremgår av åndsverksloven.

- I rettspraksis og teori er det oppstilt krav om at det må foreligge en individuell, skapende innsats fra frembringerens side, slik at det frembrakte fremstår som resultat av hans/hennes individuelle skapende innsats/åndsarbeid. Loven forutsetter at det er skapt noe subjektivt nytt, hvilket medfører et krav om originalitet, - det skapte må ha tilstrekkelig verkshøyde. I kravet om verkshøyde ligger at frembringelsen må fremstå som noe mer enn resultat av et rent rutinearbeid.

Gjønnes i NHO sier at hun vil anta at det i anskaffelsesprotokollen kommer frem hvordan Kulturdepartementet har forholdt seg til at oppdraget skal unntas fra loven om offentlige innkjøp.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Debate, Genre\Popular Music, Multimedia, Politics