Clear Channel ut av Kanal 5
I dag går søknadsfristen ut for den nye P 5-konsesjonen ut. Kanal 5 er, ved siden av gamle P4, de eneste som har sendt klare signaler på at de kommer til å søke. Samtidig kan administrende direktør Ole Jørgen Torvmark bekrefte at deres neststørste aksjonær, det amerikanskbaserte mediekonsernet Clear Channel, vil trekke seg ut, dersom konsesjonsrunden går deres vei. Samtidig har både Kanal 5 og P4 staset mye på å bygge allianser innen kulturlivet.

Av Knut Steen

Ballade snakket med administrerende direktør i Kanal 5, Ole Jørgen Torvmark, som kunne bekrefte overstående. Clear Channel kommer til å trekke seg ut hvis og så snart suksessen er et faktum.

Ville det ikke vært mer normalt for Clear Channel å trekke seg ut dersom dere IKKE fikk denne konsesjonen, med alle de mulighetene den vil by på?

- Dette henger sammen med måten Clear Channel ønsker å operere på. På grunn av lavkonjunkturer i pressemarkedet ønsker ikke Clear Channel å gå inn i en minoritetspost hvis Kanal 5 skal bli en leverandør av riksdekkende radio. Clear Channel gikk inn i Kanal 5 under forutsetning om å drive digital radio etter den DAB-konsesjonen (Digital Audio Broadcasting) vi sitter på nå, og ønsket ikke å være med å satse på en mer omfattende P5-konsesjon, forklarer Torvmark.

Aller-gruppen og Kristen Riksradio/Pesju, som i så fall blir de største aksjonærene, står klare for å overta Clear Channels aksjepost på 26, 67 prosent, noe Torvmark er tilfreds med.

- Aller-gruppen har landets lengste erfaring med kommersiell radiodrift, og Kristen Riksradio er også en solid medspiller med mye relevant kompetanse, så denne løsningen er vi fornøyde med, sier Torvmark.

Har medieprofilen til Clear Channels moderselskap i USA, som bl.a. har blitt anklaget for kartellvirksomhet og korrupsjonslignende tilstander, gjort at de andre aksjonærene har ønsket Clear Channel ut av P5?

- Jeg verken kan eller vil kommentere forhold aksjonærene imellom, men etter det jeg kjenner til har det ikke vært noe press fra noen. Dette er en avgjørelse Clear Channel har tatt ut i fra eget ønske, sier Torvmark.

I en tidligere pressemelding har administrerende direktør Ingvar Nevland i Kristen Riksradio/Pesju formulert sitt engasjement slik: - Vi er glade for at Kulturdepartementet i utlysningsteksten har understreket behovet for en radio som har en verdiforankring og som skal påta seg et ansvar for å skape engasjement og interesse for kultur. Vi ser at mange lyttere ønsker en slik radio. Vi tror at en slik kanal også vil bli lønnsom. Derfor ønsker vi å satse for fullt dersom Kanal 5 får konsesjonen.

Både P4 og Kanal 5 har brukt den siste tiden til å bygge allianser. P4 har bl.a. satset mye på å markedsføre seg som en festivalradio, mens Kanal 5 under forarbeidet med søknaden har vært i omfattende dialog med en rekke aktører og organisasjoner innen kulturlivet. Kanal 5 har siden nyttår vært i dialog med 45 kulturorganisasjoner og bedrifter, som har fått anledning til å komme med kommentarer og ønsker om hva den nye kulturkanalen bør inneholde. Til nå har kanalen intensjonsavtaler med åtte organisasjoner, som er påtenkt en aktiv rolle i utformingen av radioen. Ballade kjenner til at flere av organisasjonene innen musikkfeltet har vært skeptiske til Clear Channels rolle i selskapet, men denne hindringen ser altså nå ut til å være ryddet av veien.

- Når målet er å lage en kulturkanal som skal favne det brede kulturlivet, så har det vært viktig å komme i dialog med de som kan mest innenfor de ulike kulturgenrene, sier Torvmark.

P5-konsesjonen, som tidligere hadde minst fire interessenter, ser ellers ut til å ha mistet nok en kamphane. Først signaliserte VG at de ikke lenger ville være med, og nå melder NTB at også TV2 kommer til å avstå fra å søke. Informasjonssjefen i TV2, Rune Indrøy, sier til Dagens Næringsliv at han ikke ønsker å komme med noe endelig svar før søknadsfristen har løpt ut, men bekrefter at kanalen allerede har bestemt seg for om de vil søke eller ikke. Dermed tyder alt på at det kun gjenstår to konkurrenter, nemlig P4 og Kanal 5.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Media, Organizations, Politics