- Vi bommet stygt
INTERVJU: Snoop Dogg trakk ikke nok folk til Trøndelag, og Hell Music Festival utenfor Stjørdal legges ned etter årets svake resultat. - Vi har bomma stygt, det er ingen tvil om det, men vi mente virkelig vi hadde et bra program i år, sier styreleder Jan Erik Svendsen til Ballade. Han forteller også at problemene ble uhåndterlige da banken avsluttet sitt kundeforhold med festivalen.
Snoop Dogg_bike (snoopdogg.com) (300x400)

Av Bjørn Hammershaug

Styret i Hell Music Festival har vedtatt å legge ned driften. Profilerte artister som Snoop Dogg, Turboneger, Dimmu Borgir og Jeff Healey lokket ikke publikum til årets Hell Musid Festival. De opplevde en markant publikumssvikt i år, noe som førte til et underskudd på i overkant av 3 millioner kroner.

Ikke noe scoop, dogg

- Vi budsjetterte med 7000 betalende, men endte med bare 4000 totalt, sier styreleder Jan Erik Svendsen til Ballade i dag. Han mener likevel at de ikke budsjetterte over evne:

- I fjor hadde vi 6000 betalende, og vi mente vi budsjetterte nøkternt med tanke på årets program. Vi fikk en stor verdensstjerne som Snoop Dogg, og alle vi var i kontakt med sa at vi hadde gjort et scoop. Vi vet også at han trakk fulle hus i Oslo Spektrum i mars.

Det hjalp lite, for trønderne dro ikke mann av huse for å se den amerikanske rapstjernen.

Hvorfor sviktet publikum?

- Ja, det er jo det som er det store tusenkronerspørsmålet. Vi har bomma stygt, det er ingen tvil om det, men vi mente virkelig vi hadde et bra program i år. Snoop Doog fikk veldig mye omtale, og tok nok noe av brodden fra resten av programmet. Soul- og bluesdelen av forsvant nok litt i bakgrunnen. Vi klarte rett og slett ikke å kommunisere innholdet godt nok ut til målgruppen vår, forklarer Svendsen til Ballade.

Hell Music Festival var for inntil to år siden kjent som Hell Blues Festival, da med en klarere bluesprofil. Styret mener at mange endringer kan ha gjort festivalen utydelig, og at den i prosessen mistet en stor del av sitt gamle publikum.

- Vi arrangerte samtidig med Hovefestivalen, og det spilte nok en rolle. Dessuten har vi gjort store forandringer på kort tid; både i forhold til profil, navn og tidspunkt. Det har kanskje blitt for store endringer som har skjedd litt for raskt, medgir styrelederen.


Banken sa stopp

I etterkant av Hell Music Fest ble det innført betalingsstopp, og gjort forsøk på å få til en frivillig akkordløsning. Svendsen kan fortelle at Hell Music Festival har cirka 60 store og små kreditorer, der den største stod for leveringen av teknisk utstyr til en verdi av rundt 700 000 kroner. Dette arbeidet strandet raskt, og styret oppgir to konkrete årsaker til det:

Festivalens bankforbindelse sa opp kundeforholdet, da de mente at festivalen ikke var i stand til å betjene sin gjeld, noe som gjorde det umulig med refinansiering. Samtidig forlangte av de største kreditorene særbehandling.

- Det gjorde det vanskelig å komme den store kreditoren i møte. Vi kunne ikke gi særfordeler til bare en kreditor, sier Svendsen.

Styrelederen sier at det ikke foreligger noen umiddelbare planer om å starte opp igjen festivalen i en eller annen sammenheng, men uttrykker samtidig et visst håp om at det skal skje:

- Hell Music Festival er en merkevare som er bygget opp gjennom 15 år. Det er en katastrofe hvis Hell-navnet skal forsvinne fra festivalkartet. Kanskje en eller annen ildsjel kan videreføre tradisjonen, avslutter styreleder Svendsen.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Popular Music, Genre\Popular Music\Blues, Genre\Popular Music\Hip Hop / R&B, Genre\Popular Music\Pop