- a-ha svikter platebutikkene
a-has siste samlealbum skal selges ekslusivt i Coop-butikker i en lengre periode. Avtalen er et svik mot platebutikkene, mener FONO-leder Larry Bringsjord

a-ha avslutter karrieren i år, blant annet med å gi ut samlealbumet ”25”. Dette albumet vil i perioden 19. juli til 4. september være eksklusivt tilgjengelig i alle Coop-butikker, der det kun kan kjøpes sammen med et eksemplar av VG, melder Faro Journalen.

Coops medlemmer får album og avis for 99 kroner, mens ikke-medlemmer må betale 149,-.

Platekompaniet og Playcom truet med boikott da plateselskapet MBO inngikk en eksklusivitetsavtale med Reitan-gruppen i fjor, men partene kom etterhvert til enighet.


- Svikter platebutikkene
- a-ha svikter platebutikkene, som har vært den viktigste kanalen for salg av a-ha gjennom historien. Det synes jeg er trist, sier FONO-leder Larry Bringsjord til Ballade.

- På den andre siden respekterer jeg at man forsøker seg på nye salgskanaler nå som så mange platebutikker har forsvunnet. Å konkurrere på pris er selvsagt helt ok, men å gi Coop eksklusivitet synes jeg er unødvendig.

- Tror du avtalen vil føre til reaksjoner fra andre aktører i markedet?

- Nei, jeg tror ikke det. Dette albumet kommer nok til å leve helt frem til julesalget, så andre butikker kan få solgt litt de også, sier Bringsjord.


Ønsker ikke å svare
Guttorm Raa i a-has plateselskap Warner Music ønsker ikke å svare på Bringsjords kommentarer om svik mot platebutikkene.

- Men jeg må få si at det ikke er sånn at vi nå overfører hele katalogen vår til Coop. Det er snakk om én utgivelse, og det er begrenset hvor mye hver platebutikk taper på dette. Vi så det som en unik mulighet for Warner, bandet, Coop og VG til å nå ut til en større målgruppe.

- Eksklusivitetsperioden varer i halvannen måned. Det er lenge?

- Coop skal kjøre dette som et medlemstilbud, og har en del retningslinjer for hvordan det skal gjøres. For at de skulle være med på avtalen, trengte de en slik tidsperiode.


- En bransje i ferd med å kollapse
a-has manager Harald Wiik sier at Bringsjord får stå fritt til å mene hva han vil.

- Men det nytter ikke å lukke øynene og late som om ting ikke har endret seg på dette feltet. Salget av fysiske plater er en bransje som er i ferd med å kollapse. Det er det selvfølgelig ingen som er glad for, men vi må våkne opp og skjønne at dette ikke går stort lenger.

- Det store ankepunktet her er vel eksklusiviteten?

- Distributøren setter vilkår, naturligvis. For å få til den brede distribusjonen og den lave prisen, ønsker Coop å få eksklusivitet. Bandet vurderte dette nøye - vi er jo ikke blinde for at noens eksklusivitet betyr at andre blir utelukket. Men det finnes 26 Platekompanibutikker i landet, og 900 Coopbutikker. For oss ble denne avtalen en mulighet for å nærme oss publikum, både i pris og distribusjon. Det må også sies at det bare er snakk om fysisk eksklusivitet - platen vil selges digitalt via Platekompaniet i hele denne perioden, sier Wiik.

Han forteller at Warner Music ønsker å få i stand en lignende avtale for "25" også i England.

- Poenget er at distribusjonsmulighetene har blitt drastisk redusert. Da må man søke ut og finne nye veier til publikum. De som stiller med det, vil naturligvis ha noe tilbake.

- Hvordan passer VG inn i denne modellen?

- Vi har hatt et samarbeid med VG angående a-ha-stipendet, og det var naturlig å fortsette det. Å jobbe sammen med et medium er også etablert om en stadig vanligere måte å få ut musikk på, sier Wiik.

Gråsone
Daglig leder i Platekompaniet, Rolf Presthus, mener ”25” havner i en gråsone.

- Om nye studioalbum skal distribueres på denne måten, synes vi det er veldig uheldig. Spesielt sammensatte samlealbum, derimot, er ikke noe problem. ”25” havner et sted mellom der, så en kan vel si at vi ikke er så veldig opptatt av akkurat denne avtalen.

Presthus er generelt sterkt i tvil om det er lurt å inngå eksklusive avtaler.

- Når Wiik sier at det er 26 Platekompaniutsalg og 900 Coopbutikker i Norge, så har han jo helt rett i det. Men da ser han samtidig bort fra alle de andre utsalgsstedene i landet - bensinstasjoner etc. Avtalen med Coop gjør at distribusjonen faktisk mister noe av bredden den kunne hatt.


- Ikke glad i slike avtaler
Produktsjef i Musikkverket Playcom, Kjetil Karlsen, sier til Ballade at han ikke har fått tenkt så mye på avtalen foreløpig, og derfor ikke vet om den vil møte lignende reaksjoner som Reitan-avtalen i fjor.

- Men jeg er generelt ikke så glad i slike eksklusivitetsavtaler.

- Har dere vært innom tanken på å gjøre lignende avtaler, der et album selges sammen med et annet produkt?

- Det er i så tilfelle plateselskapenes avgjørelse, og de tenker distribusjon og volum - da blir vi små i forhold til Coop. Det er en lite interessant problemstilling for oss.

- Hvordan vil dere forholde dere til denne spesifikke utgivelsen, "25"?

- Det er enkelt: Vi får jo ikke selge den.

- Dere vil ikke ta den inn etter at Coops eksklusivitetsperiode er over?

- Det har jeg ikke tenkt gjennom ennå.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, CD Releases