Kutter cd-priser
Universal Music Group tester etterspørselen etter cd-er i USA ved kraftige priskutt.

Fra annet kvartal i år vil veiledende pris for Universal-utgivelser i USA variere fra 10 til 6 dollar i følge Billboard.

De fleste nye cd-er justeres ned til disse prisene, selv om det blir unntak. Billboard kunne ikke bringe på det rene nøyaktig når testen starter.


Styreformann for Universal Music Group Distribution, Jim Urie, sier at "vi tror (det nye prisprogrammet) virkelig vil gi nytt liv til det fysiske formatet".

Den nye prispolitikken gjennomføres ensidig fra Universals side.

Billboard registrerer betydelig usikkerhet fra Universals konkurrenter. Platebutikkene har på sin side lenge hevdet at lavere priser må til for å bidra til at cd-en lever lenger. Cd-salget er i følge Billboard ned 15.4 prosent i USA så langt i 2010.

Å kutte priser som et svar på sviktende salg er ikke nytt i det amerikanske platemarkedet, men Universal går lenger (og bredere i katalogen og markedet) enn konkurrentene hittill har gjort.

Den nye prisstrukturen skal ikke påvirke prisene på digitale formater.

En av Billboards kilder kommenterer motviljen mot gjennomgående priskutt slik: "Det å gjøre det samme om og om igjen og regne med at resultatet endrer seg er selve definisjonen på idioti. Ting blir ikke bedre for cd-salget uten at prisene adresseres. Et prispunkt på 10 dollar kommer til å gi økt salg og trafikk.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Music Industry