Stor på nettet
I kveld spiller Aasa Marie Mollen egne låter på Sommersymfoni-festivalen på Fagernes. På Internett er hun er av Norges mest ettertraktede artister.
Aasa-foran (Foto: Silje Glefjell) (300x)


Sangeren, låtskriveren og pianisten Aasa har allerede bodd flere år i London. Der har den Barratt-due-utdannede pedagogen etablert sin egen lille musikkskole under navnet Svaba School of Music (oppkalt etter et fjell hun er særlig glad i).

Planene hennes går imidlertid mye lenger enn musikk-pedagogikk, men suksessen hennes begrenser seg foreløpig til Internett.

Skjønt foreløpig: Hvis suksess kan måles i den interessen en artist får på Internett er Aasa en norsk verdensstjerne, i hvert fall hvis vi skal legge besøket på Myspace-siden hennes til grunn.

Hun slår ingen rekorder i antall såkalte venner, det vil si kontakter man knytter på Myspace ved gjensidig linking. Til gjengjeld har den fullstendig ukjente artisten, som ennå ikke har gitt ut cd-en hun har spilt inn for 150 000 egne oppsparte midler, fått musikken hun har lagt ut avspilt ikke mindre enn 6 034 797 ganger (da vi sist sjekket fredag ettermiddag).

Hvor mye er seks millioner såkalte "plays"? En liten sammenlgning viser at Datarock er oppe i 2,8 millioner avspillinger, Alexander Rybak er oppe i 1,8 og Maria Mena 1,4. Med litt tålmodighet er det mulig å finne norske artister med flere avspillinger enn Aasa, men det dreier seg da uten unntak om artister med flere utgivelser, suksesser på hitlister ute i verden og ikke minst mye mediaoppmerksomhet.

Aasas musikk er ettertenksom og vennlig popmusikk et sted i omlandet rundt Coldplay og Joni Mitchell. Det er velprodusert og mangler helt det uferdige kjellerpreget som mange Myspace-artister preges av. Likevel har nok Aasas energiske manager litt av æren for nett-suksessen. Han beskriver overfor Ballade sin filosofi som kompromissløs marketing.

- Jeg skiller ikke mellom tannpasta og musikk, sier han, for å understreke at også musikk må selges effektivt. Han går ikke inn i detaljerte beskrivelser av hvordan en ukjent norsk artist kan få 6 millioner plays på Myspace, men sier likevel at alt handler om "leads", det vil si kunsten å skaffe seg så mye kunnskap som mulig om fremtidige kunder.

Men hvordan omsette all denne digitale oppmerksomheten til analoge spillejobber og platesalg? Aasa er den første til å innrømme at det ikke går av seg selv og at dette er en av hennes største utfordringer. Fortsatt er det skiller mellom den digitale og analoge verden.

Valdres Sommersymfoni på nettet.

Myspace-listing over norske artister.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Festivals, Internet