Ballade om All Ears
All Ears-festivalen er på kort tid blitt et viktig og vitalt fokuspunkt for improvisert musikk i Norden. Den har med andre ord presentert noe av den beste og mest interessante musikken i vår tid, og er nettopp derfor en av Norges mest betydningsfulle årlige begivenheter. - Noe av det som fortsetter å glede og imponere fra år til år er det konstant høye nivået på utøverne, kombinert med en sjelden vilje og evne til å gå ut over egne grenser, og samtidig trekke publikum med seg, mener Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen.
All Ears 2006 (Utsnitt fra logo - www.all-ears.no) (330x193)

Av Arvid Skancke-Knutsen

All Ears-konsertene byr ofte på eksepsjonelt dyktige musikere innen sine felt, og levendegjør den gamle tesen som den franske pre-surrealisten Lautréamont en gang uttrykte med formuleringen "det uventede møtet mellom en paraply og en symaskin på et operasjonsbord": All Ears gir oss det ukjente, det overraskende - og makter gang på gang å vise frem den imponerende bredden som finnes i dagens improvisasjonsmusikk. Festivalen trekker opp historiske linjer, viser oss fliker av mulig fremtid, og blander dessuten hjemlige og internasjonale stemmer på en forbilledlig måte.

På All Ears-festivalene kan du oppleve musikk som går fra det frosne til det frådende, fra det støyende til det stillfarne, der musikken fødes i øyeblikket av musikere som lytter, deltar og spiller sammen i den beste betydningen av begrepet - i stadig skiftende konstellasjoner, både hva musikalske uttrykk og besetninger angår. Om musikk handler om øyeblikkets magi, gir All Ears-festivalen oss flere slike øyeblikk enn nesten alle andre musikktilbud her hjemme. På sitt beste er dette frihetlig musikk i ordets rette forstand - musikk som våger å være levende, påberoper seg sin selvsagte rett til også å kunne være krevende, og dessuten stiller grunnleggende og kritiske spørsmål ved en rekke størknede sannheter.

All Ears kom til etter initiativ av Paal Nilssen-Love, mens også Maja Ratkje, Lasse Marhaug og Kjetil Møster har vært sentrale medspillere. All Ears er på alle plan en idealistisk og musikerstyrt festival, og har som målsetting å markere og fremme interessen rundt den frie musikken som eksisterer i Norge. Musikerne henvender seg da også direkte til publikum, introduserer hverandre med varme og respekt, og fungerer som riggere, sjåfører og medhjelpere på alle nivåer i ledige stunder. Det er sikkert en dyd av økonomisk nødvendighet, men også et bevisst trekk som i stor grad er med på å bygge ned avstanden mellom scenen og salen. Til svar blir de møtt med et aktivt lyttende og usedvanlig lydhørt publikum, som fra år til år øker sakte, men sikkert i antall.

Årets festival, der All Ears for øvrig kan feire fem års jubileum, omfatter musikere fra Europa, Japan og Norge, og vil utelukkende presentere artister som ikke har spilt på festivalen før.

Og dét er vel nettopp essensen av denne fine, rare og verdifulle festivalen:

Det u-hørte.

All Ears 2006 tar til i Oslo torsdag 12. januar, og byr både torsdag, fredag og lørdag på fire separate konserter/konstellasjoner hver kveld på Blå, inkludert de japanske støypionerene Hijokaidan og Yokio Yoshihide. Søndag ettermiddag er det klart for konsert med John Tilbury , som bl.a. har utmerket seg som den eneste i verden som har spilt inn Morton Feldmans komplette verker for piano. Festivalen avsluttes søndag kveld med en fest på Zanzibar, der bla. Norwegian Noise Orchestra opptrer.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Classical\Contemporary