Sponsingen synker
Festivalene blir taperen i sponsormarkedet. Ekspertene er ikke overrasket, men uenige om framtida.

Det er nedgang i næringslivets sponsing av idrett, kultur og humanitært arbeid. Nedgangen er spådd av nær sagt alle eksperter og er derfor ingen overraskelse. I følge tall analysebyrået Synovate har sluppet til Aftenposten og NRK er nedangen på 8,8 prosent.

Kulturlivet får samlet en tibakegang på 18.4 prosent.

Når tallene for festival-Norge skilles ut viser de tydelig hvem som er den største taperen. Der er nedgangen på 30,4 prosent eller 160 færre sponsorkroner.

Lars Martin Kaupang, seniorrådgiver for sponsing hos Synovate, gir uttrykk for at når kraftig vekst i festivalfeltet de siste årene kulminerer i festivalkrise og mye støy knyttet til festivalenes økonomistyring og inhold, er det ikke grunn til å være veldig overrasket. Han legger til at festivalenes kortsiktige sponsoravtaler gjør dem mer sårbare enn for eksempel idretten.

Selv om hovedfunnene er varslet er ikke Kaupangs konklusjoner ukontroversielle.

Overfor Aftenposten hevder de to festivalorganisasjonene Norske Festivaler og Norsk Rockforbund at situasjonen er mer stabil enn Synovates undersøkelse tyder på.

Det totale sponsormarkedet for festivaler utgjorde i følge Synovate 370 milloner kroner i 2009. I følge Kaupang bruker store bedrifter faktisk mer på sponsing enn for ett år siden, mens de små bruker mindre.

Han mener også at det er de små festivalene som blir rammet hardest av nedgangen.

Det er ikke professor og sponsorekspert på BI, Anne Britt Gran, uten videre enig i. Hun sier til NRKs Kulturnytt at hun tror mindre festivaler som er godt etablert i midre lokalmiljøer har større sjanse for å opprettholde sponsorinntektene.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals