Hva er ideelle rettigheter ?


Når et åndsverk skapes, får skaperen, for eksempel komponisten opphavsrett til verket. Opphavsretten kan deles inn i to viktige områder:

1. De økonomiske rettighetene, det vil si eneretten til å råde over verket ved å fremstille eksemplarer av det (for eksempel cd-plater) og ved å gjøre det tillgjengelig for allmennheten (for eksempel via radiospilling eller konsert).

2. Og de ideelle rettighetene, det vil si, retten til å bli navngitt slik god skikk tilsier, og til å motsette seg at verket blir brukt i en krenkende sammenheng eller på en krenkende måte.

Dette betyr at komponisten har særskilte rettigheter som for eksempel retten til å si nei til sampling, eller bruk av musikk i ukurante medier (f.eks. porno, reklame).
Skal man sample noen må man altså ha godkjenning fra komponisten. Dette er en meget streng lov som det kan lønne seg å ta alvorlig. Det finns eksempler på kjente artister som ikke har gjort dette, og som har måttet gi fra seg alle rettigheter på sin egen låt fordi det ble brukt samples i den som ikke var klarert.

Det er klart at det går en slags grense ved hvor stor gjenkjennelsesverdi det er i samplet som er brukt.
Et stykke musikk som er kjørt gjennom masse "plug-inns" og manipulert til det ugjenkjennelige og dermed blitt til et nytt og selvstendig verk, er like fullt ulovlig.

Det viktige spørsmål her er hvor mye man kan sample uten å krenke opphavsrettighetene. Det er generelt vanskelig å gi et klart svar på dette, men man kan forholde seg til utgangspunktet i lovtolkningen. Dette innebærer at man kan sample en enkelt tone, lyd eller instrumentklang, for det kan ingen ha noen opphavsrett til. Det er først når det blir en spesiell kombinasjon av toner, at man må ha tillatelse til å sample disse. Det er således lov å sample en lyd eller en instrumentklang, så lenge det kun er lyden og ikke selve melodien man sampler. Grensen mellom kreativitet og tyveri er meget snever når det gjelder sampling.

Men det beste rådet er: Ikke sample!
En annen viktig ideell rettighet er retten til å bli kredittert som komponist av verket. Hvis din låt spilles inn på plate eller i annet medium skal navnet ditt stå skrevet på omslaget eller coveret.

Ønsker du mer informasjon om dette temaet kan du sende mail direkte til Gramart eller TONO.

Av - Red. Foto/illustrasjon: