Digitalsalget flater ut
Salget av digital musikk stiger bare med 0,3% i år. Det er ikke nok til å hindre en nedgang totalt sett.

Den lovlige nedlastingen av musikk har stabilisert seg, melder Nielsen Soundscan. Mens publikum i større grad vender seg mot reklamefinansierte tjenester som Spotify og, i USA, Pandora, har antallet brukere av iTunes, Amazon.com og andre nettbutikker flatet ut på rundt 40 millioner. Økningen i antallet nedlastninger er i år bare på 0,3%. Selv om det skulle stige mer, er det neppe nok til å jevne ut for nedgangen i musikkmarkedet totalt sett, sier PricewaterhouseCoopers til San Francisco Chronicle.

- Tiden der folk bygget opp digitale musikkarkiv er snart over, sier Russ Crupnick, an analytiker ved NPD Group.

PricewaterhouseCoopers mener at salget av musikk i USA vil synke til $7 milliarder i 2012 - det vil si halvparten av hva det var i 2005 - før det igjen stiger sakte. En tidligere melkeku for musikkbransjen, salget av ringetoner, har i følge en undersøkelse fra SNL Kagan også falt med 24% siden 2007.


- En revolusjon
Det er slike tall som har fått Larry Bringsjord i FONO til å tidligere ville avslutte perioden med gratis streaming.

- Det er en revolusjon som skjer, sier han til Ballade.

- Også i Norge ser en at antallet lovlige nedlastinger er omtrent stabilt, mens CD-salget fortsetter å falle. Samtidig har streaming økt med over 400% i mai i år i forhold til mai i fjor. Det er ekstremt. Hadde det gitt noen penger i kassen, hadde det selvsagt vært bra. Men det gjør ikke det.


Stort eksperiment
- En låt må streames 200 ganger for å tjene det samme som på én lovlig nedlasting, sier Robb McDaniels, administrerende direktør i INgrooves til San Francisco Chronicle. Høres det sannsynlig ut?

- Det er umulig å si, men det kan høres rimelig ut, ut fra det vi vet i dag. Vi er glad i både Wimp og Spotifys betalingsmodeller, men de reklamefinansierte løsningene gir per i dag simpelthen ikke nok penger tilbake. Men, som jeg pleier å si: Dette er fortsatt bare et stort eksperiment. En må være profet for å vite hvor dette markedet er om noen år, sier Bringsjord.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Internet, CD Releases