Styrer unna indie-mediene
Maya Vik gjør fem konserter på én uke i New York. Utfordringen for uavhengige Oslo Records er finansiering av lange kostbare kampanjer. (Foto: Pål Laukøli/tinagent.no)

I midten av mars gjorde Playboy Magazine Music Guide et oppslag på Maya Vik, og låter fra Viks siste album Bummer Gun, tittelkuttet og «On it (Kapow)», blir trukket frem.

Øyvind Holmboe Basmo i Oslo Records, som gir ut Vik, mener oppslaget konkret fremhevet mange av tingene Vik selv har prøvd å få til med musikken, og at det er fantastisk å kunne vise til sitatene i Playboy selv om det er tidlig å si hva slags effekt det vil ha ennå.

- Det er vel summen av alle aktivitetene våre totalt som betyr noe, men dette oppslaget blir helt klart et viktig element i den totale miksen, sier Basmo.

- Vi booket konserter, avtalte samarbeidsprosjekter med nye produsenter, og forhandlet med PR-byråer, både før og etter oppslaget. Jeg har en følelse av at det gikk lettere når vi kunne vise til oppslaget, men jeg vet ikke.


Tidlig i prosess
Oppslaget kom samme uken som Vik kom til New York for å jobbe, noe Basmo karakteriserer som «utrolig flaks». Vik skal spille fem konserter i New York i løpet av én uke fra 24. april, alle i Brooklyn og på Manhattan.

- Det er vel egentlig ingen større plan bak enn at vi håper flest mulig kan få sett henne, og så kommer vi til å prøve å invitere litt folk i bransjen. Men vi har sluppet en gratis mixtape med singler, noen albumspor og remixer, og så slipper vi en EP neste fredag med fem spor. Så vi bruker konsertene til å få litt oppmerksomhet rundt dette også.

- Hva er de kortsiktige utfordringene dere står overfor?

- Det er veldig mye, vi har bare så vidt begynt å jobbe. Vi begynte egentlig denne uken, Playboy-oppslaget kom ut av det blå, journalisten har nok bare oppdaget henne tilfeldig. Dette er noe av det som er gøy med å jobbe med Maya sin musikk - den er så tydelig i referansene at den umiddelbart kan forstås av folk som har en lidenskap for denne typen musikk, og det fører til at det dukker opp enkelte blodfans innimellom over hele kloden. Så vi har en del ambassadører rundt omkring, og vi har tilsvarende oppslag i Spania, Nederland, Japan, etc.

- På kort sikt er det å få til et oppsett med de riktige aktørene, og å få det til å bli lønnsomt ganske raskt, siden vi som uavhengig selskap har begrensede muligheter til å finansiere lange, kostbare kampanjer.

Styrer unna Pitchfork
På lengre sikt vil satsningen innebære fortsette å bygge opp innenfor den nisjen de allerede opererer i.

- Vi passer på at vi henvender oss til et publikum som forstår referansene og som har en lidenskap for denne musikken. Vi styrer unna de typiske indie-mediene, a la Pitchfork, siden fordommene mine sier at de som oppdager musikk der er mer opptatt av å kunne namedroppe de riktige navnene på byen, enn av musikken i seg selv. En lytter som tror at trapmusikk er et nytt fenomen, på bakgrunn av at det har blitt adaptert i en ny type klubbmusikk de siste par årene, er trolig en lytter som ikke vil forstå Maya sine referanser heller.

- Bandene som omtales på Pitchfork er ofte glemt uken etter, mens hvis man får et fotfeste innenfor det såkalte r&b-segmentet har vi et mer solid grunnlag å bygge på, sier Basmo.

Her er Maya Viks konserter i New York:

24. april: Tammanys Hall - Manhattan - 8:20 pm

25. april: Public Assembly - Brooklyn - 9:00pm

28. april: Pianos - Manhattan - 9:00 pm

29. april: Trash Bar - Brooklyn - 8:00 pm

30. april: Fontana's - Manhattan - 11:00 pm


Music Norway bidrar til gjennomføring av konsertene i New York gjennom ad hoc-støtteordningen.