Framgang for Nattjazz
Det er stor konkurranse om publikum i Bergen i mai, men Nattjazz økte billettsalget. – Det å selge så bra uten utekonserter veldig bra. Det tyder på at folk vil ha jazzen, sier Jon Skjerdal.

Den siste konserten på den 11 dager lange jazzfestivalen var på lørdag. Nattjazz har ikke gjort seg helt ferdig med tallknusingen ennå, men konkluderer allikevel med at det er solgt billetter for over 100.000 kroner mer enn rekordåret 2010.


Vekst i trangt marked
Med en omsetning på 7,5 millioner kroner, et overskudd på 150.000, og et foreløpig anslag som sier over 18.000 solgte billetter, opplever festivalen å vokse selv i det trange mai-markedet i Bergen. Nattjazz merker ikke konkurransen med Festspillene i Bergen, som foregår parallelt, og Bergenfest som gikk av stabelen i begynnelsen av mai.

- Vi har hatt økende billettsalg siden Bergenfest startet. I teorien kunne vi kanskje hatt et enda større publikum, men det vet vi ikke. Vi har greid å skape et mye større marked i Bergen og vi har et utrolig bredt publikum, sier festivalsjef Jon Skjerdal.


Nervøst forhåndssalg
Forhåndssalget i betraktning, er resultatet er overraskende for Skjerdal.

- Helt fram til uken før festivalen lå vi 10 % bak fjoråret. I løpet at to-tre dager tok salget seg opp og vi solgte veldig mye under festivalen. Nesten halvparten av billettene ble solgt under festivaldagene. Det er veldig flott, men det er litt nervepirrende å være avhengig av salg mens festivalen pågår. Tidligere har vi vært opp i 60 % solgte billetter før festivalen, i år var det ca 45 %.

-Hva er årsaken til det?

- Det er vanskelig å si. Før festivalen hadde vi en teori om at folk var mettet i Bergen fordi det er så mye som skjer her. Festspillene hadde samme opplevelse. For vår del tok salget av, men det har tydeligvis ikke skjedd med Festspillene.


Bredt sammensatt publikum
Det er ikke gjort publikumsundersøkelser som tilfredsstiller vitenskapelige krav, men Skjerdal mener at hoveddelen av publikum er omtrent likt fordelt mellom kvinner og menn i alderen 25 til 40 år.

- Vi ser at det skifter fra dag til dag. Noen ganger er hele publikum under 30, mens andre ganger er snittalderen kanskje 55 år. Vi er veldig fornøyd med den brede sammensetningen av publikum. Det var dager da jeg måtte opp på scenen for å si at de som er under 30 måtte gi fra seg stolene til de som er over 60. Det er et tegn på at vi har et bredt publikum.

- Er det rom for å ekspandere i Bergen slik det er i dag?

- Vi har funnet en form og størrelse som er ganske ideell for oss. Antall konserter har variert mellom 70 og 100 etter hvilke scener vi bruker. I år kjørte vi en kompakt festival på Verftet. For å få en optimal opplevelse for publikum kan vi ikke ha så mange flere folk. Nå skal Veftet bygges om slik at det blir større, og infrastrukturen bedre så det vil være mulig å gi flere folk en god opplevelse, men det skjer i 2013. Neste års festival blir i det gamle historiske sentrum ved Vågsbunnen, med utescene med seil og klubbkonserter i masse rare lokaler. Vi skal gjøre noe nytt i Bergen. Målet er at det skal bli like kompakt, selv om det ikke er under samme tak.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Jazz