Festival på veien
Øya ekspanderer, men vil ikke flytte fra Middeladerparken. Knutepunktfestivalen drar heller på turné og knytter tette bånd med London-festival.

Øya ønsker å gjøre seg enda mer synlig utover kjernevirksomheten, som er festivaluken i Oslo i august. Fra før har Øya Open gjort enkelte konsertkvelder i Oslo, og festivalen har trukket med seg norske band både over Nordsjøen og Atlanteren for å showcase dem i musikkmetropoler som London, Austin og New York.

Nå tar Øya et nytt steg. I juni tar festivalen med seg tre band på veien og besøker fem byer i Norge på Øyas første norgesturné. Samtidig er det klart at Øya knytter ekstra tette bånd til den tre år gamle londonfestivalen Field of the Day. Øya ønsker å styrke sin merkevare ”overfor et kresent engelsk musikkmarked” og de konkrete målene er å trekke veksler på kompetanse, drive artistsamarbeid og bidra til å promotere partner-festivalen overfor eget marked.

- Det har sine fordeler å kjenne bransjen godt og gjøre seg kjent med bookingagenter og festivaler vi kan samarbeide med. Vi ønsker også å spre det gode programmet vårt til utlandet. Vi har en liten andel utenlandske publikummere, og vi har artister på programmet som gjør noen få utvalgte festivalkonserter årlig. Vi skulle gjerne sett at det kommer enda flere fra utlandet. Vi synes det er spennende og nyttig, sier pressesjef Jonas Prangerød i Øyafestivalen.

Men trenger dere disse ekstra publikummerne fra utlandet?

- Vi har i hvert fall et behov å gjøre noe såpass bra kjent for flere. Vi får gode tilbakemeldinger fra en del av de utenlandske gjester som synes at kombinasjonen park og by er unik, og at vi har en god programmering. Det er selvsagt gøy om flere får øynene opp for det og kunne tenke seg og ta del i moroa, sier Prangerød.

Turneen i Norge er også et ledd i prosessen med å gjøre Øya-navnet mer kjent og til og med styrke det overfor de som allerede kjenner det.

- Vi tror dette har en positiv effekt for oss og de tre bandene som er på turné. De siste fire fem årene har vi hatt en rekke andre arrangementer enn bare det som skjer i Middelalderparken en uke i året. Dette er en ny måte å få vist fram noe av det som skal spille i parken og samtidig bidra til å hjelpe nye norske band på vei opp, sier Prangerød.

Er dere ikke redde for at det kan bli mye oppmerksomhet til Øya og lite til band?

- Jeg tror ikke det. Det er bandene som skal stå for konsertene og de som skal oppleves. Vi skal drive litt promo for vår festival i tillegg. Vi har hatt ganske mange arrangementer med Øya som avsender utenom august, og jeg kan ikke på noe tidspunkt huske at vi har stått i veien for de som har stått på scenen, mener Prangerød.

Øya lager årlig en rapport som dokumenterer utenlandsk presseomtale av festivalen. Øya har foreløpig ikke gjort noe konkrete målinger av samme art som sier noe om effekten av å ta norske artister og vise dem fram ”over there”, men Prangerød trekker fram at Ida Maria traff sin amerikanske manager på et Øya-arrangement i New York, og at Casiokids fikk kontrakt med det amerikanske selskapet Polyvinyl etter en Øya-kveld under SouthBySouthwest i Austin.

- Vi har hatt mye amerikansk og engelsk bransje til stede på kveldene vi har hatt. I London solgte New Wine ut og tok helt av i vinter. Det gir en positiv effekt at disse bandene får spille for et stort publikum i viktige musikkbyer, og at vi får vist dem fram for potensielle samarbeidspartnere i de landene.

Øyafestivalen er fremdeles i ekspansjon og kapasiteten er begrenset i Middelalderparken, men festivalen ser ingen grunn til å flytte på seg.

- Vi ønsker fortsatt å være i Middelalderparken. Vi synes området, nærheten til sentrum og størrelsen på festivalen er perfekt slik det er i dag. Slik Øyas identitet er nå ønsker vi heller å styrke den enn å lage noe annet, sier Prangerød.


Det er Djerv, Obliteraton og Mongo Ninja som drar på Øya-turné i juni. Disse stedene blir besøkt:

17/6 – Garage, Oslo
18/6 – Tribute, Sandnes
19/6 – Garage, Bergen
24/6 – Familien, Trondheim
25/6 – På Hjørnet, Kristiansand

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals