Velkommen inn i butikken
Apple forsøker med Ping å flytte samtalen om musikk inn i butikken. Funker det?

Steve Jobs presenterte onsdag Apples nyeste produkter.

Størst symbolverdi: Annonseringen av at CDen nå er droppet fra iTunes-logoen.

Potensielt størst markedsverdi: Lanseringen av Ping, et sosialt nettverk som Jobs selv beskriver som "Facebook møter Twitter i iTunes". (Wired har tatt beskrivelsen et steg lenger: "Twitter møter Facebook i Last.fms og Rdios leilighet for å planlegge begravelsen til MySpace".)

Det nye nettverket flytter den kontinuerlige samtalen om musikk som nå foregår i sosiale medier, inn i butikken. For igjen å sitere Wired:"Siden iTunes allerede er bygget rundt handel, lanseres Ping med tilgang til de mer enn 160 millioner bankkortnumrene som er lagret der fra de som allerede har kjøpt noe fra iTunes. Og det kan verken Twitter eller Facebook tilby."

Er Ping nok et eksempel på Apples monopoltendenser? Har det eventuelt fordeler for musikkbransjen?

Noen av Ballades lesere som allerede har lastet ned den nye versjonen av iTunes og fått prøvekjørt Ping? Hva tenker dere?

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon: